Ortadoğu

İran, teknoloji şirketlerinden kablo ücreti talep edecek

Yayınlanma

İran hükümeti, Hürmüz Boğazı’ndaki ablukanın ardından Avrupa, Asya ve Basra Körfezi arasındaki internet trafiği ile finansal veri akışını sağlayan deniz altı kablolarını denetim altına almayı planlıyor. Tahran, ABD merkezli büyük teknoloji firmalarından kullanım ve lisans ücreti talep etmeye hazırlanıyor.

İran, Hürmüz Boğazı’nda uyguladığı ablukanın ardından, bu stratejik su yolunun altından geçen deniz altı kablolarını kontrolü altına almayı hedefliyor.

Avrupa, Asya ve Basra Körfezi arasındaki büyük ölçekli internet trafiğini ve finansal operasyonlara ait verileri taşıyan bu hatlar, küresel dijital iletişimde kritik bir rol oynuyor.

CNN kanalı, söz konusu gelişmeye dair haberlerin Devrim Muhafızları Ordusu ile bağlantılı İran medyasında yer almaya başladığına dikkat çekti.

Yayımlanan haberde, Tahran yönetiminin Google, Microsoft, Meta ve Amazon gibi küresel teknoloji şirketlerinden internet kablolarının kullanımı karşılığında ücret talep etme niyetinde olduğu ifade edildi.

Planlanan düzenlemeye göre, bölgede döşenecek yeni iletişim hatları için lisans bedeli alınması ve bu hatların bakım ile onarım çalışmalarının yalnızca İranlı şirketler tarafından yürütülmesi öngörülüyor.

İran Silahlı Kuvvetler Sözcüsü İbrahim Zülfikari, medya organlarında yer alan iddiaları doğrulayarak internet kabloları için ücret tahsil edeceklerini bildirdi.

CNN tarafından aktarılan değerlendirmelerde, Amerikalı bilişim şirketlerinin Hürmüz Boğazı ve Basra Körfezi’ndeki kablo projelerine yatırım yaptıkları hatırlatıldı.

Ancak ABD yaptırımları sebebiyle İran’a ödeme yapması yasak olan bu teknoloji devlerinin, Tahran’ın taleplerine boyun eğmeye nasıl zorlanacağı konusu belirsizliğini koruyor.

TeleGeography uzmanlarından Alan Mauldlin, Hürmüz Boğazı’ndan birkaç büyük kıtalararası deniz altı kablosunun geçtiğini, fakat bu hatların büyük bölümünün su yolunun Umman tarafındaki dar bir şeritte yoğunlaştığını belirtti.

Bununla birlikte Mauldlin, Falcon ve Gulf Bridge International adlı iki kablo hattının doğrudan İran kara sularından geçtiği bilgisini paylaştı.

Habtoor Research Center bünyesinde kıdemli uzman olarak görev yapan Mostafa Ahmed ise Devrim Muhafızları Ordusu’nun bu kablolara yönelik olası bir müdahalesinin birden fazla kıtada zincirleme bir dijital felakete yol açabileceğini kaydetti.

Mostafa Ahmed, boğazın Singapur gibi Asya veri merkezleri ile Avrupa’daki telekomünikasyon düğüm noktaları arasında ana dijital koridor vazifesi gördüğünü vurguladı.

Meydana gelebilecek olası aksaklıkların, Avrupa ile Asya arasındaki ticareti ve sınırlar arası finansal işlemleri yavaşlatabileceğine işaret eden Ahmed, Doğu Afrika’nın bazı bölgelerinde de internete erişim sorunları yaşanabileceğini ifade etti.

Diğer taraftan TeleGeography verileri, 2025 yılı itibarıyla Hürmüz Boğazı’ndan geçen kabloların küresel toplam kapasitenin yüzde 1’inden daha azını oluşturduğunu gösterdi.

Bu gelişmeler yaşanırken, ABD ve İsrail’in İran’a karşı yürüttüğü gerilimin yakın zamanda askeri bir çatışmaya dönüşebileceği yönündeki işaretler artıyor.

Axios tarafından paylaşılan bilgilere göre, ABD Başkanı Donald Trump 19 Mayıs Salı günü milli güvenlik ekibiyle bir araya gelerek Tahran’a yönelik askeri eylem seçeneklerini masaya yatıracak.

Trump, Truth Social adlı sosyal medya platformunda yaptığı paylaşımda İranlılara yönelik olarak zamanın daraldığı uyarısında bulundu. Barış anlaşması için daha iyi şartlar sunulmaması halinde, İran’ı geçmiştekilerden çok daha şiddetli bir saldırıyla tehdit etti.

ABD Başkanı ayrıca Orta Doğu haritası üzerinde İrak, Birleşik Arap Emirlikleri, Umman, Pakistan ve Afganistan gibi komşu ülkelerden İran’ın merkezine doğru yöneltilmiş kırmızı okların yer aldığı bir görseli de mesajına ekledi.

Çok Okunanlar

Exit mobile version