AVRUPA

Yunanistan’da ‘geliyorum’ diyen tren kazası: Özelleştirme ve talan

Yayınlanma

28 Şubat akşamı, Larissa yakınlarındaki Atina-Selanik tren yolunda meydana gelen büyük tren kazası sonucunda en az 43 kişi hayatını kaybetti, yüzlerce kişi de yaralandı.

Ölenlerin çoğunun öğrenci olduğu kazadan sonra Ulaştırma Bakanı Kostas Karamanlis istifa ederken, Başbakan Kiryakos Miçotakis kazadan ‘trajik insan hatasını’ sorumlu tuttu, kazanın soruşturulması için ‘bağımsız bir uzmanlar ekibini’ görevlendirdi.

Larissa tren istasyonunun 59 yaşındaki şefi, ‘görevi ihmal nedeniyle kasıtsız adam öldürme’ ile suçlanırken, şef sorumlu olarak ‘teknik arıza’yı gösterdi.

Atina ve Selanik’te ise büyük protesto gösterileri düzenlendi. Atina’daki Yunan Demiryolları (Hellenic Train) binası önündeki eyleme polis saldırdı. Eylemlerde ‘Bizim ölülerimiz, onların kârı’ sloganları atıldı.

Gençlik örgütleri ise kazada yaralananlara yönelik büyük bir kan bağışı kampanyasına başladı.

Suçlu özelleştirmeler

Kazanın ardından Yunan demiryollarının genel durumuna ilişkin önemli bir tartışma başladı. Larissa istasyonunun şefinin ‘günah keçisi’ olarak seçildiğini düşünen demiryolcular sendikası, ülke çapındaki demiryollarının özelleştirmelerden sonraki genel durumuna dikkat çekiyor.

Bugün (Perşembe) için grev çağrısı yapan demiryolu işçileri, yıllardır demiryollarının ihmal edildiğine, yeterli mali kaynağın ayrılmadığına dikkat çekiyorlar.

Sendikal konfederasyon Tüm İşçilerin Militan Cephesi (PAME) açıklamasında, 2017 yılında SYRIZA hükümetinin demiryollarını özelleştirerek Ferrovie dello Stato Italiane grubuna 45 milyon avroya satıldığını ve 250 milyon avroluk prim verildiğini hatırlattı.

Yeni Demokrasi hükümetinin Temmuz 2022’de anlaşmayı onaylaması ile birlikte şirket 15 yıllığına 750 milyon avroluk bir kazanç elde etmeyi garanti altına aldı.

İşçiler, kazadan 3 hafta önce uyarmış

Hükümetlerin Yunan demiryollarını modern güvenlik sistemleri ile donatmak yerine yeterli demiryolu eğitimine ve uzmanlığına sahip olmayan az sayıda işçinin çalıştığı zayıf bir kuruma dönüştürdüğünü savunan PAME, kazadan birkaç gün önce bile demiryollarında gelecekteki kazalar konusunda kamuoyunu uyardıklarını hatırlattı.

7 Şubat günü PAME’ye bağlı demiryolcuların açıklamasını tekrar paylaşan konfederasyon, Yunan hükümetinin birçok şirkete para ayırdığını fakat demiryolları için yeterli kaynak olmadığını iddia ettiğini vurguladı.

7 Şubat’taki açıklamada PAME, ‘demiryollarındaki güvenlik önlemlerinin her şeyin önüne koyulması’ gerektiğini vurgulamış, işgücü ve parasal sıkıntılara dikkat çekmiş, hükümetin bu doğrultuda adım atmasını talep etmişti.

Çok Okunanlar

Exit mobile version