Bizi Takip Edin

ASYA

Hindistan ve Bangladeş 10 Mutabakat Zaptı imzaladı; savunma bağları güçlendirilecek

Yayınlanma

Bangladeş Başbakanı Şeyh Hasina, önümüzdeki ay Pekin’e yapmayı planladığı ziyaret öncesinde bu hafta sonu Yeni Delhi’yi ziyaret ederek Hindistan’la ilişkileri dengede tutacağını gösterdi.

Genel seçimlerin ardından 9 Haziran’da Yeni Delhi’de Başbakan Narendra Modi’nin yemin törenine katılan liderler arasında yer alan Hasina, cumadan cumartesiye iki günlük bir devlet ziyareti gerçekleştirdi.

Hasina, Yeni Delhi’de mevkidaşı Narendra Modi ile görüştü. Toplantının ardından iki ülke arasında 10 mutabakat zaptı imzalandı ve her iki lider de iki ülke arasındaki uzun süreli bağların altını çizen “barış ve refaha ilişkin bir vizyon bildirisini” onayladı. Anlaşmalardan üçü mevcut anlaşmaların yenilenmesi niteliğindeydi.

Bangladeş Başbakanı’nın ziyareti, yeni Modi hükümetinin göreve başlamasından sonra bir devlet ya da hükümet başkanı tarafından gerçekleştirilen ilk ziyaret olup, Pekin’e yapacağı seyahatin öncesine denk geldi.

Modi-Hasina görüşmeleri savunma bağlarının güçlendirilmesi, Bangladeş’teki Mongla limanının yönetimi ve sınır ötesi enerji ticareti konularına odaklandı.

Savunma ilişkilerini güçlendirmeye karar veren iki lider, deniz güvenliği, okyanus ekonomisi, uzay ve telekomünikasyon sektörlerinde işbirliğini genişletmeye yönelik anlaşmalar imzaladı.

Modi, Bangladeş’in Hindistan’ın deniz komşularının bölgesel işbirliğini genişletmek ve kolaylaştırmak için Hint-Pasifik Okyanusları Girişimine katılma kararını memnuniyetle karşıladı. Dakka ile yapılan anlaşmaların ülkesinin komşuluk öncelikli yaklaşımının bir parçası olduğunu söyledi.

Wellington’daki Savunma Hizmetleri Kurmay Koleji ile Mirpur’daki (Bangladeş) Savunma Hizmetleri Komuta ve Kurmay Koleji stratejik ve operasyonel çalışmalar alanında işbirliği yapılacağı kaydedildi. Hindistan’ın Economic Times gazetesi ilk olarak geçen hafta, savunma ilişkilerinin toplantıda “büyük olasılıkla” bir ivme kazanacağını bildirmişti.

Bangladeş’te Çin-Hindistan rekabeti

Hindistan Başbakanı zirvenin ardından gazetecilere yaptığı açıklamada, Modi hükümetinin Teesta nehrinin korunması ve yönetimi projesi için Bangladeş’e bir teknik ekip göndermeye karar verdiğini söyledi.

Çin, Bangladeş’in 1 milyar dolara mal olabilecek Teesta nehri suyunu koruma planını finanse etmeye ilgi göstermişti. Ayrıca bölgede bir özel ekonomik bölge (SEZ) inşa etme planları da var. Economic Times’a konuşan uzmanlara göre Hindistan’ın bu hamlesi Çin’in ilgisine karşı bir hamle olabilir. Modi, iki tarafın “bağlantı, ticaret ve işbirliğini odak noktamız olarak tuttuğunu” söyledi.

Çoğunlukla hammadde ticareti yapan Bangladeş Çin ile de iyi ilişkilere sahip. Ancak Pekin ile yakın bir ilişki sürdürmek, Çin’in başlıca rakipleri olan Hindistan ve ABD ile diplomatik ve ticari ilişkilerini de dengelemeye çalışan Bangladeş için zorlu bir süreç.

Hasina Yeni Delhi’de gazetecilere yaptığı açıklamada iki ülkenin nehir sularının paylaşımı ile enerji ve elektrik sektörlerinde işbirliğini artırmaya karar verdiklerini söyledi.

