Bizi Takip Edin

ASYA

Çin’de iç talep zayıfladığı için Bekarlar Günü kampanyaları denizaşırı Çinlileri hedefledi

Yayınlanma

Çin’de geçen yılki Bekarlar Günü alışveriş festivalinin tarihin en sakin festivali olarak adlandırılmasının ardından, Çin’in e-ticaret platformları bu sene yeni şeylere odaklandı.

Alibaba, JD.com ve Pinduoduo gibi şirketler bu yılki etkinlik için denizaşırı pazarlara açılmak için büyük harcamalar yaptı ve yurtdışında yaşayan 100 milyon kadar Çinliyi hedefleyerek ucuz veya ücretsiz kargo gibi indirimler yaptı.

Ancak asıl soru, bu tür çabaların kısa vadede işe yarayıp yaramayacağı değil, Çin’de online satışların büyümesi darboğaza girerken bu hamlenin platformların kullanıcı tabanlarını genişletmeye yardımcı olup olamayacağı.

Önde gelen bir online perakendecinin adının açıklanmasını istemeyen bir yöneticisi, “Yurtiçi tüketim gerçekten de oldukça zayıf ve her şirket Bekarlar Günü için nasıl büyüme sağlayacağını kesinlikle düşünüyor” dedi. Nikkei Asia’ya konuşan yönetici, “Denizaşırı pazar kesinlikle herkesin potansiyel bir ek büyüme kaynağı olarak gördüğü bir alan” diye ekledi.

Online alışveriş devi Alibaba’nın 2009 yılında öncülüğünü yaptığı ve insanların bir ilişkilerinin olmamasını kutlamak için düzenledikleri bir günlük satış etkinliği olan Bekarlar Günü, 11 Kasım ya da civarında sona eren, bir ay süren özel teklifler ve büyük indirimler kampanyasına dönüştü.

Çin bu yılki etkinlikte perakende sektörüne canlılık getirmeyi hedefledi. Toplam tüketim malları satışları 2024’ün ilk üç çeyreğinde yıllık bazda %3,3 arttı, ancak üst düzey tüketici harcamaları durgun seyretti. Kozmetik satışları %1 düşerken, altın ve gümüş takı satışları yıllık bazda %3,1 geriledi.

Geçtiğimiz ay Alibaba’nın Taobao’su Hong Kong ve Tayvan’da büyük bir pazarlama kampanyası başlattı ve metro istasyonları diğer tekliflerin yanı sıra “99 yuan üzeri siparişlerde ücretsiz kargo” reklamlarıyla dolduruldu. Şirket, kampanyanın Tayvan’da 2 milyar Yeni Tayvan dolarına (61,7 milyon $), Hong Kong’da ise 1 milyar yuana (138 milyon $) mal olduğunu açıkladı.

Alibaba’nın bu hamlesinin ardından rakibi JD.com da Hong Kong’da alışveriş yapanlara indirimli ürün fiyatları ve daha ucuz kargo hizmeti sunmak için 1,5 milyar yuan harcadığını duyurdu. Ucuzluk platformu Pinduoduo bir adım daha ileri giderek Hong Kong’daki alıcılara fiyatı ne olursa olsun tek bir ürün için bile kurye SF Express aracılığıyla ücretsiz kargo hizmeti sundu. Bu platformlardaki tüm ürünler Çin anakarasından gönderiliyor.

Alibaba’nın Uluslararası Dijital Ticaret Grubu sözcüsü, denizaşırı girişimin ekim ayında başlatılmasından bu yana Taobao Hong Kong’un hem siparişlerde hem de brüt ürün değerinde (GMV) – iptal edilen siparişleri hariç tutan bir satış ölçüsü – hem aylık hem de yıllık bazda çift haneli büyüme kaydettiğini söyledi.

Platformlar ayrıca Malezya, Tayland ve Singapur’daki Çinli müşterileri de hedefliyor.

Önceki yıllardan farklı olarak, bu yıl alışveriş yapanların online indirimleri Çin hükümetinin tüketimi artırmayı amaçlayan – çoğunlukla ev aletleri ve ev ürünleri için – geniş çaplı bir sübvansiyon programıyla birleştirmelerine izin verildi. Analistler, bu teşviklerin özellikle JD.com için satışları hızlandırması gerektiğini, zira platformun kaliteli, büyük ev aletleri satması ve satış sonrası hizmet sağlamasıyla tanındığını söyledi.

