AMERİKA

Üretken yapay zeka rekabeti kızışıyor: Elon Musk’tan da hamle geldi

Yayınlanma

Elon Musk’ın yapay zeka startup’ı xAI ilk yapay zeka modelini piyasaya sürerken, teknoloji milyarderi eski adı Twitter olan X ile sıkı bir şekilde entegre bir ‘chatbot’ ile OpenAI, Google ve Meta’ya rakip olmaya çalışıyor.

Musk, Cumartesi gecesi yaptığı bir paylaşımda, yeni yapay zeka sistemi Grok’un, sosyal medya platformu X’ten gelen bilgilere gerçek zamanlı erişime sahip olduğunu ve bunun, büyük ölçüde eski internet veri arşivlerine dayanan diğer modellere göre büyük bir avantaj sağladığını savundu.

Sohbet robotunun ‘alaycılığı sevdiğini’ ve ‘biraz mizahla’ yanıt verdiğini belirten Musk, Grok’a daha fazla kişilik kazandırmanın giderek kalabalıklaşan bir pazarda öne çıkmasını sağlayacağını umduğunu ekledi.

xAI, Grok’un test sürümünü duyururken, “Diğer yapay zeka sistemlerinin çoğu tarafından reddedilen acımasız soruları da yanıtlayacak,” dedi.

Teknolojisi saniyeler içinde insan benzeri metin, kod ve görüntüler yaratabilen ‘üretken yapay zeka’ şirketleri bu yıl milyarlarca dolar fon topladı.

Meta Eylül ayında Instagram, WhatsApp ve Facebook uygulamalarında, kullanıcı sorularını yanıtlamak üzere tasarlanmış bir yapay zeka asistanı ve bir eğlence oyunu olarak ünlülerin kişiliklerine ve benzerliklerine dayanan diğerleri de dahil olmak üzere yaklaşık 30 yapay zeka sohbet robotu başlattığını duyurmuştu.

X kullanıcıları, belirtilmemiş bir test süresini tamamladıktan sonra, uygulamanın aylık yaklaşık 16 dolar olan yeni ‘Premium+’ hizmetinin abonelerine sunulacak olan Grok’u denemek için başvurabiliyorlar.

Geçen hafta ‘eninde sonunda yapay zekanın her şeyi yapabileceğini’ ve insan işini geçersiz kılacağını söyleyen Musk, bu yılın başlarında xAI’yi kurmuştu. Daha önce Google DeepMind ve Microsoft’ta çalışmış olan mühendislerden oluşan ekibi, Musk’ın 2015 yılında kurduğu fakat üç yıl sonra ayrıldığı OpenAI gibi daha köklü rakipleri yakalamak için yarışıyor.

Bulut kapasitelerine devasa yatırımlar

Öte yandan dünyanın en büyük bulut bilişim grupları olan Amazon, Microsoft ve Google’ın ana şirketi Alphabet, üretken yapay zekanın büyümesine hizmet etmek için kapasite artırırken, sermaye harcamalarını büyütmeye de hazır görünüyor.

Birlikte küresel bulut pazarına hakim olan Büyük Teknoloji grupları, son birkaç yıldır bilgi işlem altyapısına yapılan yatırımları artırdı. Financial Times’ta (FT) yer alan habere göre Eylül ayına kadarki üç aylık dönemde sermaye harcamaları 42 milyar dolara yükselerek 2021’in aynı dönemine kıyasla neredeyse yüzde 20 artış gösterdi. Alphabet ve Microsoft’un raporlanan kurumsal sermaye harcamaları ile Amazon’un işletme çapında mülk ve ekipman yatırımlarını içeren bu rakam, Haziran ayına kadarki üç aylık döneme kıyasla yüzde 10’luk bir artışa işaret ediyor. Analistler bulutla ilgili harcamaların önümüzdeki yıl hızlanmasını bekliyor.

Şirketlerin yöneticileri geçen ay yaptıkları açıklamada, sermaye harcamalarının önemli bir kısmının, büyük miktarda bilgi işlem gücü ve veri işleme gerektiren üretken yapay zeka sistemlerine gittiğini söyledi. Amazon CEO’su Andy Jassy, üretken yapay zekanın ‘on milyarlarca dolarlık gelir’ sağlayacağını öne sürmüştü.

Üç teknoloji devi bulut pazarındaki paylarını artırmak için yarışıyor ve müşterilerini ellerinde tutmak için yapay zeka alanında rekabetçi kalmaları gerekiyor. Her biri son teknoloji yapay zeka araçları ve hizmetlerinden oluşan bir paketle yeni müşteriler kazanmak ve teknolojiyi diğer temel ürünlerini geliştirmek için kullanmak istiyor.

Bank of America (BofA) analistleri, Amazon, Alphabet ve Microsoft’un bulutla ilgili yatırım harcamalarının önümüzdeki yıl yüzde 22’lik bir artışla 116 milyar dolara yükseleceğini tahmin ediyor; bu yılki tahminlerini ise hiç büyüme yokken yüzde 14’e çıkardılar.

BofA, geçen yıl şirketlerin birleşik yatırımının 2021’e göre yüzde 20 artarak 84 milyar dolara yükseldiğini söyledi.

Microsoft bu ay Copilot üretken yapay zeka asistanını piyasaya sürerek ChatGPT’nin arkasındaki teknolojiyi yaygın olarak kullanılan bir yazılım ürününde standart bir özellik olarak kullanıma sunan sektördeki ilk şirket oldu. Bu bağlantı, işletmelerin aylık yazılım faturasına yüzde 83’e varan bir ekleme sağlayacak.

Çok Okunanlar

Exit mobile version