Diplomasi
Paşinyan: Ermenistan, KGAÖ’den fiilen bağımsız hale geldi
Ermenistan Başbakanı Nikol Paşinyan, Kolektif Güvenlik Anlaşması Örgütünün (KGAÖ) taahhütlerini yerine getirmediğini belirterek, ülkesinin örgütten fiilen bağımsız hale geldiğini söyledi. Paşinyan, örgütün güvenlik sisteminin “devletin var olmasını engellemek için kullanılan bir araç” olduğunu iddia etti.
Ermenistan Başbakanı Nikol Paşinyan, Kolektif Güvenlik Anlaşması Örgütünün (KGAÖ) üye ülkelerinin taahhütlerini yerine getirmemesi nedeniyle ülkesinin örgütten fiilen bağımsız hale geldiğini açıkladı.
Novosti-Armenia ajansının haberine göre, parlamentoda düzenlenen hükümet oturumunda konuşan Paşinyan, “2022’de KGAÖ’nün yükümlülüklerini yerine getirmediğini, getirmediğini ve getirmeyeceğini anladığımız anda bağımsız olduk. Çünkü yalnızca kendimize güvenebileceğimizi fark ettik,” dedi.
“KGAÖ’nün güvenlik sistemi bir yanılsama”
Başbakan Paşinyan, örgütün güvenlik sisteminin bir yanılsama olduğunu vurguladı. News.am tarafından aktarılan sözlerinde Paşinyan, “Bu, devletimizin var olmasını engellemek için kullanılan bir araçtan ibaret. 2020’de bunu henüz anlamamıştık,” diye konuştu.
Ermenistan, Şubat 2024’te KGAÖ’deki üyeliğini “askıya aldığını” duyurmuştu. Mayıs ayında ise Ermenistan Dışişleri Bakanlığı, ülkenin örgütün çalışmalarına finansman sağlamayacağını bildirmişti.
Erivan yönetimi, bu kararlara gerekçe olarak KGAÖ’nün Dağlık Karabağ’daki gelişmelere kayıtsız kalmasını ve Ermenistan’ın savunmasına yeterli tepki vermemesini göstermişti.
Rusya: Ermenistan hâlâ tam üye
Haziran ayında Erivan, üye ülkelere Azerbaycan’ın eylemlerine ilişkin açıklama yapmaları çağrısında bulunmuştu.
Dışişleri Bakan Yardımcısı Vaan Kostanyan, “Durum değişmezse Ermenistan örgütten çıkış konusunda nihai kararını verecek,” demişti.
Kremlin Sözcüsü Dmitriy Peskov ise Ermenistan’ın kararının egemen bir tutum olduğunu ancak ülkenin KGAÖ’den resmi olarak ayrılmadığını söylemişti.
Rusya Dışişleri Bakanı Sergey Lavrov da örgüt ülkelerinin Ermenistan’ı hâlâ tam üyelerden biri olarak gördüğünü belirtmişti.
Mayıs 1992’de kurulan KGAÖ’de şu anda Ermenistan, Belarus, Kazakistan, Kırgızistan, Rusya ve Tacikistan yer alıyor.
Anlaşmanın dördüncü maddesi, üye ülkelerin güvenlik tehditlerine karşı birlikte hareket etmesini ve egemenlik ile toprak bütünlüğünü korumasını öngörüyor. Azerbaycan da 1993 ile 1999 yılları arasında örgüte üye olmuştu.