Hasina ayrıca Hintli endüstri liderleriyle bir araya gelerek onları daha büyük limanlar, su yolları, demiryolu ve karayolu bağlantıları geliştirmeyi planlayan Bangladeş’e yatırım yapmaya davet etti. Hindistan son sekiz yılda Bangladeş’e bu altyapının genişletilmesine yardımcı olmak üzere 8 milyar dolar kredi verdi.

Şeyh Hasina’nın Awami League partisi 2009’da iktidara geldiğinden beri Yeni Delhi’nin Hintli militan grupların Bangladeş’te barınmasından duyduğu endişeyi gidermek için harekete geçti.

Ancak Teesta Nehri’nin sularının paylaşımı konusunda bir anlaşmaya varılması hâlâ mümkün değil. Bangladeş’ten Hindistan’a yasadışı göç meselesi de yıllardır ikili ilişkileri zora sokuyor.

Hindistan, Bangladeş’in Asya’daki en büyük ihracat noktası. İki ülke arasındaki ticaret 2022-2023 mali yılında 15.9 milyar dolara ulaştı.

Yeni Delhi, Bangladeş’e ağırlıklı olarak pamuk, motorlu taşıtlar, şeker, demir, çelik, alüminyum, elektrikli ve elektronik ekipman ihraç ediyor. Bangladeş’ten ise tahıl, kağıt hamuru ve karton, çimento ve ham deri ithal ediyor.

Hindistan Başbakanı Modi’ye göre iki taraf son 10 yılda 1965 öncesinde var olan bağlantılarını yeniden kurdu.

ASYA

Çin otomobil ihracatını artırmak için rekor hızda yeni gemiler inşa ediyor

Yayınlanma

Çin, küresel deniz taşımacılığı üzerinde daha fazla kontrol sahibi olmak ve BYD gibi elektrikli araç üreticilerinin denizaşırı genişlemelerini ilerletmelerine yardımcı olmak istediğinden, Çin tersaneleri benzeri görülmemiş bir hızla büyük yeni araba taşıma gemileri inşa ediyor.

Şanghay Waigaoqiao Shipbuilding Co. tarafından 8.600 araba taşıma kapasitesine sahip son devasa geminin sadece 200 günde monte edilip teslim edildiği ve şirketin yeni gemiyi perşembe günü teslim ettiği bildirildi.

Yaklaşık 200 metre uzunluğundaki ro-ro – ya da “roll on/roll off” – gemisi, ilk seferinde Çin yapımı arabaları Şanghay’dan Avrupa’daki limanlara taşımak için kullanmayı planlayan devlete ait bir holding olan COSCO’nun bir yan kuruluşu tarafından işletilecek.

Bu, Çin’in dünya çapında otomobil taşımak için kendi nakliye filosunu oluşturma stratejisinin bir parçası olup, Çin’in otomobil üreticilerinin ihracatlarını artırmaya çalışırken nakliye kapasitesine istikrarlı bir şekilde erişmelerini sağlamakta.

Geminin sahibi China Citic Financial Leasing’in Komünist Parti şefi Li Gang yaptığı resmi açıklamada yeni geminin “Çinli bir armatör tarafından işletilen en büyük gemi olduğunu ve ‘ulusal araçlar ve ulusal taşımacılık’ stratejisinde önemli bir adım teşkil ettiğini” söyledi.

Çin’in dünyanın en büyük gemi yapımcısı olması, kısa bir süre önce Çin yapımı gemilere ev sahipliği yapan limanlar için acımasız cezalar öneren ABD için giderek artan bir endişe kaynağı haline geldi.

Son teslimat, Çin’in gemi yapımcılarının verimlilik ve teknolojik gelişmişlik açısından ilerleme kaydetmeye devam ettiğini gösteriyor.

Araba gemisinin toplam güverte alanı yaklaşık 75.000 metrekare (807.000 feet kare), yani kabaca 11 standart futbol sahasına eşdeğer. Ancak Shanghai Waigaoqiao’ya göre “Çin hızında” inşa edilerek sektörün en kısa inşaat döngüsü rekorunu kırdı.

