Avrupa
Alman hükümetinden Çin’e karşı yeni hamle
Uzun süren ertelemelerin ardından, Alman hükümeti kritik altyapıda Çin teknolojisinin kullanımı konusunda, özellikle Huawei ve ZTE hizmetlerinde kararlı adımlar atmaya hazırlanıyor.
Alman Federal Meclisi (Bundestag), İçişleri Bakanlığı’nın yüksek riskli olduğu düşünülen üreticilerin bileşenlerinin kullanımını yasaklamasına olanak tanıyan bir yasayı onayladı.
Geçmişte, Almanya ve operatörler, özellikle de eski operatör Deutsche Telekom, jeopolitik gerilimin tırmanmasına ve casusluk ve siber güvenlikle ilgili endişelerin artmasına rağmen, 5G ağlarının belirli segmentlerinden Çin teknolojisini kaldırma konusunda Avrupa’daki çoğu muadillerinden daha yavaş davranmıştı.
Önerilen yasa, telekomünikasyonun ötesinde enerji, ulaşım ve sağlık gibi diğer sektörlere de uygulanacak.
Geçen hafta Bloomberg, Alman Şansölyesi Friedrich Merz’in Berlin’de düzenlenen bir konferansta 6G ağında Çin menşeli hiçbir bileşene izin vermeyeceğini söylediğini aktardı.
Merz, bu hafta Almanya ve Fransa’nın ortaklaşa düzenlediği dijital egemenlik zirvesinde bu konuyu daha ayrıntılı olarak ele alacak.
Alman yasa tasarısı, Avrupa Birliği’nin siber güvenlik ve Avrupa’nın kritik altyapı siber güvenlik yasasına uygulanan NIS2 Direktifi’ni, bu hafta içinde Alman parlamentosunun üst meclisi Bundesrat’tan geçmesi halinde yürürlüğe koyacak.
İçişleri Bakanlığı, mevcut BT güvenlik yasası uyarınca operatörleri ağlarının belirli kısımlarında Çin teknolojisini kullanmayı bırakmaya zaten zorlayabilirdi, fakat bu yasayı hiçbir zaman resmi olarak uygulamadı.
Öte yandan Alman operatörler geçen yıla kadar sert bir direniş gösterdi ve Alman hükümeti, 5G şebekelerinden Çin teknolojisinin kaldırılmasına ilişkin bir takvim üzerinde anlaşmaya varmayı başardı.
Bu bağlamda mobil çekirdek şebekeler, 2026 yılı sonuna kadar Huawei veya ZTE tarafından sağlanan sistemlerden arındırılacak, 5G RAN altyapısı ise 2029 yılı sonuna kadar herhangi bir “kritik” ağ yönetimi işlevselliği içermeyecek.