RUSYA

Rusya’da evrim teorisinin okul müfredatından çıkarılması gündemde

Yayınlanma

Rusya Başbakanı Mihail Mişustin’in yardımcısı ve eski Çeçenistan Başbakanı Muslim Huçiyev, Darwin’in evrim teorisinin ‘hatalı’ olduğu ve ‘çocukların ruhsal çöküşüne’ yol açtığı gerekçesiyle okullarda öğretilmesinin yasaklanması çağrısında bulundu.

Rus Ortodoks Kilisesi Patriklik Aile, Annelik ve Çocukluk Koruma Komisyonu Başkanı Rahip Fyodor Lukyanov, Darwin’in teorisinin ‘çocukları yanılttığı’ gerekçesiyle okul kitaplarından çıkarılması gerektiğini söyledi.

RIA Novosti‘ye verdiği demeçte rahip, “Evrim teorisi, insan ırkının öksüzlüğünü ve evrenimiz gibi karmaşık ve güzel bir yaratılış için bir yaratıcının yokluğunu varsaydığı için doğası gereği ahlak dışıdır,” dedi.

Lukyanov, evrim teorisinin temelindeki görüşlerin modern bilimin verileriyle çeliştiğini ve bu nedenle pek çok ünlü bilim insanının teoriyi sorguladığını öne sürdü. Rahip, örnek olarak penisilinin kaşiflerinden Nobel Ödüllü Ernst Chain’i gösterdi ve onu Darwinizm’in tutarlı bir eleştirmeni olarak nitelendirdi.

Lukyanov, “Evrim teorisi, yaşamın kökeni sorusuna, canlı varlıkların yapısının karmaşıklığı ve akılcılığı sorusuna cevap veremiyor. Ayrıca, başlangıçta karmaşık sistemlerin doğasında bulunan genetik bozulmayı açıklayamıyor ve organizmada geri dönüşü olmayan evrimsel değişiklikleri sabitleyen bir mekanizmadan yoksun,” ifadelerini kullandı.

Ayrıca okullarda evrim teorisinin ancak tarihsel bir bağlamda öğretilebileceğini savunan Lukyanov, Darwin’in teorisini ‘bilimsel olmaktan ziyade siyasi ve ideolojik bir araç’ olarak nitelendirdi.

“Evrim teorisi Anglo-Sakson sömürgeciler tarafından fethedilen halklara aşağılık kompleksi aşılamak amacıyla ortaya atılmıştır. ‘Aydınlanmış’ Batı’da 20. yüzyılın ortalarına kadar köleliği ve ‘insan hayvanat bahçelerini’ teşvik edenler tarafından icat edilen bu ideolojileri neden kendi eğitim sistemimizde öğretelim?” diye soran din adamı, Sovyet döneminde genetiğin evrim teorisini doğrulamadığı, aksine “dünyanın ve insanın karmaşık ve aynı zamanda uyumlu, akılcı yapısını” ortaya koyduğu için baskı gördüğünü de sözlerine ekledi.

Tsargrad kanalının kurucusu Konstantin Malofeev de fikri destekledi. Malofeev, Darwin’in teorisini ’20. yüzyılın ortalarında ideolojik ve bilimsel olarak modası geçmiş’ olarak nitelendirerek “Bugün genetik bilimi Darwinistlere hiçbir şans bırakmıyor. Evrimcilik tanrısız bir mezhebe dönüştü (Darwin’in kendisi tanrı tanımaz biri olmasa da),” diye konuştu.

Eğitim sisteminin şimdi beşinci sınıf öğrencilerine “Tanrı’nın sureti olduklarına mı yoksa dik duran primatlar olduklarına mı?” inanmaları gerektiğini öğretmekle karşı karşıya olduğunu söyleyen Malofeev, “Bu tür bir eğitimin nelere yol açtığını, Tanrı’ya takıntılı Batı’dan anlayabiliriz. Çocuklarımız için aynı geleceği istemiyorsak, okul programını değiştirmenin zamanı geldi,” diye ekledi.

Malofeev, “Bu da onların Darwinizmi dayatan modası geçmiş ders kitaplarıyla okuyan çocuklardan çok daha iyi bir şekilde üniversite sınavını geçmelerini sağlıyor,” iddiasında bulundu.

Öte yandan, Malofeev’in görüşünü yorumlayan rahip Pavel Ostrovskiy, adı açıklanmayan akademisyenlerin bir yorumunu aktardı: “(Sergey Vertyanov’un) bu ders kitabı üç kez yeniden basıldı, ancak her baskıda daha fazla hata var.”

Ostrovskiy ayrıca Moskova İlahiyat Akademisi’nde profesör olan Aleksey Osipov’un Vertyanov’un ders kitabını ‘zayıf ve yetersiz’ olarak nitelendirdiğini aktardı. Osipov, “Akademisyenlerin değerlendirmelerinin de gösterdiği gibi sadece bilimsel açıdan değil, teolojik açıdan da eleştirinin altında,” dedi.

Rusya parlamentosunun alt kanadı Duma’nın eğitim komitesi üyesi Anatoliy Vasserman ise öneriye karşı çıktı. Vasserman, “Kutsal kitaplara atıfta bulunarak bilimlerin bazı başarılarını inkar etmeye çalışan bir kişi, böylece dini iyi anlamaktan uzak olduğunu kanıtlar,” değerlendirmesini yaptı.

Milletvekili, “İnanç hakkında yüzeysel açıklamalar yapmamak daha iyidir. Asıl ifade edilmesi gereken evrim teorisidir, zira teologlar bile uzun zaman önce bu teoriyi elimizdeki kutsal metinlerle nasıl bağdaştıracaklarını öğrenmişlerdir,” diye ekledi.

Din adına bilimin reddedilmesinin toplum açısından tehlikeli olabileceğini dile getiren Vasserman, şöyle devam etti:

“Dünya deneyiminin de gösterdiği üzere, bilimin başarılarını reddetmeye çalışan herkes, kendisini oldukça hızlı bir şekilde felakete sürükler. Sosyal bilimler, dinin toplum için faydalı olduğuna dair güçlü kanıtlara sahiptir. Dolayısıyla dini tamamen reddetmenin hiçbir anlamı yoktur. Ancak dinle çeliştiği bahanesiyle bilimi reddetmek de son derece tehlikeli bir şeydir.”

Çok Okunanlar

Exit mobile version