Şirket ayrıca, geleneksel deniz yakıtının yanı sıra sıvılaştırılmış doğal gazla da çalışabilen yeni nesil büyük Çin otomobil taşıma gemilerinin ilki olduğunu da sözlerine ekledi.

Geminin ilk seferinde Şanghay’dan Birleşik Krallık’taki Bristol, Belçika’daki Zeebrugge ve Almanya’daki Bremerhaven gibi büyük Avrupa limanlarına hem otomobil hem de inşaat araçlarından oluşan 5.700’den fazla araç taşıyacak.

Açıklamaya göre, “Çin’in imalat sektöründen küresel otomotiv ticaretine güçlü bir ivme kazandırarak” Avrupa rotalarındaki nakliye kapasitesi sıkıntısını hafifletmesi bekleniyor.

Çin gümrük verilerine göre, ülkenin otomobil ihracatı yıllık %23 artışla 2024 yılında 6.41 milyona ulaşırken, Çin son birkaç yılda hızla dünyanın en büyük otomobil ihracatçısı haline geldi.

Otomobil ihracatındaki hızlı artış, otomobil endüstrisinde kullanılan ana taşıma yöntemi olan ro-ro gemilerinin tedarikinde sıkıntıya yol açtı.

BYD, Chery ve SAIC gibi Çinli otomobil üreticileri son yıllarda kendi filolarını kurarak maliyetleri düşürmeyi ve “bağımsız nakliye” stratejisiyle operasyonlarını istikrara kavuşturmayı hedefliyor.

Ocak ayında, doğrudan BYD tarafından sipariş edilen ilk otomobil taşıyıcısı – 7.000 birim kapasiteli, LNG ile çalışan yeni bir çift yakıtlı gemi – ilk seferine çıktı.

Okumaya Devam Et

ASYA

Bangladeş’in geçici hükümet başkanı Yunus, Çin’e ilk ziyaretini yapacak

Yayınlanma

Bangladeş Dışişleri Bakanlığı perşembe günü yaptığı açıklamada, Bangladeş geçiş hükümeti başkanı Muhammed Yunus’un ağustos ayında göreve gelmesinden bu yana Çin’e yapacağı ilk ziyareti 26 Mart’ta gerçekleştireceğini doğruladı.

Hindistan ile dostane bir ilişkiye sahip olan eski Bangladeş Başbakanı Şeyh Hasina’nın kitlesel protestolar nedeniyle istifa ederek Yeni Delhi’ye sığınmasından bu yana Bangladeş ve Hindistan arasında soğuk ilişkiler devam ederken, Muhammed Yunus’un Çin Devlet Başkanı Xi Jinping ile görüşecek olması ziyaretin önemini artırıyor.

Yunus, 27 Mart’ta Çin’in Hainan eyaletinde düzenlenecek olan Asya için Boao Forumu (BFA) Yıllık Konferansı’nın açılış oturumunda bir konuşma yapacak. BFA, 25 Asya ülkesi ve Avustralya’nın Asya ve küresel meseleler üzerine diyalog kurma girişimidir.

Bakanlığa göre Yunus, Çin Devlet Başkanı ile görüşmeden önce 28 Mart’ta Çin Devlet Konseyi Başkan Yardımcısı ile bir araya gelecek.

Yunus’un ayrıca Bangladeş’e dönmeden önce 29 Mart’ta Pekin Üniversitesi’nde düzenlenecek bir etkinliğe katılması bekleniyor.

“İlgili tüm ortaklar bu ziyarete başka hangi ikili konuların dahil edileceği üzerinde çalışıyor. Detaylar ziyaretten önce sunulacak,” dedi bakanlık.

Bengal Körfezi’nin tepesindeki stratejik konumu ile Asya-Pasifik’te önemli bir merkez olan Bangladeş, Hindistan, Pakistan ve Çin gibi bölgesel güçlerin yanı sıra ABD’nin de dikkatini çekiyor. Ülke, Hindistan-Çin rekabeti artarken denge politikası izlemeye çalışıyor.

