Tesla’nın Çinli rakiplerinin baskısı altında olduğu bir dönemde Çin’i ziyaret eden Elon Musk, pazartesi günü sona eren Pekin gezisinde Tesla’nın gelişmiş sürücü destek sistemlerini devreye sokması için Çin’den onay istedi.
Reuters’ın konuyla ilgili bilgi sahibi bir kişiden aktardığına göre, Tesla CEO’su Musk’ın Pekin’de Tam Otonom Sürüş (FSD) yazılımının yaygınlaştırılması ve sürüş verilerinin denizaşırı ülkelere aktarılmasına izin verilmesi konularını görüşmesi bekleniyordu.
Çin Başbakanı Li Qiang ile yaptığı görüşmelerde, Li Tesla’nın Çin’deki gelişimini ABD-Çin ekonomik ve ticari işbirliğinin başarılı bir örneği olarak övdü ancak devlet medyası ikilinin FSD’yi görüşüp görüşmediğini söylemedi.
Reuters’a göre, ABD’li otomobil üreticisi, Tesla’nın Model 3 ve Y otomobillerinin Çin’in veri güvenliği gereklilikleriyle uyumlu bulunan modeller arasında olduğunu söyleyen üst düzey Çin otomobil şirketi Baidu’dan önemli bir destek aldı.
İki ayrı kaynak da Reuters’a Tesla’nın Baidu ile Çin’in kamuya açık yollarında veri toplamak için Çinli teknoloji devinin haritalama lisansını kullanmak üzere bir anlaşmaya vardığını söyledi ve bunu FSD’nin ülkede tanıtılması için önemli bir adım olarak nitelendirdiler.
Tesla hisseleri piyasa öncesi işlemlerde son olarak %7 artış gösterdi.
Veri güvenliği
Autopilot yazılımının en otonom versiyonunu dört yıl önce piyasaya süren ABD’li elektrikli araç üreticisinin, müşteri talebine rağmen FSD’yi küresel olarak en büyük ikinci pazarı olan Çin’de henüz tam olarak kullanıma sunmamasının nedenleri arasında veri güvenliği ve uyumluluk yer alıyor.
Çinli düzenleyiciler 2021’den bu yana Tesla’nın Çin filosu tarafından toplanan tüm verileri Şanghay’da depolamasını zorunlu kılarak şirketin ABD’ye herhangi bir veri aktaramamasına neden oldu.
Reuters’a konuşan söz konusu kişi, Musk’ın otonom sürüş teknolojileri için algoritmaları eğitmek üzere ülkede toplanan verileri yurtdışına aktarmak için onay almak istediğini söyledi.
Tesla’nın FSD’yi Çin’de tamamen kullanıma sunmadan önce, varsa, başka hangi düzenleyici onayları alması gerekeceği veya şirketin hangi koşullara sahip olabileceği belirsizliğini koruyor.
Wedbush’taki hisse senedi analistleri sürpriz ziyareti “Tesla için önemli bir an” olarak nitelendirdi.
XPeng ve Huawei Technologies gibi rakip Çinli otomobil üreticileri ve tedarikçileri benzer yazılımları piyasaya sürerek Tesla’ya karşı avantaj elde etmeye çalışıyor.
Çinli Global Times gazetesinin eski editörü Hu Xijin, Weibo hesabından yaptığı açıklamada Tesla’nın Çin’in veri uyumluluğu gerekliliklerini karşılayan tek yabancı sermayeli otomobil üreticisi olduğunu ve bunun Tesla otomobillerinin Çin genelinde devlet kurumlarına ve devlete ait firmalara ait binalara girmesinin önünü açacağını söyledi.
“Bu sadece Çin’de bir atılım değil, aynı zamanda veri güvenliği sorunlarını çözme konusunda tüm dünya için önemli bir gösteridir” dedi.
Musk’ın ziyareti, Başbakan Narendra Modi ile görüşmek üzere planlanan Hindistan gezisini “çok ağır Tesla yükümlülüklerini” gerekçe göstererek iptal etmesinden bir hafta sonra gerçekleşti.
Musk, Hindistan’ın yeni bir politika kapsamında elektrikli araçlara daha düşük ithalat vergisi teklif etmesinin ardından, iptal edilen Hindistan gezisinde bir otomobil fabrikası da dahil olmak üzere 2 milyar ila 3 milyar dolarlık yeni yatırımları duyuracaktı.