Diplomasi
Güney Kore ve ABD ticaret müzakerelerine devam ediyor
Güney Kore ve ABD, 1 Ağustos’ta yürürlüğe girecek olan ağır karşılıklı gümrük vergileri öncesinde, yatırım ve tarım pazarına erişim gibi önemli konuların müzakere masasında olduğu bir ortamda, gümrük vergisi anlaşmasına varmak için müzakerelere devam edeceklerini açıkladı.
Seul, endüstriyel işbirliği, yatırım, tedarik ve güvenlik işbirliğini kapsayan kapsamlı bir paket üzerinde anlaşarak Kore mallarına uygulanan %25’lik gümrük vergilerini azaltmaya çalışırken, cumhurbaşkanlığı politika başkanı Kim Yong-beom bu açıklamayı yaptı.
Sanayi Bakanı Kim Jung-kwan ve Ticaret Bakanı Yeo Han-koo, perşembe günü Washington’da ABD Ticaret Bakanı Howard Lutnick ile görüşmelerde bulundu ve cuma günü (yerel saatle) Lutnick ve ABD Ticaret Temsilcisi Jamieson Greer ile müzakereleri sürdürmeyi planlıyor.
Kim, brifingde yaptığı açıklamada, “Her iki taraf da gemi inşa ve yarı iletkenler gibi stratejik sektörlerde işbirliğinin önemini yeniden teyit etti ve somut önlemler üzerinde çalışmaya karar verdi” dedi. “Ayrıca, 1 Ağustos’tan önce karşılıklı yarar sağlayan bir anlaşmaya varma taahhüdünü yinelediler” diye ekledi.
Kim, Kore müzakere ekibinin, ikili imalat ilişkilerinin önemini vurgularken, ABD tarafına sektörlere özgü gümrük vergilerini, özellikle otomobillere uygulananları hafifletmesi için “şiddetle çağrıda bulunduğunu” belirtti.
Sığır eti ve pirincin görüşülen konular arasında olup olmadığı sorulduğunda Kim, “Tarım ürünleri müzakere konularının listesinde yer alıyor” dedi.
Ulusal Güvenlik Danışmanı Wi Sung-lac, güvenlik sektöründeki müzakerelerin diğer alanlara kıyasla “nispeten daha istikrarlı” olduğunu belirterek, bu alandaki ilerlemenin daha geniş kapsamlı müzakerelere “olumlu bir dalga etkisi” yaratabileceğini umduğunu ifade etti.
Japonya anlaşması baskısı
Güney Kore, önemli ihracat rakiplerinden biri olan Japonya’nın, otomobil ve tarım ürünleri pazarlarını açması karşılığında karşılıklı gümrük vergilerini yüzde 15’e indiren ve 550 milyar dolarlık yatırım taahhüdü içeren bir ticaret anlaşması imzalaması nedeniyle müzakerelerde ek baskı altında bulunuyor.
Lutnick, ABD’li yetkililerin, özellikle Trump’ın Japonya ile anlaşmayı açıklamasının ardından, Güney Koreli yetkililerin bir anlaşmaya varmak için hissettikleri aciliyetin tamamen farkında olduklarını belirtti.
Lutnick, Kim ile görüşmesi öncesinde Perşembe günü CNBC’de yaptığı açıklamada, “Japonya ile yapılan anlaşmayı okuduklarında Kore’den küfürler duyuluyor” dedi.
Güney Kore’ye atıfta bulunarak, “Anlaşma yapmak istiyorlar, çok istiyorlar” dedi.
Analistler, Güney Kore ve Japonya’nın otomobil ve çelik gibi alanlarda rekabet halinde olduğunu ve Japonya’nın anlaşmasının, Seul’un müzakerelerde hedeflemesi gereken anlaşma türü için bir referans noktası olarak görüldüğünü belirtti.
100 milyar dolarlık yatırım planı
Yonhap Haber Ajansı’nın haberine göre, Seul Washington’a Samsung ve Hyundai Motor Group gibi büyük Güney Kore şirketlerinin de dahil olacağı en az 100 milyar dolarlık bir yatırım paketi planı sunacak.
Lee’nin ofisinden yapılan açıklamada, cumhurbaşkanının perşembe günü Samsung Electronics Yönetim Kurulu Başkanı Jay Y. Lee ile bir araya geldiği ve SK Hynix, Hyundai Motor ve LG holdinglerinin başkanları da dahil olmak üzere diğer iş dünyası liderleriyle de görüşerek küresel ticaret ve ABD’ye yatırım konularını ele aldığı belirtildi.
Güney Koreli şirketlerin, ABD’ye sunulacak herhangi bir yatırım paketinde hükümetin ortağı olması bekleniyor.