Diplomasi

Ankara, Rusya ile doğalgaz anlaşmasını uzatırken ABD’de üretim yatırımı planlıyor

Yayınlanma

Türkiye, 2025 sonunda süresi dolacak olan Rusya ile doğalgaz sözleşmelerini bir yıl daha uzattı. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Ankara’nın aynı zamanda ABD’den alacağı sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) riskini yönetmek için bu ülkede üretim yatırımı yapmayı planladığını açıkladı.

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Türkiye’nin 2025 sonunda süresi dolacak olan Rusya ile doğalgaz sözleşmelerini 22 milyar metreküplük bir hacimle bir yıl süreyle uzattığını açıkladı. Bayraktar, bununla birlikte Türkiye’nin Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) doğalgaz üretimine yatırım yapma olasılığını da incelediğini belirtti.

Reuters haber ajansına göre, Avrupa’da Rusya doğalgazının son büyük alıcılarından biri olan Türkiye, küresel piyasada beklenen arz fazlasını dikkate alarak sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) için de bir dizi uzun vadeli anlaşma imzaladı. Bu yeni alımların önemli bir bölümünün ABD’den yapılması planlanıyor.

Rusya ile anlaşma bir yıl daha geçerli olacak

Bakan Bayraktar, devlet şirketi BOTAŞ’ın Rusya ile sözleşmenin uzatıldığını resmileştirdiğini bildirdi.

Bayraktar, “Gazprom’dan gelen sevkiyat gelecek yıl da sürecek, ama biz daha kısa vadeye, yaklaşık bir yıla odaklanıyoruz” diye konuştu.

İran ile müzakereler sürüyor

Diğer yandan Türkiye, Temmuz 2026’da süresi dolacak olan İran’dan yıllık 10 milyar metreküp doğalgaz ithalatı anlaşması için de görüşmelerini sürdürüyor. Enerji bakanı, bu kapsamda İran üzerinden Türkmen doğalgazı alım hacminin artırılmasının da masadaki seçeneklerden biri olduğunu ifade etti.

ABD’de üretim yatırımıyla LNG riski yönetilecek

Bakan Bayraktar, Türkiye’nin önümüzdeki 15 yıl içinde ABD’den almakla yükümlü olduğu 1500 partiye kadar sıvılaştırılmış doğalgazı finansal risklerden korumak amacıyla ABD’de üretim yatırımı planladığını da duyurdu.

Bayraktar, “Pozisyonumuzu güvence altına almak ve tam bir değer zinciri oluşturmak için Amerikan piyasasında üretim zincirinin üst halkalarına yatırım yapmayı değerlendiriyoruz” dedi.

Bu çerçevede, devlet petrol şirketi Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı (TPAO), aralarında Chevron ve Exxon gibi Amerikan enerji devlerinin de bulunduğu şirketlerle görüşmelerini sürdürüyor. Bayraktar, bir anlaşmanın ocak ayında imzalanabileceğini ekledi.

ABD, Türkiye’yi Rusya ile enerji ticaretini kesmeye zorluyor

Çok Okunanlar

Exit mobile version