Diplomasi
Türkiye ile AB arasında yeni enerji kontratlarında Rus gazı pazarlığı

Avrupa Birliği, Türkiye üzerinden üye ülkelere yapılacak yeni kontratlı gaz sevkiyatlarında Rus menşeili ürün kullanılmamasını talep ediyor. Almanya Ekonomi Bakanı Katherina Reiche, Ankara’nın AB’nin hassasiyetini anladığını ancak Rus kaynaklarının ikamesinin bir gecede mümkün olmadığını belirttiğini aktardı.
Avrupa Birliği (AB), yeni sözleşmeler kapsamında Türkiye üzerinden üye ülkelere sevk edilecek doğalgazın Rus menşeili olmaması konusunda ısrarcı davranıyor.
Almanya Ekonomi Bakanı Katherina Reiche, Ankara’ya gerçekleştirdiği resmi ziyaretin ardından yaptığı açıklamada, “Türkiye, AB’nin Rusya kaynaklı hammadde tedarikini sonlandırmaya büyük önem verdiğini anlıyor ve bu durumu kabul ediyor” ifadesini kullandı.
Reiche, Türk yetkililerin ise Rusya’dan yapılan tedarikin ikame edilmesinin hem ekonomik açıdan hem de mevcut kaynaklar bakımından bir gecede mümkün olamayacağını net bir şekilde dile getirdiklerini aktardı.
AB’de 17 Haziran tarihi itibarıyla, bir yıldan uzun süre önce imzalanmış kısa vadeli sözleşmeler kapsamında Rusya’dan boru hattıyla yapılan doğalgaz ithalatına yönelik yasak yürürlüğe girdi.
Söz konusu düzenleme, AB Konseyi ve Avrupa Parlamentosu tarafından geçen yılın sonunda kabul edilmişti. Ocak 2025’te ise AB ülkeleri, Rus gazından 2027 yılına kadar tamamen vazgeçilmesi yönünde oy kullandı. Bu karar uyarınca üye ülkeler, sevkiyata izin vermeden önce gazın nerede üretildiğini denetlemekle yükümlü olacak.
Diğer taraftan, Kuzey Akım 2 boru hattının işletmecisi olan İsviçre merkezli Nord Stream 2 AG şirketi, Rus gazı ithalatı yasağına ilişkin düzenlemeye karşı hukuki mücadele başlatarak dava açtı.
Türkiye ise mevcut kontratların süresinin dolmak üzere olması nedeniyle Rus enerji şirketi Gazprom ile 2026 sonrası döneme yönelik doğalgaz tedariki için müzakerelerini sürdürüyor.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, tarafların olası sevkiyat hacimleri ve yeni anlaşmaların süreleri konusunda henüz mutabakata varmadığını açıklamıştı.
Ankara, Aralık 2025’te TürkAkım ve Mavi Akım boru hatları üzerinden gaz tedariki sağlayan Gazprom ile iki sözleşmesini bir yıllığına uzatmıştı.
Türkiye, gaz dengesinde Rusya’nın payını azaltmayı hedefliyor. Rusya’nın Türkiye’nin gaz ithalatındaki payı yüzde 40’ın altına gerilemiş durumda.
Ankara, “enerji kaynaklarının çeşitlendirilmesi” politikası çerçevesinde Rus gazının yerini ABD ve Orta Asya’dan gelecek kaynaklarla doldurmayı planlıyor.
Bakan Bayraktar, daha önce yaptığı açıklamada, ABD’nin Rus enerji kaynaklarından vazgeçilmesi yönündeki çağrılarına rağmen Türkiye’nin Rusya’dan doğalgaz alımına devam edeceğini belirtmişti.
Bayraktar, “Vatandaşlarımıza gaz olmadığını söyleyemeyiz. Rusya ile anlaşmalarımız var. Kış mevsimine yaklaşıyoruz. Rusya, Azerbaycan ve Türkmenistan’dan gaz almaya ihtiyacımız var” değerlendirmesinde bulunmuştu.
