Amerika
Lula: Trump, Küba’yı işgal etmeyi düşünmüyor
Brezilya Devlet Başkanı Luiz Inácio Lula da Silva, Beyaz Saray’daki görüşmelerinde ABD Başkanı Donald Trump’ın Küba’yı işgal etmeyi düşünmediğini dile getirdiğini söyledi. Lula, Trump’ın sözlerini Washington’daki Brezilya Büyükelçiliği’nde düzenlediği basın toplantısında aktardı.
Brezilya Devlet Başkanı Luiz Inácio Lula da Silva, Perşembe günü yaptığı açıklamada, ABD Başkanı Donald Trump’ın Küba’ya yönelik bir işgal emri verme niyeti taşımadığını kendisine ilettiğini söyledi. Lula’nın açıklaması, iki liderin aynı gün Beyaz Saray’da gerçekleştirdiği görüşmenin ardından geldi.
Lula, Washington’daki Brezilya Büyükelçiliği’nde düzenlediği basın toplantısında konuştu. Yaklaşık iki buçuk saat süren Trump-Lula görüşmesi, başlangıçta planlandığı gibi basına açılmadı.
Lula, Portekizce yaptığı ve yabancı basın havuzu muhabirleri için çevrilen açıklamasında, “Onu dinledim ve çevirinin doğru olduğunu varsayarsak, kendisinin (Trump’ın) Küba’yı işgal etmek gibi bir niyeti olmadığını söylediğini duydum. Buradaki tercümanın aktardığı buydu” ifadelerini kullandı.
Brezilya lideri, Trump’ın bu yaklaşımını “önemli bir işaret” olarak nitelendirdi. Lula ayrıca Küba’nın diyaloğa açık tutum sergilediğini söyledi.
Lula, “Küba konuşmak istiyor ve ablukanın sona ermesi için çözüm bulmak istiyor. Bu abluka, 1959 devriminin zaferinden bu yana Küba’nın tam anlamıyla entegre ve özgür bir ülke haline gelmesini engelledi” dedi.
Trump, Ocak ayında Venezuela Devlet Başkanı’nın kaçırıldığı askeri operasyonun ardından Küba’ya yönelik baskıyı artırmıştı. Trump yönetimi, Venezuela’nın Küba’ya petrol ihracatını durdurdu ve diğer ülkelere de adanın komünist yönetimine yakıt sağlamamaları yönünde baskı uyguladı.
Trump ayrıca Dışişleri Bakanı Marco Rubio’ya, Kübalı yetkililerle görüşmeler yürütme görevi verdi. Söz konusu temasların, ülke ekonomisi ve Küba’nın komünist liderliğinde değişiklik yapılması başlıklarını içerdiği aktarılmıştı.
Bununla birlikte Trump, 28 Şubat’ta başlayan ABD-İsrail’in İran’a yönelik savaşını tamamlamadan önce Küba konusunda yeni adımlar atmak istemediğine de işaret etmişti.
ABD Dışişleri, Küba’ya yeni yaptırımlar açıkladı
ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio da Perşembe günü Küba’ya yönelik yeni yaptırımlar açıkladı. Trump yönetimi, Küba’yı “teröre destek veren devletler” listesinde tutuyor.
Yeni yaptırımlar, “Küba ordusunun kontrolündeki çatı şirket” olarak tanımlanan GAESA’yı hedef aldı. Yaptırımlar ayrıca GAESA Başkan Yardımcısı Ania Guillermina Lastres Morera’yı da kapsadı.
ABD yönetimi ayrıca Kanada merkezli madencilik şirketi Sherritt ile Küba’nın devlet şirketi La Compania General de Niquel arasındaki ortak girişim olan MNSA’ya da yaptırım uyguladı.
Rubio, MNSA’nın “Küba halkının zararına olacak şekilde ülkenin doğal kaynaklarını rejimin yararına kullandığını” ifade etti.
Sherritt ise Perşembe günü yaptığı açıklamada, ABD yaptırımları nedeniyle ortak girişim kapsamındaki faaliyetlerini askıya aldığını duyurdu.