Diplomasi

Trump: İran’a saldırıyı erteliyorum

Yayınlanma

Donald Trump dün (18 Mayıs), İran’a “yarın saldırmayı” planladığını fakat müzakerelere bir şans daha vermek için bunu ertelediğini söyledi.

ABD Başkanı, bu kararı birkaç Arap liderin talebi üzerine aldığını iddia etti.

Beyaz Saray, İran’ın pazar günü gönderdiği güncellenmiş barış önerisini yetersiz buldu; bu da, Beyaz Saray içinde de dahil olmak üzere, Trump’ın saldırıya geçmek üzere olduğu yönündeki beklentilerin artmasına neden oldu.

İki ABD’li yetkili Axios’a, Trump’ın salı günü (19 Mayıs) en üst düzey ulusal güvenlik ekibini Durum Odası’nda toplayarak askeri seçenekleri görüşmesinin beklendiğini söyledi.

Trump Pazartesi günü Truth Social’da, “Katar Emiri, Suudi Arabistan Veliaht Prensi ve Birleşik Arap Emirlikleri Başkanı, yarın yapılması planlanan İran İslam Cumhuriyeti’ne yönelik askeri saldırımızı ertelememi istedi,” diye yazdı.

Konuyu bilen iki kaynak, Trump’ın açıklamasından önceki 24 saat içinde Suudi Arabistan, Katar ve BAE liderleriyle telefonda görüştüğünü söyledi.

Başkan Pazartesi günü Truth Social’da, Savunma Bakanı Pete Hegseth ve Genelkurmay Başkanı General Dan Caine’e saldırı planlarını askıya almaları ama “kabul edilebilir bir anlaşmaya varılamaması durumunda, anında İran’a tam ve geniş çaplı bir saldırı düzenlemeye” hazır olmaları talimatını verdiğini yazdı.

Trump, savaşın başlamasından bu yana İran’a yönelik planlanan saldırıların son tarihlerini uzattı ve en az altı kez erteledi.

Üst düzey bir ABD’li yetkili pazartesi sabahı Axios’a, İran’ın tutumunu değiştirmediği takdirde ABD’nin müzakereleri “bombalarla” sürdürmek zorunda kalacağını söyledi.

Yetkili, Arap liderlerin kendisine “ciddi müzakerelerin şu anda sürdüğünü ve büyük liderler ve müttefikler olarak, Amerika Birleşik Devletleri’nin yanı sıra Orta Doğu’daki ve ötesindeki tüm ülkeler için de kabul edilebilir bir anlaşma yapılacağına inandıklarını” söylediklerini ekledi.

Trump, anlaşmanın İran’ın nükleer silaha sahip olmamasını sağlayacağını iddia ediyor.

Savaş başladığından beri anlaşma yolunda ilerleme kaydedildiğine dair defalarca iddiada bulundu ama son zamanlarda herhangi bir ilerleme kaydedilmedi.

Bir ABD’li yetkili, “Doha, Abu Dabi ve Riyad’dan gelen mesajın tek sesli olduğunu” iddia etti. Mesaj, “Müzakerelere bir şans verin, çünkü İran’a saldırırsanız bunun bedelini hepimiz ödeyeceğiz” şeklindeydi.

Konuyla ilgili bilgisi olan ikinci bir kaynak, Trump’ın bazı “şahin” müttefiklerine, üç Arap liderin kendisine İran’ın misillemesi nedeniyle “petrol ve enerji tesislerinin havaya uçurulmasını istemediklerini” söylediklerini aktardı.

Trump gazetecilere, Arap liderlerin kendisinden “iki veya üç gün” beklemesi talebinde bulunduklarını söyledi ve kararını önceden İsrail’e bildirdiğini ekledi.

Çok Okunanlar

Exit mobile version