Avrupa
Sırbistan tüm altın rezervlerini ülkesine taşıyor
Sırbistan Merkez Bankası, kriz dönemlerinde güvenliği sağlamak amacıyla yaklaşık 6 milyar dolar değerindeki tüm altın rezervlerini ülke topraklarına getirmeyi planlıyor. Bu adımla Sırbistan, rezervlerinin tamamını yurt içinde tutan ilk Doğu Avrupa ülkesi olacak. Son 5 ton altının da İsviçre’den en kısa sürede getirilmesi hedefleniyor.
Sırbistan Merkez Bankası, kriz dönemlerinde varlıklarının güvenliğini temin etmek amacıyla yaklaşık 6 milyar dolar değerindeki tüm altın rezervlerini ülke topraklarına getirmeyi planlıyor.
Bu hamle, Sırbistan’ı Doğu Avrupa’da külçe altınlarının hiçbirini İsviçre, Birleşik Krallık ve ABD gibi geleneksel merkezlerde tutmayan ilk ülke yapacak.
‘Küresel belirsizlik ortamı’ kararı tetikledi
Bloomberg‘in haberine göre Merkez bankası, yöneltilen sorulara verdiği yanıtta, “Sırbistan Ulusal Bankası, altınları ülkeye geri getirerek kriz ve belirsizlik dönemlerinde altın rezervlerinin kullanılabilirliğini ve güvenliğini artırmayı amaçlamıştır,” ifadelerini kullandı.
Açıklamada, rezervleri geri getirme çabalarının “artan küresel belirsizlik ortamı” nedeniyle 2021’de başladığı belirtildi.
Rusya’nın döviz rezervlerinin 2022’de dondurulmasının ardından küresel merkez bankalarının altın alım hızı ikiye katlanmış, bu durum dolar ve avro cinsi varlıkları tutmanın siyasi riskini gözler önüne sermişti.
Altın külçelerini yurt içinde depolamak, varlıkları bu tür dış müdahalelerden koruyor.
Son 5 ton da İsviçre’den getirilecek
Sırbistan, 2019’dan geçen yıla kadar yurt dışından 17 ton altın satın alırken, Zijin Mining Group Co.’nun yerel biriminden de en az 19 ton altın temin etti.
Bu alımlarla toplam rezervler 50,5 tona ulaştı. 2024’te satın alınan ve hâlâ İsviçre’de depolanan 5 ton haricindeki tüm rezervler halihazırda Belgrad’da bulunuyor.
Mevcut spot altın fiyatlarıyla bu miktardaki altının değeri yaklaşık 6 milyar dolar ediyor.
Guvernör Jorgovanka Tabakovic, geçen hafta yaptığı açıklamada kalan 5 tonun “mümkün olan en kısa sürede” ülkeye getirileceğini söyledi.
Bloomberg tarafından derlenen verilere göre, bölgedeki ülkelerin yurt içinde tuttukları altın rezervlerinin oranı komşu Macaristan’da yüzde 86 iken, Polonya’da bu oran yüzde 25 civarında.
Diğer ülkeler de altınlarını geri çekmişti
Merkez bankası, altınları ülkeye geri getirme kararı almadan önce artıları ve eksileri tarttığını, altının piyasa merkezlerinde bulunmasının satılmasını veya borç verilmesini kolaylaştırdığını kaydetti.
Dünya altın rezervlerinin önemli kısmı, yaklaşık 550 milyar dolar değerindeki bölümü, değerli metaller ticaretinin küresel merkezi olan Londra’daki İngiltere Merkez Bankası’nın kasasında tutuluyor.
New York’taki ABD Merkez Bankası da Almanya ve Hollanda dahil olmak üzere diğer ülkeler için altın depoluyor.
Bu durum, on yıldan uzun süre önce Almanya’da büyük siyasi mesele haline gelmiş ve yurt içinde tutulan altın oranını artırmak için kamuoyunda geniş yer bulan geri getirme operasyonuna yol açmıştı.
Altınlar, Soğuk Savaş sırasında Almanya’nın Sovyet güçlerine yakınlığı nedeniyle kısmen ABD’de tutulmuş ve Berlin Duvarı’nın yıkılmasından sonra da orada kalmıştı.
Polonya ve Hollanda tarafından da benzer operasyonlar yürütülmüş, altın külçelerinin yurt içi depolara getirilmesi talepleri Slovakya ve Romanya’da da yankı bulmuştu.
Altını kendi sınırları içinde depolamak, bunu yurt dışından gelebilecek siyasi tehditlere karşı gerekli sigorta olarak gören Almanya için Alternatif (AfD) gibi yeniden yükselişe geçen popülist partiler nezdinde de karşılık buluyor.