Bizi Takip Edin

RUSYA

Lavrov: Putin’in Çin ziyareti iki ülke arasındaki ortak çalışmaları güçlendirecek

Yayınlanma

Rusya Dışişleri Bakanı Sergey Lavrov, Devlet Başkanı Vladimir Putin’in 16-17 Mayıs tarihlerinde Çin’e yapacağı ziyaretin Moskova ile Pekin arasındaki ortak çalışmaları güçlendireceğini belirtti.

Üst parlamento kanadı Federasyon Konseyi genel kurulunda açıklamalarda bulunan Lavrov, “Rusya Devlet Başkanı’nın Çin Halk Cumhuriyeti’ne gerçekleştireceği ziyaretin ortak çalışmalarımızı güçlendireceğine inanıyorum,” dedi.

Lavrov, ‘Moskova ve Pekin ikilisinin’ dünyada çok önemli bir ‘dengeleyici rol’ oynadığını da sözlerine ekledi.

Bakan, ayrıca Rusya ve Çin’in ‘daha adil, daha demokratik bir dünya düzeni’ kurulmasına öncülük etmeyi sürdürme niyetinde olduklarına vurgu yaptı.

Putin, 16-17 Mayıs tarihlerinde Çin’e resmi bir ziyaret gerçekleştirecek. Bu ziyaret Putin’in göreve geldikten sonraki ilk yurt dışı gezisi olacak.

Kremlin’den yapılan açıklamada, liderlerin ‘kapsamlı ortaklık ve stratejik işbirliği konularının tamamını’ ele alacakları belirtildi.

Bunun yanı sıra Putin, taraflar güncel uluslararası ve bölgesel meseleler hakkında görüş alışverişinde bulunacak.

Putin, ziyareti Çin Halk Cumhuriyeti Devlet Konseyi Başbakanı Li Qiang ile de bir araya gelecek ve Harbin kentini ziyaret edecek.

Putin’in Çin’e yönelik bir önceki ziyareti 17-18 Ekim 2023 tarihlerinde geçekleşmişti. Söz konusu ziyaretinde üçüncü uluslararası Kuşak ve Yol forumuna katılan Putin, Çinli mevkidaşı Xi Jinping ile genişletilmiş ve dar bir formatta ikili görüşmeler gerçekleştirmişti.

Putin, 16-17 Mayıs tarihlerinde Çin’i ziyaret edecek

RUSYA

Patruşev’in Kommersant röportajı: Montrö ihlaline göz yummayacağız

Yayınlanma

Yazar

 “Karadeniz’de kıyısı olmayan devletlerin Montrö konvansiyonunu ihlal ederek daimi donanma bulundurmasına müsamaha göstermeyeceğiz”

16 yıl boyunca Rusya Güvenlik Konseyi sekreterliği görevinde bulunan Nikolay Patruşev altı ay önce başkan yardımcılığına, kısa bir  süre sonra da Rusya deniz kolezyumu başkanlığına atandı. Doğrusu, Patruşev’in Güvenlik Konseyi’ndeki yerini eski Savunma Bakanı Şoygu’nun alması değil ama Patruşev’in genel sekreterlikten ayrılması (ama başkan yardımcısı sıfatıyla Konsey’de bulunmaya devam ediyordu) bana şaşırtıcı gelmişti, zira Patruşev, genellikle andığım gibi, “Bay Siloviki”dir — eğer bütün bir Rusya güvenlik bürokrasisini tek bir insan suretinde resmetmek gerekseydi Patruşev gibi çizilirdi. Bununla birlikte iki şey, Patruşev’in rolünün hiç de sınırlanmadığını ortaya koydu: birincisi, 2018’den beri federal hükümette tarım bakanlığı yapan oğlu Dmitriy’in başbakan yardımcılığına terfi etmesiydi; ikincisi ise, Patruşev’in deniz kolezyumunun başkanlığına atanmasıyla birlikte Rusya’nın dünya denizleri siyasetinin daha belirgin hale gelme eğilimi kazanması. Bu sonuncusunu bir çeşit donanma bakanlığı olarak tanımlamak da mümkün; ama görev tanımına bakılırsa başlıca görevi deniz kuvvetleri olmakla birlikte bundan ibaret değil.