Diplomasi
Azerbaycan ve Ermenistan internet transit anlaşması imzaladı

Azerbaycan’ın omurga internet operatörü AzerTelecom ile Telecom Armenia, Ermenistan’ın uluslararası internet bağlantısının Azerbaycan üzerinden sağlanmasına yönelik anlaşma imzaladı. Anlaşmanın, iletişim güzergahlarını çeşitlendirmesi, telekomünikasyon ağlarının güvenilirliğini artırması ve bölgesel işbirliğini geliştirmesi hedefleniyor.
Azerbaycan’ın omurga internet operatörü AzerTelecom ile Ermenistan’da Team Telecom Armenia markasıyla faaliyet gösteren Telecom Armenia, Ermenistan’ın uluslararası internet bağlantısının Azerbaycan üzerinden sağlanmasına yönelik bir anlaşma imzaladı.
Minval’in haberine göre AzerTelecom, Ermenistan yönündeki internet trafiğinin transit geçişini kendi altyapısı üzerinden sağlayacak.
Anlaşmanın, iletişim güzergahlarını çeşitlendirmesi, telekomünikasyon ağlarının güvenilirliğini artırması ve bölgesel işbirliğini geliştirmesi amaçlanıyor.
AzerTelecom, Azerbaycan’ı küresel internet ağına bağlayan omurga internet operatörü olarak faaliyet gösteriyor.
Telecom Armenia ise Team Telecom Armenia markası altında Ermenistan’da mobil ve sabit iletişim, internet ve dijital televizyon hizmetleri sunuyor.
Söz konusu anlaşma, Bakü ile Erivan arasındaki ilişkilerin normalleşmesi sürecinde atılan son adımlardan biri oldu.
Ağustos 2025’te Ermenistan ile Azerbaycan, ABD’nin arabuluculuğunda barışın ve devletler arası ilişkilerin tesisine ilişkin anlaşmayı parafe etmiş, ayrıca bölgesel iletişim hatlarının yeniden açılmasının önemini teyit etmişti.
Ocak 2026’da Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev, Ermenistan ile ilişkilerin çatışmadan işbirliğine doğru evrildiğini belirtmişti.
Aliyev, Bakü’nün Ermenistan’a yönelik yük taşımacılığı kısıtlamalarını kaldırdığını ve ülkeye kritik önemdeki bazı ürünlerin sevkiyatına başladığını ifade etmişti.
Diplomasi
Fransız ve Alman vekillerden gölge filoya karşı baskı talebi

Fransa ve Almanya parlamenterlerince hazırlanan ortak tasarıda, Rusya’nın gölge filosuna yönelik denetimlerin sıkılaştırılması ve kuralları ihlal eden gemilerin alıkonulması talep edildi.
Alman ve Fransız parlamenterler, uluslararası kuralları ihlal eden ve Rusya’nın “gölge filosu” olarak adlandırılan gemilere yönelik denetimlerin sıkılaştırılması ve bu gemilerin alıkonulması da dahil olmak üzere önlemlerin artırılması yönünde ortak bir girişim başlattı.
DPA ajansının ulaştığı belge taslağına göre, söz konusu girişim güvenlik ve çevre risklerini odağına alıyor.
Almanya’daki muhafazakar blok, Sosyal Demokratlar ve Yeşiller partilerinden milletvekillerinin desteklediği tasarı, 22 Haziran Pazartesi günü yapılacak Fransa-Almanya Parlamenter Asamblesi toplantısında ele alınacak ve tasarının kabul edilmesi bekleniyor.
Ortak belgede, gölge filonun yalnızca jeopolitik bir sorun olmadığı, aynı zamanda ciddi bir güvenlik ve çevre tehdidi oluşturduğu savunuldu.
Filoda yer alan gemilerin çoğunun eski, bakımsız ve uluslararası standartlara aykırı olduğu belirtilirken, bazı gemilerin sabotaj veya casusluk amacıyla kullanıldığı da iddia edildi.