JD.com alışveriş festivali sırasında ev aletleri satışları ya da GMV rakamlarını açıklamadı ancak Alibaba gibi haziran-eylül kazançlarını bu hafta açıklayacak.

Geçen yıl veri sağlayıcısı Syntun, büyük e-ticaret platformlarındaki toplam GMV’nin sadece %2,1 artarak 1,14 trilyon yuana ulaştığını ve 2022’deki %2,9’luk büyümenin gerisinde kaldığını tahmin etti. Danışmanlık şirketi Bain’in tahmini de benzerdi ve Bekarlar Günü satışlarının 2023’te 1,15 trilyon yuana ulaşacağını söyledi.

Alibaba salı sabahı yaptığı açıklamada, bu yılki Bekarlar Günü’nde “güçlü” GMV büyümesi ve “rekor sayıda” aktif alıcı elde ettiğini duyurdu.

ASYA

Taliban Esad’ın düşüşünü kutladı

Yayınlanma

Afganistan Talibanı Beşar Esad yönetiminin düşüşünü kutladı.

Paktia, Paktika, Logar ve Laghman vilayetlerindeki yerel kaynaklar, bu vilayetlerdeki Taliban savaşçılarının Beşar Esad yönetiminin düşüşünü kutladığını ve “sevindiğini” söylüyor.

Harici’ye konuşan kaynaklar, Taliban’ın bu vilayetlerdeki şehirlerin çevresinde sokaklara döküldüğünü ve ayrıca HTŞ’nin Suriye’deki “zaferini” kutlamak için bazı bölgelerde havaya ateş açıp yüksek sesle şarkılar çaldığını söyledi.

Ayrıca Laghman’daki kaynaklar Taliban’ın halka ve okul öğrencilerine tatlı dağıttığını kaydetti. Taliban, HTŞ isyancılarını “kardeşleri” olarak adlandırdı ve eski Suriye hükümeti, İsrail ve ABD aleyhine sloganlar attı. Khost, Nangarhar, Panjshir, Herat ve Ghor vilayetlerindeki Taliban üyeleri ve askerleri de Esad’ın düşüşünü tatlı dağıtarak kutladı.

Taliban Başbakanlık Ofisi de yaptığı açıklamada, siyasi komisyonun Suriye ve Orta Doğu’daki son gelişmeleri görüşmek üzere bir toplantı düzenlediğini belirtti.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin lideri Xi, sınır bölgelerinde Mandarin dilinin daha yaygın kullanılması çağrısında bulundu

Yayınlanma

Devlet medyasına göre Başkan Xi Jinping, Çin’in sınır bölgelerinde ulusal güvenlik ve sosyal istikrarın korunması ve bu bölgelerde Mandarin dilinin daha yaygın olarak konuşulması çağrısında bulundu.

Devlet haber ajansı Xinhua’nın salı günü bildirdiğine göre, pazartesi günü politbüro çalışma oturumunda konuşan Xi, güvenlik ve istikrarın korunmasının sınır yönetimi için “temel gereklilik” olduğunu söyledi.

Çin lideri, sosyal yönetişim, altyapı ve “ülkeyi savunmak ve sınırı korumak için genel yeteneği” geliştirmek için çaba sarf edilmesi gerektiğini söyledi.

İktidar partisinin en üst düzey politika belirleme organı üyelerine, sınır bölgelerindeki tüm etnik gruplara “Çin ulusunu, Çin kültürünü ve Komünist Parti’yi tanımalarını sürekli olarak geliştirmeleri” için rehberlik etmenin gerekli olduğunu söyledi.

Ayrıca ortak Çin dili olan Mandarin’in ve ulusal olarak birleştirilmiş ders kitaplarının kullanımının teşvik edilmesi gerektiğini söyledi.

“Etnik birlik ve ilerleme çabalarını derinleştirmeye devam etmeli, entegre bir sosyal yapı ve toplum ortamını aktif bir şekilde inşa etmeli ve nar taneleri gibi birbirine sıkıca tutunan tüm etnik grupların birliğini teşvik etmeliyiz” dedi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin’in ABD’ye sevkiyatları %8 arttı

Yayınlanma

Çin’in ABD’ye ihracatı kasım ayında yıllık bazda %8 artarak yılın ilk 10 ayında kaydedilen %3,3’lük oranın oldukça üzerine çıkarken, şirketler ABD Başkanı seçilen Donald Trump’ın gümrük vergisi tehditleri ışığında siparişleri muhtemelen önden yükledi.