Mülakatta bizi kuşkusuz en çok, Montrö ve Karadeniz’le ilgili tek bir cümle ilgilendiriyor. Patruşev ağustos ayından beri neredeyse aynı ifadelerle bu yaklaşımın altını sürekli çiziyor. Dolayısıyla, dikkate alınmasında fayda var.

Aşağıdaki mülakat dün (11 Kasım) Kommersant’ta yayınlandı. Çeviri, daha ziyade ayrıntı saydığım, gemi inşa sektörüyle ilgili son soru ve cevabı dışında eksiksizdir.

—————

“Deniz” meselesine girmeden önce ABD’de yapılan başkanlık seçimleriyle ilgili değerlendirmenizi sormama izin verin. Rusya açısından ABD’de yapılacak iktidar devri olumlu değişiklikler taşıyor mu?

Donald Trump seçimlerde başarılı olmak için belli güçlere dayandı ve bunlar karşısında da taahhütleri var. Sorumlu bir insan olarak bunları yerine getirmekle yükümlü.

Seçim döneminde seçmenleri kendi tarafına çekmek için pek çok beyanat verdi; bunlar da neticede mevcut ABD başkanının idaresinin yürüttüğü yıkıcı dış ve iç siyasete karşı oy kullandılar. Ama seçim kampanyası tamamlandı ve Ocak 2025’te seçilmiş başkanın somut tedbirler alma zamanı gelecek. ABD’de seçim öncesi vaatlerin sonraki eylemlerle genellikle çeliştiği de bilinir.

Bu bağlamda ABD’de bazı uzmanlar, eylemleri Amerikan elitinin, öncelikle de derin devlet denenlerin planlarıyla çelişmesin diye Trump üzerine güçlü bir etki ve baskı uygulanabileceğini ileri sürüyor. Birinci döneminde olduğu gibi. Trump’ın seçilmesi belli ki iktidar ve iş organlarının bazı temsilcilerini açıkça rahatsız ediyor; çokları da Trump’ın güvenliğinden yana endişeli.

Güncel bir meseleye temas ettiniz. Seçim kampanyası sırasında hayatına kastedilmesiyle ilgili iki olayı biliyoruz. Aslında ABD tarihi boyunca başkanların ve başkan adaylarının hayatına mütemadiyen kastedilmiştir — 20’den çok. Görevdeyken katiller tarafından dört ABD başkanı öldürüldü. Bu nedenle ABD gizli servisinin bu tür olaylara geçit vermemesi son derece önemli.

Denizlere gelelim. Batılı uzmanlar ve medya son zamanlarda giderek daha sıklıkla Ukrayna silahlı kuvvetlerinin batı silahlarının da yardımıyla Karadeniz donanmasını neredeyse mağlup ettiğini ileri sürüyorlar. Bu gerçekle örtüşüyor mu?

Ben daha yeni Karadeniz filosunu ziyaret ettim, donanma kıta ve kuvvetlerinin muharebe görevlerinin gidişatını inceledim ve savaş kabiliyetinden, denizden gelecek zorluk ve tehditlere karşı koymaya hazır olduğundan emin oldum.

Karadeniz’de donanmamızın bozgunu filan yok. Üstelik, Kiev’in bu bölgedeki saldırgan eylemlerinin NATO uzmanları tarafından koordine ediliyor olmasına rağmen bu böyle.

Batılılar, Rusya’nın Karadeniz’de dimdik durduğunu ve bu bölgedeki mevzilerimizin zayıf düşmesine izin vermeyeceğimizi akıllarına sokmalılar. Dahası, Karadeniz’de kıyısı olmayan devletlerin Montrö konvansiyonunu ihlal ederek daimi donanma bulundurmasına da müsamaha göstermeyeceğiz.