Almanya’da ana muhalefetteki muhafazakar ittifakın dış politika sözcüsü Jürgen Hardt, Rusya’nın gölge filosunun hem yaptırımların etkinliğini hem de kritik altyapı dahil olmak üzere Avrupa’nın güvenliğini tehdit ettiğini belirterek ortak bir yanıt verilmesi çağrısında bulundu.
Federal Meclis Avrupa İşleri Komisyonu Başkanı Anton Hofreiter de gölge filonun Moskova’nın gelir elde etmesine yardımcı olduğunu ve güvenlik riski teşkil ettiğini kaydetti.
Girişim, Avrupa Birliği (AB) liderlerinin Brüksel’deki zirvede Rusya’ya yönelik sektörel yaptırımların süresini altı ay yerine bir yıla çıkarma kararı almasının ardından geldi.
Euronews’in aktardığına göre, sektörel yaptırımların 12 aylık sürelerle uzatılması Ukrayna için daha fazla öngörülebilirlik sağlamayı amaçlıyor. Bireysel yaptırımların ise her altı ayda bir uzatılmasına devam edilecek.
Patruşev: NATO gemilerini beklemeden düşmanın burnunun dibinde olmalıyız
Avrupa Komisyonu haziran ayında Rusya’ya yönelik 21. yaptırım paketini açıklamıştı. Rus bankalarını ve savunma sanayisini hedef alan bu pakette, Rus askeri personelinin AB topraklarına girişinin yasaklanması öngörülüyor.
Paket kapsamında ayrıca AB’nin yaptırım listesindeki 632 gemiye, isimleri açıklanmayan 30 yeni geminin daha eklenmesi planlanıyor.
Moskova yönetimi ise Batı’nın yaptırımlarını gayrimeşru ve etkisiz olarak nitelendiriyor. Kremlin, bu kısıtlamaların küresel ekonomiye zarar verdiğini ve krizi tetiklediğini savunuyor.
Rusya Devlet Başkanı Yardımcısı ve Denizcilik Kurulu Başkanı Nikolay Patruşev, AB ülkelerinin deniz yollarında haydutluk yapmak amacıyla gölge filo kavramını uydurduğunu öne sürdü.
Rusya Dışişleri Bakanlığı da benzer bir değerlendirmeyle, AB’nin bu terimin arkasına sığınarak deniz komünikasyon hatlarında gasp faaliyet yürüttüğünü ve uluslararası deniz hukukunda böyle bir kavramın bulunmadığını belirtti.
Diplomasi
Polonya, Zelenskiy’e verdiği nişanı geri aldı

Polonya Cumhurbaşkanı Karol Nawrocki, Ukrayna Cumhurbaşkanı Volodimir Zelenskiy’e verilen ülkenin en yüksek devlet ödülü olan Beyaz Kartal Nişanı’nı geri alma kararı verdi. Kararın ardından Ukrayna Dışişleri Bakanı Andriy Sibiga da kendisine verilen Polonya devlet nişanını iade edeceğini duyurdu.
Polonya Cumhurbaşkanı Karol Nawrocki, Ukrayna Silahlı Kuvvetlerinin bir birliğine “UPA Kahramanları” (Ukrayna İsyancı Ordusu) adının verilmesi gerekçesiyle Ukrayna Cumhurbaşkanı Volodimir Zelenskiy’i ülkenin en yüksek devlet ödülü olan Beyaz Kartal Nişanı’ndan çıkardı.
Karara ilişkin açıklama Polonya Cumhurbaşkanlığının resmi internet sitesinde yayımlandı.
Cumhurbaşkanı Nawrocki yaptığı açıklamada, “Cumhurbaşkanı Volodimir Zelenskiy’nin Ukrayna Silahlı Kuvvetlerinin bir birliğine ‘UPA Kahramanları’ adının verilmesini onaylaması üzerine ve Nişan Kurulu ile yapılan istişarelerin ardından, Ukrayna Cumhurbaşkanı’nı Beyaz Kartal Nişanı’ndan çıkarma kararı aldım” ifadesini kullandı.
