Avrupa

Polonya Cumhurbaşkanı Duda: Kuzey Akım boru hatları sökülmeli

Yayınlanma

Polonya Cumhurbaşkanı Andrzej Duda, Rusya ile Ukrayna arasında barış sağlansa bile Rus gazının Avrupa’ya tekrar akmaması için patlatılan Kuzey Akım boru hatlarının sökülmesi gerektiğini savundu. Duda, boru hatlarının Orta Avrupa ülkeleri için enerji, askeri ve ekonomik açıdan büyük bir tehdit oluşturduğunu belirtti.

Polonya Cumhurbaşkanı Andrzej Duda, BBC kanalına verdiği röportajda, 2022’de sabote edilen Kuzey Akım boru hatlarının, Rusya ve Ukrayna arasında bir barış anlaşmasına varılsa bile Rus gazının Avrupa’ya tekrar akmasını önlemek için sökülmesi gerektiğini söyledi.

Duda, “Avrupalı liderlerin Rusya’nın Ukrayna’ya yönelik saldırısından ders çıkaracağını ve bu boru hatlarından bir daha asla gaz akıtılmaması kararını alacaklarını umuyorum,” dedi.

Polonya Cumhurbaşkanı, boru hatlarının Ukrayna, Polonya, Slovakya ve diğer Orta Avrupa ülkeleri için büyük bir tehdit oluşturduğunu vurguladı.

Duda, “Bu, enerji ve askerî açıdan bir tehdit olmasının yanı sıra, Rusya’nın Avrupa üzerinde ekonomik hakimiyet kurması anlamına geldiği için aynı zamanda büyük bir ekonomik tehdittir,” diye ekledi.

Rusya’ya ait Kuzey Akım 1 ve 2 boru hatları, 26 Eylül 2022’de bir sabotaj sonucu kullanılamaz hale gelmişti.

İlk boru hattındaki gaz akışı, şu anda devam etmeyen onarım çalışmaları tamamlanana kadar durdurulurken, ikinci boru hattı ise hiç devreye alınmadı.

Dört boru hattından sadece biri sağlam kaldı. İşletmeci şirket Nord Stream AG, eşi benzeri görülmemiş hasar olduğunu belirterek onarım süresi konusunda tahminde bulunmayı reddetti.

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, “Anglo-Saksonların” Avrupa’nın enerji altyapısını yıkmaktan çıkar sağladıkları için sabotajı düzenlediklerini vurguladı.

İsveç, Danimarka ve Almanya olayla ilgili soruşturma başlattı, ancak ilk iki ülke failleri belirleyemeyerek soruşturmalarını sonlandırdı.

Alman medyası, sabotaja Ukrayna vatandaşlarının karıştığını ve operasyonun o dönemdeki Ukrayna Silahlı Kuvvetleri Başkomutanı Valeriy Zalujnıy tarafından planlandığını iddia etti.

Diğer yandan Kremlin, Kuzey Akım 2’nin kalan tek hattından Avrupa’ya “anında” gaz tedarik etmeye hazır olduğunu açıkladı.

Bu arada, 20 yıl Rusya’da çalışmış olan Amerikalı yatırımcı Stephen Lynch, bunun “Amerika ve Avrupa için fosil yakıt çağı sona erene kadar Avrupa’nın enerji arzını kontrol etmek için eşsiz bir fırsat” olduğunu düşünerek boru hattını satın almayı önerdi.

Lynch’e göre, Ukrayna’daki savaşın sona ermesinin ardından Rusya ve Almanya ile diğer Avrupa ülkelerindeki eski gaz alıcıları, boru hattının kime ait olduğuna bakılmaksızın onu tekrar kullanmak isteyebilir. Ancak Kremlin, Gazprom’un ihracat boru hattını satmayı planlamadığını belirtti.

Kuzey Akım-2’ye Amerikalı talip: ‘Avrupa’nın enerji tedarikini kontrol etmek adına eşsiz bir fırsat’

Çok Okunanlar

Exit mobile version