Çin’den Avrupa Birliği (AB) ülkelerine Kazakistan, Rusya ve Belarus üzerinden konteynerlerle yapılan transit yük taşımacılığı 2024 yılının ilk çeyreğinde yıllık bazda yüzde 44 arttı.
Vedomosti gazetesinin aktardığına göre Rusya Demiryolları Genel Müdür Yardımcısı ve Kurumsal Taşımacılık Hizmetleri Merkezi Başkanı Aleksey Şilo, dün basın mensuplarına verdiği demeçte ikinci çeyrekte bu güzergahtaki konteyner taşımacılığında büyümenin tahminen yüzde 30 ila 40 seviyesinde olacağını belirtti.
Şilo, Çin sınırlarından AB sınırlarına demiryolu ile bir konteyner taşıma hızının 5 ila 7 gün olduğunu hatırlattı.
Bu, Kızıldeniz ve Süveyş Kanalı’ndan geçen konteyner gemisinden 3 kat, Afrika’nın güneybatı kıyısı boyunca deniz yoluyla yapılan taşımacılıktan ise 5 kat daha hızlı.
Şilo, “Düşük navlun oranları vardı, bu nedenle taşımacılıkta acil olmayan mallar ilk tercih. Taşıma hızının önemli olduğu acil ve pahalı mallar açısından ise bizim rotamız en cazip rota olmaya devam ediyor,” dedi.
Navlun oranları Kasım 2023’te, Kızıldeniz’deki nakliye sorunları başlamadan kısa bir süre önce en düşük seviyedeydi.
Yemen’deki Husiler, 2023’ün sonlarında Kızıldeniz ve Aden Körfezi’nden geçen gemilere Gazze savaşına tepki olarak saldırılar düzenlemiş, bu durum taşımacılığı ciddi şekilde sekteye uğratmıştı.
Bununla beraber şirketler alternatif rota olarak Güney Afrika’nın Ümit Burnu rotasını kullanmak zorunda kalmış, bu da navlun fiyatlarının bu yönde en az iki katına çıkmasına neden olmuştu.
Geçen ay Financial Times (FT) gazetesinde yer alan haberde, lojistik şirketi DHL’in verilerine yer verilerek aralık ayından bu yana Ümit Burnu rotası konteyner taşıma taleplerinin yüzde 40 oranında arttığı bilgisine yer verildi.
Şilo’ya göre, Çin’den Belarus’a yapılan transit taşımacılık da ilk çeyrekte önemli bir büyüme göstererek yıllık bazda yüzde 68 artışla 135 bin konteynere ulaştı.
Öte yandan ABD merkezli Fesco Group, Belarus ile Çin arasında olan konteyner trafiğindeki büyümeye de dikkat çekiyor.
Şirketin ön tahminlerine göre 2024’ün ilk çeyreğinde, 2023’ün dördüncü çeyreğine kıyasla Belarus’tan Asya’ya yüzde 10, tersi yönde ise yüzde 35 daha fazla yük sevk edildi.
Fesco’dan bir temsilci, Vedomosti‘ye yaptığı açıklamada, Belarus ihracatına yönelik talebin başta Çin olmak üzere Asya ülkelerinde artığını kaydetti.
Bunların gübre, ağaç ürünleri ve kereste olduğunu kaydeden temsilci, Asya’dan Belarus’a ithalat akışının arttığına dikkat çekti.