Diplomasi
İran ve ABD arasında barış müzakerelerinin ikinci turu yarın başlıyor
İran ve Amerika Birleşik Devletleri (ABD) heyetlerinin, barış müzakerelerinin ikinci turuna katılmak üzere yarın Pakistan’ın başkenti İslamabad’da bir araya geleceği bildirildi.
The Wall Street Journal ve CNN’in konuya aşina kaynaklara dayandırdığı haberlerine göre, görüşmelerin 22 Nisan Çarşamba günü başlaması planlanıyor.
CNN’e konuşan kaynaklar, ABD Başkan Yardımcısı JD Vance’in müzakerelerin yeni turuna katılmak üzere bugün Washington’dan Pakistan’a hareket edeceğini belirtti.
Görüşmelere katılan her iki ülke delegasyonu da mevcut süreci “istikrarsız” olarak nitelendirdi. Beyaz Saray yönetimi, Amerikalı diplomatların hareket saatine ilişkin resmi bir onay vermedi.
Ancak ABD Başkanı Donald Trump yönetimi, heyetin yakın zamanda yola çıkmasını beklediklerini, kesin zamanlamanın ise henüz netleşmediğini kaydetti.
İran’da müzakere kararı en üst düzeyden geldi
Axios’un haberine göre İran tarafı, Devrim Muhafızları Ordusu’nun baskısı nedeniyle yeni müzakere turuna katılım konusunda başlangıçta tereddüt yaşadı.
İranlı delegelerin, görüşmelere katılabilmek için ülkenin dini lideri Mücteba Hamaney’den onay beklediği ve bu iznin pazartesi akşamı ulaştığı aktarıldı. Haberde, Beyaz Saray’ın pazartesi günü boyunca Tahran’dan gelecek bu onayı beklediği ifade edildi.
ABD Başkanı Donald Trump, 20 Nisan’da yaptığı açıklamada tarafların “bu gece” bir anlaşma imzalayacağını söylemişti. Ancak Trump, söz konusu anlaşmanın içeriğine veya kapsamına dair ayrıntı paylaşmamıştı.
Nükleer program ve abluka temel uyuşmazlık noktaları
Washington ile Tahran arasında imzalanan geçici ateşkesin süresi bugün doluyor. Ateşkes süreci devam ederken taraflar, barış anlaşmasının şartlarını görüşmek üzere 11 Nisan’da Pakistan’da bir araya gelmişti.
Görüşmelerdeki temel uyuşmazlık noktasını İran’ın nükleer programı oluşturuyor. Axios, Washington’ın Tahran’a uranyum zenginleştirme faaliyetleri konusunda 20 yıllık bir moratoryum teklif ettiğini yazarken; The New York Times, İran’ın faaliyetleri beş yıl süreyle askıya almayı kabul ettiğini bildirdi.
İran resmi haber ajansı IRNA, 19 Nisan’da geçtiği haberde, Tahran’ın ABD ile yapılacak ikinci tur görüşmelere katılmayı reddettiğini duyurmuştu. Haberde bu kararın gerekçesi olarak Washington’ın “gerçekçi olmayan talepleri” ve devam eden deniz ablukası gösterilmişti.
Amerika Birleşik Devletleri ordusu, 13 Nisan’dan itibaren Hürmüz Boğazı ve İran limanlarına yönelik abluka faaliyetlerini başlattı. Tahran yönetimi, bu girişimi “başarısızlığa mahkum” olarak nitelendirdi.
ABD ordusu tarafından yapılan açıklamada, İran limanlarına giriş-çıkış yapan gemilerin engellendiği belirtildi. ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), 18 Nisan itibarıyla 23 geminin durdurularak denetime alındığını açıkladı.