Amerika

Trump: İran uranyumu ABD’ye teslim etmeyi kabul etti

Yayınlanma

ABD Başkanı Donald Trump, İran’ın saldırılar sonucu tahrip olan nükleer tesislerdeki zenginleştirilmiş uranyumu ABD’ye teslim etmeyi kabul ettiğini açıkladı. İki ülke arasında yürütülen müzakerelerde uranyumun ülkeden çıkarılması ana gündem maddesi olarak öne çıkarken, Washington’un Tahran ile yakın zamanda “çok önemli” gelişmeler beklediği bildirildi.

ABD Başkanı Donald Trump, Beyaz Saray’da gazetecilere yaptığı açıklamada, İran’ın, ülkenin tahrip edilen nükleer tesislerinin enkazı altında kalan zenginleştirilmiş uranyumu ABD’ye devretmeyi kabul ettiğini bildirdi.

Trump, İran’ın nükleer silaha sahip olmadığını ve bu durumu kabul ettiklerini belirterek, “B-2 bombardıman uçaklarının saldırılarının ardından yerin derinliklerinde bulunan nükleer tozları bize geri vermeyi kabul ettiler” ifadesini kullandı.

Washington’un Tahran ile “birçok mutabakatı” bulunduğunu kaydeden Trump, yakın gelecekte “çok olumlu ve çok önemli bir gelişmenin” yaşanacağını dile getirdi.

Müzakerelerde uranyumun ülkeden çıkarılması şartı

The New York Times’ın (NYT) aktardığı bilgilere göre ABD, nisan ayı başında İran’a savaşın sona erdirilmesi için 15 maddelik bir plan sundu. Söz konusu planın; Natanz, İsfahan ve Fordo’daki nükleer tesislerin sökülmesini ve yüzde 60 oranında zenginleştirilmiş yaklaşık 450 kilogram uranyumun Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı’na (UAEA) devredilmesini içerdiği belirtildi.

Washington ile Tahran arasında 12 Nisan’da İslamabad’da gerçekleştirilen doğrudan görüşmelerde taraflar, İran nükleer programının askıya alınmasını masaya yatırdı.

NYT kaynakları, ABD’nin İran’dan uranyum zenginleştirme faaliyetlerine 20 yıllık bir moratoryum getirmesini talep ettiğini, ancak Tahran’ın bu süreyi beş yılla sınırlı tutma eğiliminde olduğunu aktardı.

Vance: Nükleer materyallerin çıkarılması şart

Amerikan heyetine başkanlık eden ABD Başkan Yardımcısı JD Vance, Washington’un Tahran’ın elinde kalan uranyuma “el koymak” istediğini kaydetti.

Vance, “Hangi konularda taviz vermeye hazır olduğumuzu ve nükleer materyallerin İran dışına çıkarılmasının bizim için mutlak gereklilik olduğu noktaları açıkça belirttik” açıklamasında bulundu.

ABD, Haziran 2025’te İran’ın nükleer altyapısına yönelik saldırılar düzenlemiş ve 12 gün süren çatışmaların ardından Trump, uranyum zenginleştirme tesislerinin imha edildiğini duyurmuştu.

Tahran yönetimi ise o dönemde ciddi bir hasar oluşmadığını savunarak zenginleştirme faaliyetlerine devam edeceğini bildirmişti.

ABD ve İsrail’in 28 Şubat’ta İran’a yönelik başlattığı askeri operasyonun ana hedeflerinden biri olarak nükleer programın durdurulması gösterilmişti.

Trump, 8 Nisan’da müzakerelerin yürütülmesi amacıyla iki haftalık bir ateşkes ilan edildiğini açıklamıştı. Bloomberg’in verilerine göre, diplomasinin önünü açmak amacıyla 22 Nisan’da sona erecek olan ateşkes rejiminin uzatılması öngörülüyor.

Çok Okunanlar

Exit mobile version