Ortadoğu

WSJ: İran, ABD’nin nükleer anlaşma şartlarını reddetti

Yayınlanma

Wall Street Journal gazetesinin haberine göre İran, ABD’nin nükleer tesislerin imha edilmesi ve zenginleştirilmiş uranyumun tamamının teslim edilmesini öngören şartlarını kabul etmedi. Cenevre’de yapılan görüşmelerin ardından taraflar teknik müzakerelere Viyana’da devam etme kararı aldı.

The Wall Street Journal’a (WSJ) konuşan kaynaklara göre, 26 Şubat’ta Cenevre’de yapılan görüşmelerde İran, nükleer anlaşmaya varılması için sunulan ABD şartlarını reddetti.

ABD Başkanı’nın özel temsilcisi Steve Witkoff ve Donald Trump’ın damadı Jared Kushner, İran’ın Fordo, Natanz ve İsfahan’daki üç ana nükleer tesisini imha etmesini ve elindeki tüm zenginleştirilmiş uranyum stokunu ABD’ye teslim etmesini istedi.

Ayrıca Washington, yapılacak anlaşmanın süresiz olması gerektiğini belirtti.

Görüşmelere katılan İranlı yetkililer, nükleer tesislerin sökülmesi, uranyum zenginleştirme faaliyetlerinin tamamen durdurulması, stokların ülke dışına çıkarılması ve programa kalıcı kısıtlamalar getirilmesi gibi maddelere itiraz etti.

İran hükümeti bilgilendirme kurulu başkanı Elyas Hazrati, görüşmeler sonrasında yaptığı açıklamada, “İran’dan hiçbir şey çıkarılmayacak” diyerek uranyum zenginleştirme faaliyetlerinin ülkenin ihtiyaçları doğrultusunda devam edeceğini kaydetti. Hazrati, “Seyreltme dahil diğer seçenekler değerlendiriliyor. İran yaptırımların kaldırılmasını hedefliyor” ifadesini kullandı.

Taraflar Viyana’da teknik görüşmelere devam edecek

Axios’un aktardığına göre, Witkoff ve Kushner, İran heyetiyle yapılan görüşmenin sonucundan memnun kalmadı.

Buna karşın İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi, görüşmeyi “en iyi ve en ciddi” temas olarak nitelendirdi.

Arakçi, anlaşmaya varma isteğinin önceki dönemlere kıyasla daha belirgin olduğunu, ancak hükümetlerle yapılacak istişareler ve belgelerin hazırlanması için zamana ihtiyaç duyulduğunu belirtti.

Arakçi, tarafların teknik müzakerelere gelecek hafta Viyana’da devam etme konusunda anlaştığını ifade etti.

Trump askeri harekat tehdidini sürdürüyor

Daha önceki görüşmeler 6 Şubat’ta Maskat’ta ve 17 Şubat’ta Cenevre’de yapılmıştı. WSJ’nin edindiği bilgilere göre İran, daha önce uranyum zenginleştirme faaliyetlerini geçici olarak durdurmayı, stokların bir kısmını üçüncü bir ülkeye göndermeyi ve ABD ile ekonomik anlaşmalar yapmayı teklif etmişti.

Başkan Trump ise İran’ın uranyum zenginleştirmeyi tamamen bırakmasını talep ediyor ve anlaşmaya varılamaması durumunda askeri saldırı tehdidinde bulunuyor.

ABD bölgedeki askeri varlığını yeniden yapılandırıyor

Yılbaşından bu yana ABD, İran kıyılarına önemli ölçüde askeri güç yığdı ve Ortadoğu’daki üslerinden askerlerini çekmeye başladı.

Trump, Tahran’ı anlaşmaya zorlamak amacıyla İran’a sınırlı bir saldırı düzenleme seçeneğini değerlendirdiğini belirtmişti. Beyaz Saray yönetimi, 19 Şubat’ta yaptığı açıklamada, İran konusunda 10 gün içinde karar verileceğini duyurmuştu.

Çok Okunanlar

Exit mobile version