Rusya dünyanın önde gelen donanma güçlerinden biri olma statüsünü sıkıca koruyor; donanmamız başta nükleer caydırıcılık olmak üzere verilen bütün görevlerini kendinden emin bir şekilde yerine getiriyor. Daha yakınlarda nükleer denizaltı kruvazörlerimiz “İmparator Aleksandr III” ile “Krasnoyarsk” Kuzey donanması harekat bölgesinden Pasifik donanması üs bölgelerine buzdağlarının altından ulaşma görevini tamamladılar; geçtikleri mesafe 4 bin deniz milini aştı. Bu tür operasyonlar, ülkemizin nükleer doktrininin revize edilmesi bağlamında da özel bir önem taşıyor. Hasımlarımız, Rusya’nın deniz nükleer kalkanının daima ülkemizi korumak için tetikte olduğunu bilmeli. Donanmamızın diğer bileşenleri, kuvvetleri ve araçları da gelişiyor.

Baltıklardaki durumu nasıl değerlendiriyorsunuz? NATO üyesi ülkelerin kimi resmi temsilcileri Baltık denizinin artık esas itibariyle bir NATO denizi olduğunu söylüyorlar. Geçenlerde Almanya’nın Rostock şehrinde NATO’un çokuluslu deniz taktik karargâhı da açıldı…

Amerikalılar ve Avrupalı müttefikleri Baltık denizini militarize etme yolunu tuttular. Gerçi bu batı için geleneksel bir siyaset. İngilizler ve Fransızlar daha Kırım savaşı  sırasında Kronştadt’ı ele geçirmeyi amaçlıyordu; Almanlar ise her iki dünya savaşında da Rusya’nın Baltık kıyısında tutunmaya çalışıyordu. Ama Baltıklı denizcilerimiz saldırganın hesaplarını daima bozguna uğrattı.

Mevcut durumda Baltık’ta güvenliğin temini son derece önemli askeri-siyasi bir görevdir. İsveç ve Finlandiya’nın NATO’ya girmesinden beri, Kuzey Akım’ın havaya uçurulduğu da hesaba katılarak, Rusya toprak bütünlüğünü ve iktisadi egemenliğini koruyacak ek tedbirler alıyor.

Hatırladığım kadarıyla siz, boru hattının havaya uçurulmasında “Ukrayna izi” konusunda şüphelerini ifade eden ilk kişilerden birisiniz. Bu hikayeyle ilgili batılı resmi görevlilerden ve medyadan birbiriyle çelişen pek çok haber yayılıyor. Bunun arkasında Ukrayna’nın olmadığına dair görüşünüzü değiştirmediniz mi?

Kuzey Akım’a yönelik terör eylemi meselesinde gerçekten de ilginç ayrıntılar su yüzüne çıkıyor. Danimarkalı denizcilik yetkilileri bile olayın arifesinde Amerikan gemilerinin patlama bölgesinde olduğunu gizlemiyor. Kaldı ki, yabancı ülkelerin deniz kuvvetlerinin kabiliyetleriyle ilgilenen herkes, Ukrayna donanmasının derin denizlerde bir terör saldırısı gerçekleştirmek için ne ekipman ne de eğitimli uzmana sahip olduğunu bilir. Bu çapta bir sabotajı ancak NATO ülkelerinin özel kuvvetleri gerçekleştirebilir.

Bu nedenle şansölye Scholz’un sabotajdan bir takım Ukraynalıları suçlayıp güya bağımsız bir soruşturma çağrıları kulağa saçma geliyor.

ABD Almanya’yı kalkınması için çok gerekli olan Rusya enerji kaynaklarından bilinçli şekilde yoksun bırakıyor; Almanya’nın bugünkü yönetimi de aslında Alman ekonomisini yerle bir edenlerle birlikte hareket ediyor.

Aldığımız istihbarata göre Amerikalılar ve İngilizler Kuzey Akım sabotajına kendi iktisadi menfaatlerini ileri sürmenin pek çok yönteminden biri gözüyle bakıyor. Başka altyapı tesisleri, mesela bütün dünyada bağlantı sağlayan denizaltı fiber-optik kabloları da bunların saldırılarına maruz kalabilir.

Peki size göre bütün bunların arkasındaki plan nedir?

