Diplomasi

Vance, Orbán’ı desteklediği için pişman değil

Yayınlanma

ABD Başkan Yardımcısı JD Vance, hükümetinin Macaristan’ın gelecek başbakanıyla işbirliği yapmaya hazır olduğunu belirtirken, Viktor Orbán’ın seçim yenilgisine üzüldüğünü ifade etti.

Fox News’e verdiği röportajda Vance, Macaristan parlamento seçimlerinin sonucuna ilişkin Donald Trump yönetiminin ilk tepkisini dile getirdi.

Oylamadan sadece birkaç gün önce Budapeşte’yi ziyaret etmesinden pişman olup olmadığı sorulan başkan yardımcısı, bu gezinin, AB içindeki anlaşmazlıklarda ABD’nin çıkarlarını defalarca savunan bir Avrupa liderine destek göstermek amacıyla yapıldığını söyledi.

Vance, Orbán’ı, “ABD’ye karşı kötü davranan Avrupa bürokrasisine karşı durmaya istekli birkaç Avrupa liderinden biri” olarak nitelendirdi.

ABD’li siyasetçi, AB kurumlarının Amerikan şirketlerine karşı önlem aldığı birçok durumda, Macaristan’ın bu tür önlemlere karşı çıkan tek ülke olduğunu da sözlerine ekledi.

Macaristan’da Almanya ve AB’nin zaferi

“Orbán’ın iktidarı kaybetme olasılığının yüksek olduğunu biliyorduk”

Vance, “Avrupalı bürokratlar ABD şirketlerini hedef aldığında, Amerikan çıkarlarını savunmak için verilen tek ‘hayır’ oyu Macaristan’dan geldi,” dedi.

Başkan yardımcısı, seçim öncesindeki kamuoyu yoklamalarının, 16 yıldır görevde olan Orbán’ın iktidarı kaybetme olasılığının yüksek olduğunu zaten gösterdiğini kabul etti. Macaristan’ı ziyaret etme kararının, ABD’yi tutarlı bir şekilde destekleyen bir liderin yanında durmanın önemli olduğu inancına dayandığını söyledi.

Vance ayrıca Orbán’ın görev süresini “dönüştürücü” olarak nitelendirdi ve onun liderliğinin on beş yılı aşkın bir süre boyunca Macaristan’ın siyasi ve iktisadi manzarasını temelden yeniden şekillendirdiğini savundu.

Vance, görevden ayrılan başbakana kişisel takdirini belirtmesine rağmen, Washington’un Budapeşte’nin yeni liderliğiyle yapıcı bir şekilde ilişki kurmaya hazır olduğunu vurguladı.

ABD’nin Macaristan ile ilişkilerine değer verdiğini ve güvenlik, iktisadi bağlar ve transatlantik ilişkiler dahil olmak üzere önemli konularda işbirliğini sürdürmeyi hedeflediğini belirtti.

AfD, Orbán’ın yenilgisinden memnun değil

Orbán’dan Fidesz’i yeniden yapılandırma sözü

Macaristan Başbakanı Viktor Orbán, pazartesi akşamı X platformunda yayınlanan bir video mesajında, Fidesz–KDNP’nin seçim yenilgisinin ardından siyasi kampını yeniden düzenleyeceğini ve “Macar halkı için mücadeleye devam edeceğini” taahhüt etti.

Orbán, bu paylaşımda, pazar günü yapılan parlamento seçimlerinin ardından tabanını yeniden yapılandırma ve harekete geçirme çabalarının bir parçası olarak Fidesz’in 28 Nisan’da ulusal yönetim kurulu toplantısı düzenleyeceğini duyurdu.

Eşlik eden video mesajında konuşan başbakan, 2.250.000’den fazla seçmenin Fidesz–KDNP parti listesini ve adaylarını desteklediğini söyledi ve “Bugün Macaristan’da ulusal taraf, yani siyasi topluluğumuzun durumu bu,” dedi.

Orbán, destekçilerine teşekkür ederek, 2014’te benzer bir destek seviyesinin “ezici bir zafer” için yeterli olduğunu belirtti ve “Fakat dün bu, sadece saygın bir sonuç ve bir yenilgi için yeterli oldu,” diye ekledi.

“Ulusal taraf”taki seçmenlerin Fidesz’e güvenmeye devam edebileceğini vurgulayan Orbán, partiyi “on yıllardır Macar halkına sadakatle hizmet eden” “Macaristan’ın en uyumlu siyasi topluluğu” olarak tanımladı.

Orbán, bundan sonraki adımları özetleyerek, partinin “ulusal tarafın kazanımlarını hep birlikte korumayı” planladığını söyledi ve önümüzdeki haftalarda Fidesz’in her seçim bölgesini ziyaret edeceğini, gönüllülerini, aktivistlerini, temsilcilerini ve adaylarını bir araya getireceğini ve iç yeniden yapılanma sürecini başlatacağını ekledi.

Macar lider, “Çalışmalar başladı,” diye sözlerini tamamladı.

Çok Okunanlar

Exit mobile version