Ülkenin gümrük ofisi tarafından salı günü açıklanan verilere göre, toplam denizaşırı sevkiyatlar dolar bazında yıllık %6,7 artarak üst üste sekizinci ay genişledi. ABD’ye yapılan sevkiyatlardaki artışa rağmen, genel büyüme oranı ekim ayındaki %12,7’lik artıştan ve Reuters’in ekonomistlerle yaptığı ankette tahmin edilen %8,5’lik artıştan daha düşük oldu.

Bu arada, dolar cinsinden ithalat kasım ayında yıllık bazda %3,9 düşerek bir önceki ayki %2,3’lük düşüşten daha da kötüleşti ve Reuters anketindeki %0,3’lük kazanç tahminini kaçırdı. Bu düşüş şubat ayından bu yana görülen en büyük düşüş oldu ve iç talebi artırmanın zorluğunun altını çizdi.

Çin’in ticaret fazlası ekim ayındaki 95,72 milyar dolardan 97,44 milyar dolara yükseldi.

Başkanlık kampanyası sırasında Çin’den yapılan tüm ithalata %60’a varan oranlarda gümrük vergisi uygulama sözü veren Trump, ocak ayında göreve geldiği ilk gün, Pekin ABD’ye yasadışı uyuşturucu akışını durdurana kadar bu ülkeden gelen mallara %10 ek gümrük vergisi uygulayacağını açıkladı.

Bu durum bazı Amerikan şirketlerinin olası şoku yumuşatmak için Çin mallarını stoklamaya yönelmesine yol açtı.

Pekin’in aralık ayından itibaren bakır, alüminyum ve lityum-iyon piller de dahil olmak üzere 268 ürün için ihracat vergisi indirimlerini düşürmesi ve iptal etmesi de bu ürünlerin sevkiyatını artırmış olabilir. Örneğin alüminyum ürünleri ihracatı geçen ay %40 arttı.

Kasım ayındaki düşük büyüme oranına rağmen, Birleşik Krallık araştırma şirketi Capital Economics, ihracat pazar payındaki kazanımlar ve zayıf yuan sayesinde Çin’in ihracat patlamasının devam etmesini bekliyor. Firmanın Çin ekonomisti Zichun Huang bir notunda, “ABD gümrük vergileri ihracat hacmini %3 civarında azaltabilecek olsa da, gelecek yılın ortasına kadar hissedilmeyebilir,” dedi. “Kısa vadede, ABD’li firmalar gümrük tarifeleri beklentisiyle siparişlerini artırdıkça ihracatı teşvik bile edebilirler” diye ekledi.

Pazartesi günü açıklanan resmi verilere göre, dünyanın 2 numaralı ekonomisi, tüketici enflasyonunun kasım ayında son beş ayın en düşük seviyesine inmesiyle birlikte sürekli deflasyonist baskı altında kaldı.

Merkezi hükümet, emlak piyasasını istikrara kavuşturmak ve bu yılki “%5 civarında” büyüme hedefine ulaşmak için eylül ayından bu yana, yerel yönetimlerin borç sorunlarını çözmek için 10 trilyon yuanlık bir program da dahil olmak üzere bir dizi destek önlemi aldı, ancak bunların etkileri henüz yansımadı.

Pazartesi günü, Çin’in en üst düzey karar alma organı olan Politbüro, önümüzdeki yıl “daha proaktif bir maliye politikası ve ılımlı bir şekilde destekleyici para politikası” çağrısında bulundu. Ayrıca emlak ve hisse senedi piyasalarını istikrara kavuştururken “tüketimi güçlü bir şekilde artırma” ihtiyacının da altını çizdi.

Toplantı, tarihi resmi olarak açıklanmamış olsa da çarşamba günü toplanması beklenen yıllık Merkezi Ekonomik Çalışma Konferansı öncesinde yapıldı. Piyasalar tarafından merakla beklenen iki günlük toplantının, ülkenin 2025 büyüme hedeflerini ve teşvik planlarını şekillendirmesi bekleniyor.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English