Rusya parlamentosunun alt kanadı Duma, ülke topraklarında yasaklanan Instagram ve Facebook sosyal medya platformlarına reklam verilmesini yasaklayan tasarıyı ilk okumada kabul etti.
Duma’nın internet sitesinde metni yayımlayan tasarıda, “Bazı Rus kullanıcılar, internete erişim kısıtlamasını aşmak için teknolojiler kullanarak Instagram ve Facebook bilgi kaynaklarını kullanmaya devam ediyor, bu da bu tür yasa dışı bilgi kaynaklarının sahiplerine reklam dağıtımından gelir elde etme fırsatı yaratıyor ve bu da toplam gelir miktarında yüzde 50 ila 90 arasında olabilir,” ifadelerine yer verildi.
RBK gazetesinin aktardığına göre tasarıda, reklamlardan elde edilen gelir sayesinde, ‘yasa dışı’ kaynakların sahiplerinin, aralarında ‘yasaklanmış bilgilerin’ de bulunduğu yeni içerikler oluşturdukları kaydedildi.
Tasarıya göre söz konusu hamle, girişimciler açısından ekonomik ve sosyal sonuçlara neden olmayacak.
Blog Yazarları ve Ajanslar Birliği ise Devlet Duması Enformasyon Politikaları Komisyonu Başkan Yardımcısı Anton Gorelkin’e başvurarak Facebook ve Instagram’da reklam entegrasyonunun sınırlandırılmasını talep etti.
Gorelkin, “Eğer bir blog yazarı bu platformlara reklam yerleştirirse, yasayı ihlal etmiş olmaz ve bunları sadece bir araç olarak kullanır. Reklamlardan elde edilen tüm fonlar doğrudan bir ajans aracılığıyla ya da bağımsız olarak çalışabilen blog yazarına gider. Her iki durumda da reklam bütçelerinin cirosu Rusya içinde gerçekleştirilir ve bu fonlar üzerinden vergi ödenir,” dedi.
Geçtiğimiz yıl Rus reklamverenler Instagram sosyal ağında mal ve hizmetlerini tanıtmak için yaklaşık 1 milyar ruble harcadı.
2022’nin mart ayında Moskova’nın Tverskoy mahkemesi ‘aşırılıkçı faaliyetler’ nedeniyle Facebook ve Instagram’ı Rusya’da yasaklamıştı.
Başsavcılık, söz konusu platformların bağlı olduğu ABD’li teknoloji devi Meta’nın, kullanıcıların Rus ordusuna karşı şiddet çağrısı yapmasına izin verdiğine dikkat çekmişti.
Facebook, Rusya’da Zvezda kanalı, RIA Novosti, Sputnik, Russia Today, Lenta.ru ve Gazeta.ru gibi medya kuruluşlarının hesaplarına erişimin kısıtlanmasına tepki olarak, kullanıcı kuralları değiştirilmeden önce, 4 Mart 2022 tarihinde Rusya’da engellenmişti.
Aynı akıbet 14 Mart’ta Instagram’ın da başına geldi.