Transport & Environment’ın analizine göre, bu yıl AB’de satılan elektrikli araçların dörtte biri Çin’de üretilecek.
Şirketin araştırmasına göre, MG ve BYD gibi Çin’in sahip olduğu markaların Avrupa’daki satışlarının artması ve Tesla’nın Şangay’daki fabrikasını Avrupa pazarının bir bölümünü tedarik etmek için kullanması gibi faktörler nedeniyle geçen yıl AB’de satılan bataryalı araçların yaklaşık %19,5’i Çin’de üretildi.
T&E’ye göre, Çinli yerli üreticiler kıtadaki yerleşik Avrupalı markalardan pazar payı almaya devam ettikçe, bu oran 2024 yılında %25,3’e yükselecek.
Tesla, BMW ve Renault gibi birçok batılı üretici Çin’de elektrikli otomobil üretip Avrupa’ya ithal ederken, Çin markalı elektrikli otomobiller bu yıl AB’nin elektrikli otomobil pazarının %11’ini oluşturacak ve 2027’ye kadar bu oran yüzde 20’ye yükselecek. BYD gibi Çinli markalar, 2019’da Avrupa elektrikli araç pazarının %0,4’ünü oluştururken, geçen yıl satışların %8’ine ulaştı.
Bulgular, Brüksel’in yerel sübvansiyonların Çin’de üretilen elektrikli otomobillerin Avrupa’da üretilen modellerin önüne geçmesine yardımcı olup olmadığına ilişkin bir soruşturmayı tamamlamasıyla ortaya çıktı. Bu soruşturmanın Çin’den gelen elektrikli araçlara uygulanan gümrük vergilerinin artmasına yol açması bekleniyor.
Renault ve Stellantis gibi otomobil üreticileri, daha ucuz Çin modellerinin Avrupalı şirketler tarafından üretilenleri baltalayacağı konusunda uyarıda bulundular.
Çalışmaya göre, şu anki %10’luk orana kıyasla %25’lik bir gümrük, Avrupa Komisyonuna yılda 6 milyar avroya kadar gelir sağlayabilir ve AB otomobillerini Çin’de üretilen elektrikli araçlarla rekabet edebilir hale getirebilir.
Özellikle, otomobil pazarının en büyük ve en kârlı segmentleri olan Çin yapımı orta boy sedan ve SUV’ların, üreticilerin daha yüksek gümrük vergilerini geçirmeleri halinde Avrupa’daki muadillerinden daha pahalı hale geleceği tespit edildi. Bu durumun, Çinli grupların daha fazla yerel üretim yapmasına yol açabileceği belirtiliyor.
T&E politika direktörü Julia Poliscanova, “Tarifeler otomobil üreticilerini Avrupa’da elektrikli araç üretimini yerelleştirmeye zorlayacak ve bu iyi bir şey çünkü biz bu işleri ve becerileri istiyoruz. Fakat gümrük vergileri eski otomobil üreticilerini uzun süre korumayacak. Çinli şirketler Avrupa’da fabrikalar kuracak ve bu gerçekleştiğinde otomobil endüstrimizin hazır olması gerekiyor,” dedi.
Çinli BYD, Macaristan’da önümüzdeki yılın sonunda elektrikli araç üretimine başlamasını beklediği yeni bir fabrika inşa ediyor. Şirket, on yılın sonuna kadar Avrupa’nın en büyük elektrikli araç markalarından biri haline gelmek ve 2030 yılına kadar bölgede satılan her on elektrikli araçtan birini üretmek istediğini söyledi.
Bununla birlikte T&E, ithal elektrikli araçlara yönelik daha yüksek Avrupa gümrüğünün, Avrupa’da Çin’de üretilen batarya modelleri satan Tesla, BMW ve Renault’nun Dacia markasını da etkileme riski taşıdığını ekledi.
Halihazırda, Avrupa’da satılan Çinli markaların elektrikli araçları, Avrupalı markalarınkinden %28’e kadar daha ucuz.
BYD’nin Avrupa’daki patronu Michael Shu geçen ay Financial Times’a verdiği demeçte araçlarının ucuzlamasında yerel sübvansiyonların ‘teknoloji’ ve ‘verimlilikten’ daha az önemli olduğunu söylemiş ve “Çünkü bu teknolojiye rakiplerimizden çok daha önce ve çok daha fazla yatırım yaptık. Sübvansiyon yüzünden değil,” demişti.