Ortadoğu
Laricani Irak ile imzalanan güvenlik anlaşmasının ayrıntılarını açıkladı
İran Güvenlik Konseyi Başkanı Ali Laricani, Bağdat ile imzalanan güvenlik mutabakatının iki ülke arasında ortak güvenlik alanı oluşturmayı hedeflediğini söyledi. Irak Ulusal Güvenlik Danışmanı Kasım el-Araci ise ABD’nin itirazlarına rağmen anlaşmanın kaçakçılığı ve yasa dışı geçişleri önleyeceğini belirterek, ülkesinin bağımsız hareket ettiğini vurguladı.
İran Güvenlik Konseyi Başkanı Ali Laricani, Bağdat ile imzalanan güvenlik mutabakatının bölgesel istikrarı hedeflediğini açıkladı.
Laricani, “Başka aktörlerin bölgeyi istikrarsızlaştırmasına izin vermek yerine, bu süreci korumalıyız. Bu nedenle Irak ile önemli bir güvenlik anlaşması imzaladık,” dedi.
Yetkili, anlaşmanın, üçüncü tarafların toprakları diğer ülkeye karşı kullanmasını engellemeyi ve sınır güvenliğini sağlamayı içerdiğini vurguladı.
Laricani’nin ziyaretlerinden bir hedef de Irak parlamentosunda “Haşd Şabi yasası” için destek sağlamak oldu. Tasarı, ABD’nin karşı çıktığı ve İran’ın nüfuzunu artıracağı değerlendirilen düzenlemeler içeriyor. Henüz kabul edilmeyen yasa siyasi çekişmeler nedeniyle bekliyor.
Irak Başbakanı Muhammed Şiya es-Sudani, 29 Temmuz’da yaptığı açıklamada, Haşd Şabi gruplarının 12 gün süren İran-İsrail savaşına katılımını önlemek için siyasi ve askeri baskı uyguladığını söylemişti. Sudani, güvenlik güçlerinin bu grupların 29 saldırı girişimini engellediğini açıkladı.
Ali Laricani: İsrail, İranlı yetkililere tehdit mesajları gönderdi
ABD’den tepki, Bağdat’tan yanıt
Irak Ulusal Güvenlik Danışmanı Kasım el-Araci, ABD’nin Bağdat Büyükelçiliği Maslahatgüzarı ile görüşmesinde anlaşmayı savundu. El-Araci, mutabakatın sınırların denetimi, kaçakçılığın ve yasa dışı geçişlerin önlenmesine katkı sağlayacağını belirtti.
ABD Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Tammy Bruce ise 13 Ağustos’ta, “Washington, Irak’ın egemenliğini zayıflatacak ve ülkeyi İran’a bağımlı hale getirecek düzenlemelere karşı,” dedi.
Bruce, ABD’nin “Irak’ın gerçek egemenliğini” desteklediğini kaydetti.
El-Araci ise Irak’ın bağımsız hareket ettiğini vurgulayarak, “Irak egemen bir devlet olarak bölgesel ve uluslararası ortaklarla dengeli ilişkiler yürütüyor,” diye konuştu.
İran’ın Bağdat Büyükelçiliği ise ABD’nin açıklamalarını “ikili ilişkilere müdahale” olarak nitelendirdi. Yapılan açıklamada, “Bu ifadeler, Amerikan siyaset yapıcılarının Müslüman halklar arasında ayrışma yaratma çabalarının bir yansımasıdır,” denildi.
Öte yandan iki Kongre üyesi, İran’ın Irak’taki nüfuzunu sınırlamaya yönelik bir yasa teklifi sundu.