ASYA

ABD ithalat ambarlarını kapatırken, Çinli çelik üreticileri kapasite fazlası sorunu yaşıyor

Yayınlanma

ABD Başkanı Joe Biden’ın ürünlerine yönelik daha yüksek gümrük vergileri için bastırdığı bir dönemde, kazanç raporları Çinli çelik üreticilerinin kapasite fazlası nedeniyle zorlandığını ve ihracatı artırarak bir çıkış yolu aradıklarını gösteriyor.

Angang Steel, bir önceki yıl 108 milyon yuan net kar açıklamasının ardından geçen yıl 3,25 milyar yuan (450 milyon dolar) net zarara düştü. Dünya Çelik Birliği’ne göre 2022 yılında hacim bakımından üçüncü en büyük çelik üreticisi olan Ansteel Group’un borsada işlem gören ana kolu, geçen ayın sonunda yayınladığı son yıllık sonuçlarında çelik sektörünün “yeni bir uyum döngüsüne girdiğini” kabul etti.

Başkan Wang Jun liderliğindeki yönetim, 2024 yılına kadar zayıf taleple birlikte “yüksek düzeyde” bir arz öngördü. Şirket, yurtiçi rekabetin daha da şiddetleneceğini ve “yurtdışında korumacılığın artması ve uluslararası ticaret üzerindeki risklerin şiddetlenmesinin çelik ürünleri ihracatı üzerinde belirli bir baskı yaratacağını” söyledi.

Birkaç hafta sonra, çarşamba günü Biden Amerikalı çelik işçilerine Çin çelik ve alüminyumuna uygulanan gümrük vergilerinin üç katına çıkarılması çağrısında bulunduğunu söyledi. Biden, “Çinli çelik şirketleri Çin’in ihtiyacından çok daha fazla çelik ürettiği için, küresel piyasalara haksız yere düşük fiyatlarla fazladan çelik dampingi yapıyor” dedi. Çin çeliği Amerikan talebinin sadece küçük bir yüzdesini oluştursa da, ABD’li bir yetkili yönetimin “Çin’in yeni ihracat artışının önüne geçmek için” önleyici olarak hareket etmek istediğini söyledi.

Çin Ulusal İstatistik Bürosu’na göre, ülkenin ham çelik üretimi geçen yıl 1.019 milyar ton ile neredeyse sabit kaldı. Çelik ürünleri ihracatı yıllık %36 artışla 90,26 milyon tona ulaşırken, ithalat %28 düşüşle 7,65 milyon tona geriledi.

Angang halihazırda yurt dışına açılıyor. Yurtiçi satışları 2023 yılında bir önceki yıla göre %15 azalarak 106,34 milyar yuana düşerken, ihracatı %18 artarak 7,16 milyar yuana ulaştı. Gelirinin büyük bir kısmı hala iç pazardan elde ediliyor olsa da, iç satışlar zarar ederken ihracat brüt düzeyde kârlı oldu.

Yönetim açıklamasında, yurtdışı serisine yeni ürünler ekleyerek “yurtdışı satış kanallarını aktif olarak genişlettiğini” belirtti. Şirket, “konteyner çeliği, 50 metrelik sabit ayaklı ağır ray ve EPS [elektrikli direksiyon] otomobil çeliği” dahil olmak üzere ihracatta “yeni atılımlar gerçekleştirildiğini” söyledi.

Hacim bakımından dünyanın en büyük çelik üreticisi olan China Baowu Steel Group’un bir iştiraki olan Maanshan Iron & Steel, bir önceki yıl 858 milyon yuan olan net zararını daha da kötüleştirerek geçen yıl için 1,32 milyar yuan net zarar bildirdi. O da piyasadaki malzeme fazlalığına dikkat çekti.

Şirket, son yıllık sonuçlarının yönetim tartışması ve analizi bölümünde “Demir ve çelik arz fazlası, işletmelerin kalite ve verimliliği artırmasını zorlaştırdı” dedi. Yönetim Kurulu Başkanı Ding Yi tarafından imzalanan raporda, aşırı arzın “emlak sektöründeki gerileme nedeniyle” yurtiçi ham çelik talebinin düşmesiyle daha da arttığı belirtildi. Bu durum, satış fiyatlarında keskin bir düşüşe yol açarak, geçen yıl ortalama %9’un üzerinde düşüş gösteren gösterge niteliğindeki Bileşik Çelik Fiyat Endeksi’ne (CSPI) ve uzun çelik ürünleri endeksinde %10’un üzerinde bir düşüşe neden oldu.