Tek bir kelimeyle ifade etmek mümkün: kaos. Batının hegemonyası sarsılmaya başladığından beri Washington enerji pazarını, deniz taşımacılığını istikrarsızlaştırmak yolu da dahil, kaotize etmeye karar verdi. Ayrıca Amerikalıların göz yummasıyla Yakındoğuda ve stratejik önem taşıyan diğer bölgelerde durum gene gerginleşiyor. Amerikan donanmasının İran körfezindeki varlığı ve bunların güya deniz seyrüseferinin güvenliğini sağlamaya yönelik eylemleri, Husilere yapılan saldırılar da dahil, bölgedeki gerilimi tırmandırma planlarını gizleyen perdeden başka bir şey değil. Ayrıca, enerji kaynaklarının tedarikine büyük ihtiyaç duyan Çin ve Hindistan’ı iteklemek için de. Aynı zamanda, enerji pazarının yeniden paylaşılmasının şartlarını yaratmak için.

Yalnız Amerikalılar tarihi unutuyor. 1980’lerde İran körfezinde tanker savaşı yaşanmıştı. O zaman küresel sigorta sektörü neredeyse çökmüş, dünya ölçeğinde bir enerji krizi başlamıştı. Reagan yönetimi bunu önlemek için muazzam kaynaklar harcamak zorunda kalmıştı.

Devasa devlet borçlarını sırtlanmış olan  bugünkü Amerika’nın bu yeni krizle başa çıkıp çıkamayacağını söylemek güç.

Vaktiyle İngiltere de denizlerin hakimiydi, ama zamanla taşıyamayacağı bir yükü sırtlandığı ortaya çıktı. Kuvvetini abartmıştı ve neticede iflas etti, denizlerdeki kudretini kaybetti, bu da birçok açıdan Britanya imparatorluğunun çökmesine katkıda bulundu. Bi zamanların kudretli Britanya donanmasının bugün nasıl göründüğüne bakın. İngiliz donanmasındaki gemilerde üçte biri bulan personel eksiği var. Donanmada görev yapmanın itibarı yok. Denizlerdeki kudretin gerilemesi bugün ABD’de gözleniyor. Kağıt üzerinde muazzam bir donanmaları var, gerçekteyse denizcilerin muharebe ruhu zayıf, kronik bir personel yetersizliği var, tersane işletmelerinde tamir kabiliyetinde ve işçi sayısında yetersizlik var.

Bütün bunlar problematik olsaydı eğer batılı medya herhalde yazardı, ama bu pek de gözlenmiyor.

Batı dünyasında kendi gözündeki çöpü görmeyip başkasının gözündeki merteği görmek adettendir. Öte yandan, ABD donanması denizcilik enstitüsü, Amerikan LCS tipi Amerikan kıyı muharebe gemileri programının tasarımındaki başarısızlık yüzünden iflas ettiğini itiraf ettiği için Beyaz Saray tarafından sert bir şekilde eleştirildi. Yani Amerikalı uzmanların bile ABD’de üretilen ürünlerin kalitesinden şüphe etmelerine izin verilmez.

Sizi bu düşünceye götüren nedir?

Örneğin, üretilen havacılık araçlarında teknolojik problemler olduğunu açıklayan Boeing korporasyonu çalışanlarının esrarengiz bir şeklide ölümü, yaygın bilinen örneklerden.

Peki Rusya, denizlerdeki hasımlarına nasıl karşı koyabilir?

Dünya denizlerindeki rolümüzü artırmalı, bu bağlamda dost ülkelerle karşılıklı ilişki içinde kendi imkanlarımızı genişletmeliyiz.

BRICS ülkelerinin denizcilik alanında muazzam bir potansiyeli var. Denize çıkışı olmayan biricik BRICS ülkesi Etiyopya bile deniz ticaretine şüphe götürmez bir ilgi duyuyor.

Esasen, BRICS devletlerinin coğrafi konumu da bize, dünya denizlerinde birlikte çalışma olmaksızın edemeyeceğimizi gösteriyor. Burada mevzubahis olan istikrarın ve deniz iletişiminde güvenliğin korunması, gemi inşası, liman altyapısının geliştirilmesi alanında, deniz personelinin hazırlanmasında, yeni teknolojilerin uygulanmasında ortak çabaların yoğunlaştırılması.

