Ortadoğu
İran deniz ablukasına rağmen 11 milyon varil petrol sevk etti
ABD’nin Hürmüz Boğazı’ndaki deniz ablukasına ve “hiçbir geminin geçiş yapmadığı” yönündeki iddialarına rağmen, İran’ın Umman Denizi üzerinden açıklanmayan noktalara 11 milyon varil petrol sevk ettiği bildirildi. Gemi takip platformları ve istihbarat firmaları, İran bağlantılı tankerlerin aldatıcı manevralar ve yüzer depoları kullanarak faaliyetlerini sürdürdüğünü teyit etti.
İran’ın, limanlarına yönelik ABD tarafından tesis edildiği belirtilen deniz ablukasına karşın, Basra Körfezi sularından petrol sevkiyatı gerçekleştirmeye devam ettiği kaydedildi.
Çeşitli deniz trafiği takip platformları tarafından sağlanan veriler, son günlerde Hürmüz Boğazı ve Umman Denizi çevresinde tanker faaliyetlerinin sürdüğünü ortaya koydu.
İran resmi haber ajansı Fars, ABD Başkanı Donald Trump’ın İran limanlarına giriş ve çıkış yapan gemileri hedef alan ablukayı ilan etmesinin ardından, İran tankerlerinin Umman Denizi üzerinden kimliği açıklanmayan noktalara yaklaşık 11 milyon varil petrol taşıdığını duyurdu.
Haberde, Washington yönetiminin “hiçbir geminin ablukayı ihlal etmediği” yönündeki iddialarının aksine, sevkiyatın sürdüğü vurgulandı.
Sevkiyatlar abluka bölgesinden ilk kez çıktı
Bir gemi takip sitesine dayandırılan haberde Fars ajansı, söz konusu gelişmenin ABD blokajının başlamasından bu yana İran bağlantılı sevkiyatların “abluka bölgesinden” ilk kez çıkışı niteliği taşıdığını aktardı.
Ajans ayrıca, ablukanın daha önce de uluslararası sulardan Körfez istikametine yaklaşan gemiler vasıtasıyla delindiği bilgisini paylaştı.
TankerTrackers adlı takip platformu, ablukanın yürürlüğe girmesinin ardından İran’ın Umman Körfezi’nde bulunan yüzer depolardan 9 milyon varil petrol sevk ettiğini bildirdi.
Platform, ablukanın ilan edilmesinden hemen önceki süreçte de 2 milyon varillik bir sevkiyatın gerçekleştirildiğini görsel verilerle doğruladığını açıkladı.
Bloomberg tarafından aktarılan ayrı gemi takip verileri, İran ile bağlantılı olan ve ABD’nin yaptırım listesinde yer alan en az iki geminin, dün İran’ın Larak ve Keşm adaları arasındaki rotayı izleyerek Basra Körfezi’ne girdiğini gösterdi.
Bu gemilerden birinin 2 milyon varil taşıma kapasitesine sahip bir süper tanker olduğu, Körfez’e boş giriş yaptığı ve yeni talimatlar beklediğine dair sinyal ilettiği belirtildi.
Denizcilik istihbarat firması Windward, 14-15 Nisan tarihlerini kapsayan gemi hareketliliğinin İran bağlantılı faaliyetlerin kesintisiz sürdüğüne işaret ettiğini kaydetti.
Firma, bir tankerin izlediği rotanın muhtemel bir “ablukayı kırma hareketi” olduğunu değerlendirirken; ihracat operasyonlarının Hark Adası’ndaki yükleme tesisleri ve “aldatıcı manevralar ile düşük görünürlük” gibi taktiksel yöntemlerle desteklenerek aktif tutulduğunu bildirdi.
ABD yeni yaptırımlarla nakliye ağlarını hedef alıyor
Pentagon, ABD Donanması’nın operasyonlara başlamasından bu yana 13 geminin geri çevrildiğini açıklayarak, geçiş teşebbüsünde bulunulması halinde güç kullanılacağına dair uyarısını yineledi.
Bu gelişmelerle eş zamanlı olarak ABD, 16 Nisan tarihinde İran petrol sektörünü doğrudan hedef alan yeni bir yaptırım paketi yayımladı.
Yeni yaptırımların, eski dini lider Ali Hamaney’in danışmanlığını yürüten ve savaşın ilk günlerinde öldürüldüğü değerlendirilen Ali Şemhani’nin oğlu Muhammed Hüseyin Şemhani ile bağlantılı bir nakliye ağına odaklandığı belirtildi.
Söz konusu tedbirlerin, kısıtlamaları ihlal etmekle suçlanan 20’den fazla kişi, şirket ve gemiyi kapsadığı kaydedildi.
ABD yetkilileri, bu hamlenin İran’ın petrol gelirlerini asgari düzeye indirmeyi amaçladığını ifade etti. Washington kaynakları, Tahran’ın Hürmüz Boğazı üzerindeki kontrolüne karşılık olarak deniz ablukasının sürdürüldüğünü, petrol karşılığı altın anlaşmaları ve destek ağlarını hedef alan ek yaptırımlar kanalıyla mali baskının genişletildiğini belirtti.