Amerika

ABD’de gençlerin üçte biri ailesinin yanında yaşıyor

Yayınlanma

ABD’de 35 yaş altı gençlerin aileleriyle birlikte yaşama oranı, konut ve kira fiyatlarındaki keskin artış nedeniyle yeniden yükselişe geçerek rekor seviyeye ulaştı. Realtor.com analizine göre, bu durumun temel nedeni istihdam sorunları değil, konut erişilebilirliği krizi ve biriken öğrenci borçları olarak öne çıkıyor.

ABD’de 35 yaş altı genç yetişkinlerin aileleriyle birlikte yaşama oranı rekor seviyeye ulaştı. Realtor.com tarafından yapılan yeni analiz, 2025 yılında yaklaşık her üç gençten birinin, yani rekor düzeyde bir sayı olan 25,2 milyon kişinin ailesinin evinde yaşadığını ortaya koydu.

Pandemi dönemindeki zirve noktasından sonra bir miktar düşüş gösteren 18 ila 34 yaş arasındaki gençlerin aileleriyle yaşama oranı, yeniden yüzde 33 seviyesine tırmandı.

Bu oran, son yirmi yılda 6 yüzdelik puanlık bir artışa işaret ediyor.

Rapora göre, bu eğilimin arkasındaki ana etkenin istihdam sorunları olmadığı görülüyor. Ailesiyle birlikte yaşayan 25 ila 34 yaş grubundaki gençlerin yaklaşık yüzde 70’inin bir işi bulunuyor ve bu oran son 25 yıldır nispeten istikrarlı bir seyir izliyor.

Realtor.com Kıdemli Ekonomisti Hannah Jones, bu durumun “büyük olasılıkla öncelikli olarak konut erişilebilirliği krizinden kaynaklandığını” ifade etti.

Son yıllarda konut maliyetlerinde ciddi artışlar yaşandı. 2025 yılında ABD genelinde ortalama satılık konut fiyatı, 2019 yılına göre yüzde 34 artarak 430 bin dolara ulaştı. Ortalama talep edilen kira bedeli ise yaklaşık yüzde 18 artışla 1673 dolar oldu.

Realtor.com, piyasada yaklaşık 4 milyon konutluk bir arz açığı bulunduğunu tahmin ediyor; bu durum birçok genç yetişkinin bağımsız hane kurması için gerçekçi seçeneklerini sınırlıyor.

Son 25 yılda üniversiteye katılım oranlarındaki artışın da bu tabloda rolü olabileceği değerlendiriliyor. Jones, “Daha yaygın hale gelen öğrenci borçları, giriş seviyesindeki bir maaşın bağımsız bir yaşam için satın alabileceği imkanları kısıtlıyor olabilir” dedi.

Üniversite mezunlarının tarihsel olarak kiralama piyasasına girdiği yaş olan 22 yaşındakilerin neredeyse yarısı (yüzde 49) evde kalmaya devam ediyor. Bu oran pandemiden önce yüzde 46 seviyesindeydi.

Ancak bu eğilim sadece yetişkinliğe yeni adım atanlarla sınırlı kalmıyor. 30 ila 34 yaş grubundakiler arasında ailesiyle birlikte yaşayanların oranı 2025 yılında yaklaşık yüzde 13’e yükseldi.

Bu oran, 2000 yılındaki seviyenin neredeyse iki katına karşılık geliyor.

Realtor.com, yetişkinlerin aileleriyle birlikte yaşama oranındaki artışı iki belirgin döneme dayandırıyor: Büyük Resesyon ve Kovid-19 pandemisi. Her iki dönem de genç nesillerin bağımsız bir şekilde yaşamasını zorlaştıran ekonomik aksamalara yol açtı.

Gelişmeleri değerlendiren Jones, “Çocukluk odasında kalmaya devam eden her yetişkin, kurulamamış bir hane halkı, imzalanmamış bir kira sözleşmesi ve satın alınmamış bir ilk ev anlamına geliyor” ifadesini kullandı.

Çok Okunanlar

Exit mobile version