Diplomasi
NATO liderler zirvesini iki yılda bir yapmayı tartışıyor
NATO’nun ABD Başkanı Trump ile yaşanabilecek “potansiyel gerginlikleri” önlemek amacıyla yıllık liderler zirvesi formatından vazgeçmeyi değerlendirdiği bildirildi. İttifak kaynakları, görüşmelerin iki yılda bir yapılması veya Trump’ın görev süresinin son yılı olan 2028’deki buluşmanın iptal edilmesinin seçenekler arasında olduğunu belirtti.
NATO, ABD Başkanı Donald Trump’ın katılımıyla gerçekleşecek “potansiyel olarak gergin” görüşmelerden kaçınmak amacıyla her yıl düzenlenen liderler zirvelerinden vazgeçme olasılığını değerlendiriyor.
Reuters’a konuşan konuya aşina kaynaklar, masadaki seçeneklerden birinin zirvelerin iki yılda bir yapılması olduğunu bildirdi. Ayrıca NATO’nun, Trump’ın başkanlık dönemindeki son yıl olan 2028’deki etkinliği tamamen iptal edebileceği kaydedildi.
Ajansa konuşan kaynaklardan biri, “Kötü zirvelere sahip olmaktansa daha az zirveye sahip olmak daha iyidir. Zaten çok işimiz var, ne yapmamız gerektiğini biliyoruz” ifadelerini kullandı.
Bir diğer kaynak ise bu konudaki nihai kararın Kuzey Atlantik İttifakı Genel Sekreteri Mark Rutte’ye ait olduğunu vurguladı.
NATO zirveleri 2021 yılından bu yana her yıl düzenleniyor. Bu tarihten önce söz konusu buluşmalar iki yılda bir organize ediliyordu. Bir sonraki liderler zirvesinin temmuz ayı başında Türkiye’de yapılması planlanıyor.
Trump, NATO müttefiklerine yönelik memnuniyetsizliğini düzenli olarak dile getirmiş ve diğer ülkelerin savunma harcamalarını artırmaması durumunda ABD’yi ittifaktan çekmekle tehdit etmişti.
Müttefikler arasındaki gerilim, ABD ve İsrail’in İran’a karşı başlattığı savaşın ardından tırmandı. Trump’ın ittifaka danışmadan askeri harekatlara giriştiği ve ardından ortaklarını yeterli yardımda bulunmamakla suçladığı belirtildi.
Trump, özellikle İran’ın kendi topraklarına yönelik saldırılara yanıt olarak kapattığı Hürmüz Boğazı’nın ablukadan çıkarılması için güç gönderilmesi çağrısında bulunmuştu.
Bu gelişmeler ışığında ABD yönetimi, NATO üyesi ülkeleri “iyi” ve “kötü” olarak sınıflandıran bir liste hazırladı. Politico’nun haberine göre ABD’li yetkililer, her ülkenin kolektif savunmaya katkısını değerlendirerek devletleri belirli kategorilere ayırdı.
Bu sürecin ardından Trump’ın, İran’a yönelik askeri operasyonu desteklemeyen NATO ülkelerini “cezalandırma” planını değerlendirmeye başladığı ifade edildi.
Wall Street Journal’ın kaynaklarına göre Beyaz Saray, söz konusu ülkelerdeki Amerikan birliklerini çekerek bu kuvvetleri operasyona daha olumlu yaklaşan devletlere kaydırabilir.
Birliklerin yeniden konuşlandırılmasının yanı sıra planın, en az bir Avrupa ülkesindeki Amerikan askeri üslerinin kapatılmasını da içerdiği kaydedildi. Haberde, bu ülkelerin İspanya veya Almanya olabileceği belirtildi.