Ortadoğu

Pentagon, Ortadoğu’daki asker kayıplarını gizli tutuyor

Yayınlanma

Pentagon’un Ortadoğu’daki askeri kayıpları örtbas ettiği iddiaları gündemdeki yerini koruyor. The Intercept tarafından yayımlanan araştırma, Ekim 2023’ten bu yana yaklaşık 750 ABD askerinin yaralandığını veya öldüğünü ortaya koyarken, Washington’un güncel verileri kamuoyuyla paylaşmaktan kaçındığı belirtiliyor.

The Intercept’in yayımladığı yeni araştırmaya göre, Ekim 2023’ten bu yana yaklaşık 750 ABD askeri yaralandı ya da öldü. Haberde görüşüne başvurulan bir savunma yetkilisi, Washington’un “kayıpları örtbas ettiğini” belirtti.

İki yetkilinin verdiği bilgiye göre, geçen hafta İran’ın Suudi Arabistan’daki bir hava üssüne düzenlediği saldırıda en az 15 asker yaralandı.

Aynı yetkililer, ABD’nin yaklaşık bir ay önce İran’a savaş açmasından bu yana bölgede yüzlerce Amerikan askerinin öldüğünü ya da yaralandığını kaydetti.

CENTCOM verileri ne kadar güncel?

Haberde, ABD Merkezi Komutanlığı’nın (CENTCOM) yayımladığı verilerin güncel olmadığı da vurgulandı. CENTCOM Sözcüsü Tim Hawkins, hafta başında yaptığı açıklamada, “Destansı Öfke Operasyonu’nun başlangıcından bu yana yaklaşık 303 ABD askeri yaralandı” dedi.

Ancak The Intercept, bu açıklamanın eski olduğunu ve cuma günü Suudi Arabistan’daki Prens Sultan Hava Üssü’ne düzenlenen saldırıda yaralanan en az 15 askeri içermediğini bildirdi. Habere göre CENTCOM, güncel rakamların paylaşılması yönündeki taleplere de yanıt vermedi.

Beyaz Saray ölü sayısını paylaşmayı reddetti

ABD ordusunun ayrıca, İran’a karşı savaşın başlamasından bu yana yaşanan ölü sayısını da paylaşmayı reddettiği belirtildi. The Intercept, bu sayının en az 15 olduğunu yazarken, Washington kamuoyu önünde şimdiye kadar 13’ten fazla ölüm kabul etmedi.

İsmi açıklanmayan savunma yetkilisi, “Bu, açıkça görülüyor ki, Savaş Bakanı Pete Hegseth ile Beyaz Saray’ın sıkı biçimde gizli tutmak istediği bir konu” diye konuştu. Haberde ABD ordusu açık biçimde “kayıpları gizlemekle” suçlandı.

The Intercept, eski Başkan Joe Biden döneminde, Gazze’deki olayların başlamasının ardından ABD üslerine yönelik saldırılarla ilgili hükümetin kendilerine ayrıntılı bilgi verdiğini hatırlattı. Bu saldırılar sonucunda, Ocak 2024’te Irak’a ait bir İHA’nın Ürdün-Suriye sınırındaki bir üssü vurması sonucu ölen üç asker dahil olmak üzere, en az 175 askerin öldüğü ya da yaralandığı belirtildi.

Özel sözleşmeli personel kayıpları 12 binin üzerinde

Bu sayıya, bölgede görev yapan özel şirket çalışanları dahil değil. Habere göre yalnızca 2024 yılında CENTCOM’un operasyon sahasında çalışan bu personel arasında yaklaşık 12 bin 900 yaralanma kayda geçti.

Bunların 3 bin 700’den fazlasını, travmatik beyin hasarı da dahil olmak üzere ağır ancak ölümcül olmayan yaralanmalar oluşturdu. Bu vakalarda çalışanların en az yedi gün iş göremez hale geldiği belirtildi. The Intercept’e göre ayrıca Irak’ta 18 özel şirket çalışanı da hayatını kaybetti.

Haberde, açıklanan verilerin gerçek tabloyu tam yansıtmadığı belirtilerek, özel şirket çalışanları arasındaki yaralanmaların da hesaba katılması halinde, Amerikalılar ve ABD üslerinde bulunanlar açısından toplam ölü ve yaralı sayısının 13 bin 600’ü aşabileceği ifade edildi.

Öte yandan, ABD Başkanı Donald Trump yönetiminin açıkladığı rakamların ise “ayrıntıdan ve açıklıktan yoksun” olduğu belirtildi.

Defense Priorities düşünce kuruluşunun askeri analiz direktörü Jennifer Kavanagh, “CENTCOM ve Beyaz Saray, bu savaşın maliyetleri ve kayıpları konusunda doğru ve zamanında bilgi vermeli. Sonuçta bu savaşı finanse eden Amerikan vergi mükellefleri ve bundan zarar gören de ABD’nin ekonomik refahı” dedi.

Kavanagh ayrıca, “İHA’ların ve ucuz füzelerin hızla yayılmasıyla birlikte, bölgedeki ABD üsleri ve erken uyarı radarlarının risk altında kalacağı yıllardır belliydi. Buna rağmen Savaş Bakanlığı (Pentagon) bu tesisleri korumak için yeterli adım atmadı. Güçlendirilmiş altyapıya yatırım yapılmaması bilinçli bir tercihti. Kongre, bu başarısızlığı Pentagon’a daha fazla para vermenin ulusal güvenliğe giden yol olmadığının kanıtı olarak görmeli” ifadelerini kullandı. Kavanagh, bölgedeki üslerin kalıcı olarak kapatılmasının daha iyi olacağını belirtti.

Eski CENTCOM Komutanı emekli General Joseph Votel de Washington’un, İran’dan beklenen misillemeye karşı askerleri korumak için yeterli önlem almadığını söyledi.

Votel, “İran’ın saldırıya uğraması halinde üslerimize, tesislerimize ve kuvvetlerimize karşılık vereceği zaten bilinen bir beklentiydi. Bu kaçınılmaz gelişmeyi öngörmemiz ve buna hazırlanmış olmamız gerekirdi” diye konuştu.

ABD-İsrail savaşının başlamasından bu yana İran, Ortadoğu’daki ABD askeri üslerini İHA ve füzelerle yoğun biçimde vurdu.

Batı medyasında yer alan haberler de, ABD üslerinin ağır hasar gördüğünü ve ordunun bu nedenle askerleri sivil otellere ve ofis alanlarına taşımak zorunda kaldığını doğruladı. Bunun üzerine Tahran, Washington’u “canlı kalkan kullanmakla” suçladı.

Çok Okunanlar

Exit mobile version