Çin, Bangladeş’teki siyasi değişimin ardından iki ülke arasındaki ilişkileri derinleştirmeye odaklanıyor. Basında çıkan haberlere göre Çin, Yunus’u Pekin’e götürmek üzere kiralık bir uçak gönderecek. Şeyh Hasina’ya sırtını dönmeyen Hindistan ise, Bangladeş’teki mevcut iktidarla arasının bozulmasından dolayı tedirgin ve komşusunu Çin’e kaptırmaktan endişe ediyor.

Bangladeş’in en büyük ticaret ortağı olan Çin, 2023 yılında Bangladeş’e 22,9 milyar dolarlık mal ihraç etti. Bangladeş ise o yıl Çin’e 677 milyon dolar ihracat yaptı.

Çin’in Bangladeş Büyükelçisi Yao Wen salı günü Dakka’da yaptığı açıklamada, uluslararası veya yerel ortamdaki değişikliklerden bağımsız olarak Çin’in Bangladeş’in ortağı olmaya devam ettiğini söyledi. En son Dışişleri Danışmanı Md. Towhid Hossain ocak ayında Pekin’e gitmişti.

Bangladeş’te radikal İslamcılar güçleniyor: Hizb-ut Tahrir’den şeriat çağrısı

Okumaya Devam Et

ASYA

Çinli şirkete İran petrolü aldığı için ABD’den yaptırım

Yayınlanma

ABD, ilk kez Çin’e, yaptırım uygulanan İran petrolünü satın aldığı gerekçesiyle yaptırım uyguladı. Trump yönetimi, Shandong Shouguang Luqing Petrochemical adlı Çinli şirketi kara listeye alarak, şirketin İran’dan yaklaşık 500 milyon dolar değerinde petrol satın aldığını ve bu petrolün Yemenli Husilerle bağlantılı olduğunu iddia etti.

Donald Trump yönetimi, Amerikan yaptırımlarına tabi olan petrolü satın alması nedeniyle Çin’e ilk kez yaptırım uyguladı.

ABD Hazine Bakanlığı, dün yaptığı açıklamada, İran’dan yakıt satın alan ve “terör örgütleriyle bağlantılı olmakla” suçlanan bağımsız bir Çinli petrol rafinerisini kara listeye aldı.

Bu önlemin, Rus petrolü tedarikini de etkileyebileceği belirtiliyor.

Şantung eyaletinde bulunan Shandong Shouguang Luqing Petrochemical şirketi, Washington’ın daha önce uyguladığı Amerikan yaptırımlarına rağmen İran’dan petrol satın alması nedeniyle yaptırım uygulanan ilk rafineri oldu.

Hazine Bakanlığı, Shandong Shouguang Luqing’in yaklaşık 500 milyon dolar değerinde milyonlarca varil petrol satın aldığını açıkladı.

Şirketin, petrolü “gölge filo” olarak adlandırılan ve bazıları ABD tarafından “terör örgütü” olarak kabul edilen Yemenli Husilere tedarik sağlama rolü nedeniyle yaptırım uygulanan gemilerle taşıdığı öne sürüldü.

Ayrıca, bu petrolün İran silahlı kuvvetleri ve İslam Devrim Muhafızları Kolordusu ile bağlantılı olduğu iddia edildi.

Çinli şirketin genel müdürü de kara listeye alındı.

Bu, Trump’ın 4 Şubat’ta ulusal güvenlik gerekçesiyle İran’a yönelik azami baskı kampanyası ilan etmesinden bu yana kabul edilen dördüncü yaptırım turu oldu.

Washington, bu amaçla Tahran’ı nükleer programından vazgeçirmek için İran petrolü satışlarını kısıtlamaya çalışıyor.

İran petrolüyle yapılan operasyonlar nedeniyle uygulanan Amerikan yaptırımlarının, Rusya’nın petrol tedarikini de etkileyebileceği belirtiliyor.

Shandong Shouguang Luqing Petrochemical’in de bulunduğu Şantung eyaleti, özel Çinli şirketler için petrol rafinaj merkezi konumunda.

Trump’ın İran’a karşı sert oyunu

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English