Başkan Putin Kazan’daki BRICS etkinliğinde Kuzey Deniz Yolu’na, buzkıranların inşa ve kullanılmasına özel bir önem verdi. Kuzey Deniz Yolu’nun geliştirilmesi konusunu siz de geçtiğimiz günlerde Murmansk’taki toplantıda görüştünüz. Arktik’te sivil seyrüseferin geliştirilmesi hangi istikametlerde planlanıyor?

Kuzey Deniz Yolu çok büyük bir gelecek vaat ediyor. Bu yol yılın her ayında kullanılabilen milli bir deniz taşımacılık rotası haline gelmeli. Büyük Kuzey Deniz Yolu’nu Murmansk’tan Vladivostok’a kadar geliştirmek, mevcut taşımacılık altyapısıyla, iç su yollarıyla, gelişen demiryolu ağlarıyla, yeni derin deniz limanlarının inşasıyla bağlarını kurmak şart. Büyük Kuzey Deniz Yolu projesinin hayata geçmesi için de arktik gemi inşasının geliştirilmesi önem taşıyor.

Geçtiğimiz hafta dördüncü seri genel nükleer buzkıran Çukotka denize indirildi. Mevcut bulunan ve inşası devam eden buzkıran filosunun dünyada bir benzeri daha yok.

Rusya, atom yakıtı kullanan gemilerin inşasında dünyada lider durumunda ve dünyada nükleer buzkıran filosuna sahip olan tek ülke.

Mevcut güçlüklere rağmen buzkıran filomuzun imkanlarını genişletmek, bunu Rusya’da geliştirilen ve üretilen sistemleri kullanarak, yerli ekipman ve yedek parçaları kullanarak yapmak şart.

Okumaya Devam Et

RUSYA

Ukrayna, Rusya’nın Belgorod oblastında bir petrol deposunu vurdu

Yayınlanma

Ukrayna’ya ait insansız hava araçları, Rusya’nın Belgorod oblastındaki bir petrol deposuna saldırarak yangına sebep oldu; olayda can kaybı yaşanmadı.

Belgorod Valisi Vyaçeslav Gladkov, 12 Kasım gecesi bir Ukrayna insansız hava aracının Belgorod oblastındaki Starooskolskiy bölgesinde bir petrol deposuna saldırı düzenlediğini duyurdu.

Gladkov, Telegram kanalında yaptığı paylaşımda, “Patlama sonucunda tanklardan biri alev aldı. Bölgede on itfaiye ekibi yangını hızla kontrol altına aldı. Herhangi bir can kaybı yaşanmadı,” ifadelerini kullandı.

Starooskolskiy bölgesi, Belgorod’un kuzeydoğusunda yer alıyor ve Kursk ve Voronej oblastları ile sınır komşusu. Bölgede benzin ve dizel yakıt depolamak için kullanılan iki büyük petrol tesisi bulunuyor.

Şehrin güneyinde, 24 depolama tankına sahip Oskolneftesnab üssü ve batıda, Rosneft’e bağlı olan Belgorodnefteprodukt Gubkinskaya petrol deposu. Bu depo, geçen yılın öart ve ağustos aylarında da insansız hava aracı saldırılarına hedef olmuştu.

Rusya Savunma Bakanlığı’nın yaptığı açıklamaya göre, 12 Kasım gecesi Belgorod, Bryansk ve Kursk oblastlarına yönelik toplam 13 Ukrayna insansız hava aracı saldırısı, devrede olan hava savunma sistemleri tarafından engellendi.

Ukrayna, kasım ayı başında Rosneft-Stavropol’e ait, Stavropol Krayı’nın Svetlograd kasabasındaki bir petrol deposuna da insansız hava aracıyla saldırmıştı.

Saldırı sırasında insansız hava aracı, tankın koruyucu ağına çarparak patlamış ve yangın çıkmasına neden olmuştu; olayda herhangi bir yaralanma bildirilmemişti.

Ukrayna, bu yılın başından bu yana Rusya’nın yakıt ve enerji altyapısına yönelik İHA saldırılarını yoğunlaştırdı.

