Rusya

İran’dan Rusya ile stratejik ortaklık vurgusu

Yayınlanma

İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi, bölgesel gelişmelerin İran ve Rusya arasındaki stratejik ortaklığın gücünü ortaya koyduğunu belirterek, ABD ablukası kalkmadan Washington ile müzakere masasına oturmayacaklarını bildirdi. Rusya yönetimi, İran’ın egemenliği ve toprak bütünlüğüne desteğini yineledi.

İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi, Moskova’da gerçekleştirdiği temasların ardından yaptığı açıklamada, son bölgesel gelişmelerin İran ile Rusya arasındaki stratejik ortaklığın derinliğini ve gücünü bir kez daha ortaya koyduğunu ifade etti.

İranlı Bakan Arakçi, pazartesi günü St. Petersburg kentinde Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin ve Dışişleri Bakanı Sergey Lavrov ile bir araya geldi.

Görüşme sırasında Putin, İran halkının kendi egemenliğini muhafaza etmek adına “cesurca ve kahramanca” bir mücadele yürüttüğünü dile getirdi. Putin ayrıca ülkeye barışın yeniden dönmesi yönündeki temennisini paylaşarak, Rusya’nın hem İran’ın hem de bölge ülkelerinin çıkarlarını korumak ve bölgede barışın tesisine katkı sağlamak amacıyla gerekli adımları atacağını belirtti.

Arakçi, ABD ve İsrail’in İran’a yönelik saldırıları sürecinde Moskova yönetiminin Tahran’a sunduğu desteği takdirle karşıladıklarını kaydetti.

İran ile Rusya arasındaki ilişkilerin stratejik ortaklık zemininde daha da güçleneceğini vurgulayan Arakçi, bazı ülkelerin ABD tarafından gerçekleştirilen ihlaller ve baskılar karşısında sessiz kalmasını eleştirdi.

Bakan Arakçi, bu çifte standart uygulamasının tüm uluslararası toplumu olumsuz etkileyeceği uyarısında bulundu.

Pakistan tarafından yürütülen arabuluculuk çabalarına da değinen Arakçi, Washington yönetiminin makul olmayan taleplerinin, değişken tutumunun, tehdit dilinin ve taahhütlerini sıklıkla ihlal etmesinin diplomatik süreçlerin önündeki temel engeller olduğunu söyledi.

Arakçi, sosyal medya hesabı üzerinden yaptığı ek açıklamada ise Batı Asya’nın İsrail ve Batılı destekçilerinin politikaları nedeniyle dönüşümden geçtiği bir süreçte, Rusya ile “en üst düzeyde” yapılan görüşmelerden memnuniyet duyduğunu aktardı.

Arakçi, Rusya’nın dayanışması ve diplomasiye verdiği destekten duyduğu memnuniyeti yineleyerek ilişkilerin gelişmeye devam edeceğini bildirdi.

Rusya Savunma Bakanı Andrey Belousov da ABD’nin İran’a yönelik sergilediği saldırgan tutum karşısında Moskova ve Tahran’ın karşılıklı desteğinin süreceğini ifade etti.

TASS haber ajansının aktardığına göre, Kırgızistan’ın başkenti Bişkek’te İran Savunma Bakan Yardımcısı Rıza Talai-Nik ile görüşen Belousov, gelişen koşullar ne olursa olsun Rusya’nın İran’a desteğini sürdüreceğini vurguladı.

Belousov, Rusya’nın İran’ın egemenliğini ve toprak bütünlüğünü desteklediğini kaydederek, krizin sadece diplomatik kanallarla çözülmesinden yana olduklarını ve bu çözüm için ellerinden gelen her şeyi yapmaya hazır olduklarını belirtti.

İran Savunma Bakan Yardımcısı Rıza Talai-Nik ise Moskova’nın uluslararası mecralarda Tahran’a verdiği destekten ve savunma işbirliğini geliştirme yönündeki iradesinden memnun olduklarını dile getirdi.

Söz konusu görüşmeler, ABD’nin İran limanlarına ve gemilerine yönelik ablukasının devam ettiği bir atmosferde gerçekleştirildi. Tahran yönetimi, bu ablukayı ABD saldırganlığının bir parçası ve ateşkes şartlarının ihlali olarak tanımlıyor.

İran tarafı, mevcut abluka kaldırılmadığı müddetçe Washington ile yeni bir müzakere sürecine girmeyeceğini duyurdu. Basına sızan bilgilere göre Tahran, ABD ile yapılacak olası görüşmeler için üç aşamalı bir plan öneriyor.

Bu formülün ilk aşamasında savaşın sona erdirilmesi ile İran ve Lübnan’a yönelik saldırıların tekrarlanmayacağına dair güvence verilmesi talep ediliyor.

İkinci aşamada Hürmüz Boğazı’nın yönetiminin Umman ile koordineli şekilde ele alınması öngörülürken, nükleer dosyanın ancak bu iki aşamanın tamamlanmasının ardından gündeme gelmesi hedefleniyor.

Çok Okunanlar

Exit mobile version