Bu adımın Ukrayna halkına yönelik olmadığını vurgulayan Nawrocki, “Polonya’nın güvenlik politikasındaki stratejik yönünün değiştiği anlamına gelmiyor. Ukrayna’yı destekledik ve desteklemeye devam ediyoruz” dedi.
Polonya Cumhurbaşkanı, Polonya toplumunun büyük bir kesimi için UPA’nın İkinci Dünya Savaşı yıllarında Polonya vatandaşlarına karşı işlenen suçlarla ilişkilendirildiğini hatırlattı.
Varşova’nın konunun hassasiyetine Kiev’in dikkatini defalarca çektiğini ve askeri birliğe isim verilmesi kararının sonuçlarının yeniden gözden geçirilmesini talep ettiğini belirten Nawrocki, buna rağmen Ukrayna tarafının pozisyonunun değişmediğini kaydetti.
Aynı gün Ukrayna Dışişleri Bakanı Andriy Sibiga, Nawrocki’nin kararına tepki göstererek, Ekim 2022’de aldığı Polonya Liyakat Nişanı Yıldızlı Komutan Haçı’nı iade edeceğini açıkladı.
Ukrayna Bakanı, devlet ödülünü Polonya’ya geri göndereceğini belirterek, “Mesele nişanlar değil, tavırdır” ifadesini kullandı.
Ukrayna Silahlı Kuvvetleri birliğine “UPA Kahramanları” unvanı verilmesi kararı Polonya’da sert tepkilere yol açmıştı. Cumhurbaşkanı Nawrocki, Sejm Milletvekili Grzegorz Placzek’in Zelenskiy’nin nişanının geri alınması yönündeki girişimine destek vermişti.
Polonya Savunma Bakanı Vladislav Kosiniak-Kamis “aşılmaması gereken sınırlar olduğunu” ifade ederken, Polonya Dışişleri Bakanlığı Ukrayna’nın Varşova Büyükelçisi Vasil Bodnar’ı bakanlığa çağırmıştı.
Polonya’nın eski Kiev Büyükelçisi Bartosz Cichocki de “UPA’nın onurlandırılması” nedeniyle 2022 yılında Zelenskiy’den aldığı liyakat madalyasını geri iade etmişti.
Rzeczpospolita gazetesinin kaynaklara dayandırdığı haberine göre Nawrocki, Kiev yönetimine bir “fırsat penceresi” tanımak amacıyla Zelenskiy’nin Polonya’nın en yüksek devlet nişanının geri alınması sürecini bir süre bilinçli olarak başlatmamıştı.
Zelenskiy, Beyaz Kartal Nişanı’nı Nisan 2023’te dönemin Polonya Cumhurbaşkanı Andrzej Duda’nın elinden almıştı.
Duda ödülü takdim ederken, nişanın “hayatlarıyla Polonya Cumhuriyeti’ne istisnai katkılarda bulunan sıra dışı kişilere” verildiğini belirtmişti.
Amerika5 gün öncePeter Thiel’in gizli cemiyeti: “Dialog”
Görüş2 hafta önceSavaşın kısa tarihi ve senaryolar – 3
Görüş2 hafta önceYeni Delhi’den Yükselen Ses: BRICS’in Yeni Dünya Düzeni Manifestosu
Asya6 gün önceÇKP, ‘Xi Jinping’in Parti İnşası Üzerine Düşüncesi’ni resmi doktrin ilan etti
Dünya Basını2 hafta önceİran’ın Yeni Büyük Stratejisi
Görüş1 hafta önceSavaşın kısa tarihi ve senaryolar – 5
Asya2 hafta önceKuzey Kore, yaptırımlara rağmen özel tüketim, inşaat ve teknoloji hamlesi yapıyor
Ortadoğu1 hafta önceİran, ABD ile varılan anlaşmanın detaylarını açıkladı