Financial Times‘a göre, ekim ayı itibarıyla Rusya’nın 32 büyük petrol rafinerisinden en az dokuzu bu saldırılarla hedef alındı.

FT: Ukrayna ve Rusya, Katar’ın arabuluculuğunda masada

Okumaya Devam Et

RUSYA

Rusya: Karadeniz’e kıyısı olmayan ülkelerin Montrö Sözleşmesi’ni ihlal etmesine izin vermeyeceğiz

Yayınlanma

Rusya Devlet Başkanı Yardımcısı Nikolay Patruşev, Moskova’nın Karadeniz’de yabancı güçlerin kalıcı deniz varlığına izin vermeyeceğini ve NATO destekli Ukrayna eylemlerine rağmen Rusya’nın bölgedeki deniz güvenliğini korumaya devam ettiğini vurguladı.

Rusya Devlet Başkanı Yardımcısı Nikolay Patruşev, Moskova’nın Karadeniz’de yabancı güçlerin kalıcı deniz varlığı bulundurmasına izin vermeyeceğini açıkladı.

Rusya’nın bu bölgedeki stratejik konumunun zayıflatılmasına müsamaha göstermeyeceğini vurgulayan Patruşev, Karadeniz’e kıyısı olmayan ülkelerin Montrö Sözleşmesi’ni ihlal ederek kalıcı bir deniz varlığı oluşturmasına izin verilmeyeceğini belirtti.

Kommersant gazetesine verdiği mülakatta, Ukrayna’nın bölgede gerçekleştirdiği “saldırgan eylemlerin” NATO uzmanlarının koordinasyonunda yürütüldüğünü ifade eden Patruşev, buna rağmen Rusya’nın Karadeniz Filosunun savaş kabiliyetini koruduğunu ve her türlü deniz tehdidine karşı hazırlıklı olduğunu söyledi.

Öte yandan Patruşev, ABD ve İngiltere’nin bir zamanlar sahip oldukları deniz gücünün önemli bir kısmını kaybettiklerine dikkat çekti.

Örnek olarak, İngiliz donanmasında ciddi bir denizci açığı bulunduğunu çünkü denizciliğin artık ülkede prestijli bir meslek olarak görülmediğini belirten Patruşev, ABD’de ise “kâğıt üzerinde büyük bir filoya sahip olmalarına rağmen, denizciler arasında moral eksikliği, kronik personel açığı ve yetersiz onarım kapasitesi gibi sorunların mevcut olduğunu” ifade etti.

Rusya’nın dünyanın önde gelen deniz güçlerinden biri olmaya devam ettiğini belirten Patruşev, Rusya donanmasının özellikle nükleer caydırıcılık gibi stratejik görevlerini başarıyla sürdürdüğünü vurguladı.

Yetkili, “Rakiplerimiz bilmelidir ki, Rusya’nın denizdeki nükleer kalkanı her zaman ülkemizin güvenliği için nöbet tutmaktadır,” ifadesini kullandı.

Patruşev, ABD ve Avrupalı müttefiklerin Baltık Denizi’ni askerileştirme çabalarına da dikkat çekerek, İsveç ve Finlandiya’nın NATO’ya katılması ve Kuzey Akım patlamalarının ardından Moskova’nın güvenliği için ek tedbirler aldığını söyledi.

Patruşev, “Şu anda Baltık’ta güvenliğin sağlanması en önemli askeri ve siyasi görevdir. İsveç ve Finlandiya’nın NATO’ya katılmasının ardından Rusya, toprak bütünlüğünü ve ekonomik egemenliğini korumak için ek tedbirler almaktadır,” diye ekledi.

Son olarak Patruşev, ABD’nin deniz operasyonlarını genişleterek Orta Doğu’da gerilimi tırmandırma stratejisini eleştirdi.

Yetkil, bu adımların enerji piyasasının yeniden düzenlenmesi ve Hindistan ve Çin gibi dış enerji tedarikine bağımlı ülkeler üzerinde baskı kurma amacı taşıdığını belirtti.

Lavrov, ABD’nin Montrö Sözleşmesi’ni değiştirmekte başarılı olamayacağını söyledi

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English