Angang’da olduğu gibi Maanshan’ın 2024 iş planının önemli bir parçası da yurtdışında kazanç elde etmek. Şirket, “ihraç edilen ürünlerin oranını artırma [ve] denizaşırı pazarları genişletmek ve kâr artışı için yeni alanlar keşfetmek üzere uluslararası operasyonu derinleştirmek için inisiyatif alma” sözü verdi.

Baowu’nun borsada işlem gören bir diğer iştiraki olan Xinjiang Ba Yi Iron & Steel de Pazartesi gecesi yayınladığı yıllık sonuçlarında kapasite fazlası konusunda uyarıda bulundu.

İki yıl üst üste net zarar açıklayan Şanghay borsasına kote şirket, “Çelik sektöründe aşırı üretim kapasitesi sorunu, özellikle Çin’in dünyanın en büyük üreticisi ve tüketicisi olduğu 2024 yılında öne çıkacak ve arz ile talep arasındaki çelişkiler daha da keskinleşecek” dedi. 2023 için 1,16 milyar yuan ve 2022 için 1,36 milyar yuan.

‘Benzeri görülmemiş bir meydan okuma’

Şirket, sektördeki düzenlemeleri “benzeri görülmemiş bir meydan okuma” olarak tanımlayarak, oyuncuların “büyük bir yeniden düzenleme” baskısı altında olduğunu ve “hayatta kalmak için sert bir çile” ile karşı karşıya olduğunu yineledi.

Ba Yi’nin ana pazarı Sincan bölgesi olmaya devam ederken, şirket Şanghay ve çevresine kadar diğer eyalet ve bölgelerin yanı sıra Çin sınırlarının ötesinde Orta Asya ve Rusya’ya kadar genişlediğini söyledi.

Diğer orta ve küçük ölçekli çelik üreticileri de potadan çıkış yollarını ihracatta arıyor.

Devlete ait Shandong Iron & Steel, geçen yıl ürünlerini Avrupa, Güney Kore, Güneydoğu Asya ve Amerika’ya ihraç ettiğini ve 553,64 milyon yuan net kârdan 399,59 milyon yuan net zarara düştüğünü açıkladı.

Shenzhen borsasında işlem gören ve devlete ait bir şirket olan Hunan Valin Steel, yıllık açıklamasında “küçük miktarda ihracat” yaptığını söyledi. Geçen yıl net kârı %20 düşen şirket, toplam ihracatın 1,56 milyon tona ulaştığını ve bir önceki yıla göre %26 artış gösterdiğini belirtti. Şirketin denizaşırı “odak” bölgeleri Orta Doğu ve Güneydoğu Asya.

Bu şirketler sektörün gerçekleriyle boğuşurken, Çin hükümeti ABD ve Avrupa’nın aşırı kapasitenin küresel pazara ucuz ihracat akınını tetiklediği yönündeki iddialarını reddediyor.

Ulusal Kalkınma ve Reform Komisyonu politika çalışmaları ofisi genel müdürü Jin Xiandong, ABD ve Avrupalı liderlerden gelen son eleştirilere karşı çıktı. Çarşamba günü Pekin’de Çin hükümetinin enformasyon ofisi tarafından düzenlenen bir basın toplantısında “Arz ve talep arasındaki denge görecelidir, dengesizlik ise yaygındır” dedi. Daha fazla ihracatı kapasite fazlasına bağlamanın “savunulabilir olmadığını” savundu.

“Çin önemli miktarda çip, uçak, soya fasulyesi, ham petrol ve daha fazlasını ithal ediyor, ancak bu ürünlerin ihracatçılarının hepsinin kapasite fazlası sorunu var mı?” diye sordu.

Citi’nin Hong Kong merkezli analisti Jack Shang ise, Biden yönetiminin gümrük vergisi teklifine ilişkin olarak, ABD’ye nispeten düşük ihracatları göz önüne alındığında Çinli çelik üreticileri üzerindeki gerçek etkinin “önemsiz” olacağını söyledi.

Çok Okunanlar

Exit mobile version