Asya
Japonya, ABD ile daha iyi bir ticaret anlaşması için direnecek

Japonya, ABD Başkanı Donald Trump ile ticaret tarifeleri konusunda daha iyi bir anlaşma için direnmeye hazır olduğunu işaret etti ve iç siyasi tepki riskine girmeden, Japon otomobil ithalatına uygulanan %25’lik gümrük vergisinin tamamen kaldırılmasını talep etti.
ABD’nin en büyük dış yatırımcısı ve Asya’daki en yakın müttefiki olan Japonya, Washington ile ilişkilerin bozulmasını önlemek istiyor ve Başbakan Shigeru Ishiba başlangıçta diğer ülkelerden önce ABD ile müzakere masasına oturmayı öncelikli hedef olarak belirlemişti.
Ancak iş dünyası liderleri ve Ishiba’nın kendi Liberal Demokrat Partisi üyelerinin, otomobil sektörünü riske atan veya yerli çiftçileri tehdit eden herhangi bir anlaşmayı reddetme yönündeki baskısı, Ishiba’yı yeniden hesap yapmaya zorladı.
Müzakereler hakkında doğrudan bilgi sahibi olan bir Tokyo yetkilisi, Financial Times’a, “Japonya, Washington ile gümrük vergileri konusunda müzakereleri başlatan ilk ülke olmak konusunda çok istekliydi, ancak bu aciliyet duygusu artık değişti ve Japonya’nın iyi bir anlaşma elde etmesine önem veriliyor” dedi.
ÜST MECLİS SEÇİMLERİ KRİTİK
Yetkililer, anlaşmanın temmuz ayı sonunda yapılacak ve Ishiba’nın son derece popüler olmayan yönetimi için zor geçmesi beklenen Japonya’nın üst meclis seçimlerinden önce imzalanmasının artık olası olmadığını söylediler.
Ekonomi Bakanı Ryosei Akazawa liderliğindeki Japon müzakereciler, Trump yönetimi yetkilileriyle iki toplantı yaptı. Üçüncü toplantı önümüzdeki hafta yapılacak. Tokyo’nun maliye bakanı Katsunobu Kato da önümüzdeki hafta Kanada’da yapılacak G7 toplantısı sırasında ABD Hazine Bakanı Scott Bessent ile görüşmeleri yeniden başlatmayı umuyor.
Japonya’nın başlangıç pozisyonu, otomotiv, çelik ve alüminyum ithalatına uygulanan yüzde 25’lik vergi ile diğer Japon ürünlerine uygulanan ve daha sonra geçici olarak yüzde 10’luk ‘temel’ seviyeye düşürülen yüzde 24’lük ‘karşılıklı’ tarifeler dahil olmak üzere, tüm yeni ABD tarifelerinin kaldırılması yönündedir.
Şirket ve analist tahminlerine göre, ABD’nin Japonya’nın büyük otomotiv şirketleri üzerindeki gümrük vergilerinin işletme karlarına etkisi, önümüzdeki mart ayında sona erecek mali yılda yaklaşık 2 trilyon yen (13,7 milyar dolar) olacak, ancak bu etki fiyat artışları gibi önlemlerle telafi edilebilir.
Japonya ekonomisi ilk çeyrekte bir yıl sonra ilk kez küçüldü.
Müzakereler hakkında bilgi sahibi ikinci bir Japon yetkili, “Otomobil ve otomobil parçaları, Japonya’nın ABD’ye en büyük ihracat sektörü” dedi. “Bu, ABD-Japonya müzakerelerinin bu otomobil gümrük vergisi meselesini ele alması gerektiği anlamına geliyor. Bu sektörde ilerleme sağlayamazsak, herhangi bir uzlaşmaya varamayız” diye ekledi.
Yetkililer, Tokyo’nun Washington’a sunabileceği en güçlü tekliflerin ABD tarım ürünlerinin alımının artırılması, ABD otomobillerinin pazara erişiminin genişletilmesi ve Alaska’daki sıvılaştırılmış doğal gaz boru hattı projesine yatırım yapılması olabileceğini söyledi.
Ancak temmuz ayında yapılacak üst meclis seçimleri yaklaşırken Ishiba, parlamentoya, otomobil gümrük vergilerinin indirilmesi için büyük bir istihdam kaynağı olan yerli tarım sektörünü feda etmeyeceğini söyledi.
CLSA’nın Japonya stratejisti Nicholas Smith, “Japonya’nın pozisyonu sertleşti. Shigeru Ishiba, kendisinin ve partisinin siyasi hayatı için mücadele ediyor. Öylece pes edemez. Otomobiller, 2024 yılında Japonya’nın ABD ile ticaret fazlasının yüzde 81’ini oluşturdu. Başbakan Ishiba, otomobil sektöründe gümrük vergisi indirimi elde edemezse, döner bıçaklara doğru giden bir konveyör bandına girmiş olacak” dedi.
Uzmanlar, Japonya’nın Beyaz Saray üzerinde ne kadar etkisi olduğunun belirsiz olduğunu belirttiler. Tokyo, güvenlik konusunda Washington’a bağımlı ve 2024-2025 mali yılında ABD ile 63 milyar dolarlık ticaret fazlası kaydetti. Trump yönetimi, Japonya’yı yenin değerini kasten düşürmekle suçlayarak müzakereleri daha da karmaşık hale getirdi.
Kırılgan bir koalisyonu yöneten Ishiba, tek taraflı bir anlaşmanın iktidardaki LDP için krizi derinleştireceğinden korkuyor. Ekim ayında yapılacak genel seçimlere yaptığı kumar geri tepti ve parti 2009’dan bu yana ilk kez alt mecliste çoğunluğunu kaybetti.
Temmuz ayında yapılacak üst meclis seçimleri, özellikle tarım lobisi ABD’nin tarım ürünleri ithalatının önünü açan anlaşma ile ihanete uğradığını hissederse, daha da fazla zarar verebilir.
Yetkililere göre, Japonya’nın ilk önerilerinden biri, Japon şirketlerinin ABD’deki yatırım düzeylerini gümrük vergilerindeki yüzde puanlık indirimlerle ilişkilendirmekti.
ABD Hazine Bakanlığı ve ABD ticaret temsilcisi, yorum talebine hemen yanıt vermedi.
Müzakereler hakkında doğrudan bilgi sahibi olan bir yetkili, Financial Times’a, “Japonya’nın sorunu, prensip olarak, aceleyle çıkarılmış bir anlaşma istememesi, ancak aynı zamanda ABD’nin karmaşık bir anlaşma için sabırlı olacağına da güvenememesi” dedi.
Tokyo Uluslararası Hıristiyan Üniversitesi siyaset ve uluslararası ilişkiler profesörü Stephen Nagy, Ishiba’nın stratejisinin ABD’nin gümrük vergilerinden çok güvenlik ortaklığına değer vereceği fikrine dayandığını söyledi.
Nagy, “Japonya’nın Trump’ın gümrük vergileri konusunda kararlı olduğunu anlayacağını düşünüyorum” dedi ve ekledi: “Ne yaparsa yapsın, ne derse desin, Japonya bundan kaçamaz.”
ABD ile tarife müzakereleri Japonya hükümetinin geleceğini etkileyecek