Uluslararası iki yardım kuruluşunun gıda malzemesini taşıyan gemi, Gazze’ye varmak üzere. Ancak yardımı Gazze açıklarından kimin boşaltacağı, yardımların nerede saklanacağı, kimin dağıtacağı ve güvence altına alacağı hâlâ belli değil. Haaretz yazarı Zvi Bar’el’e göre lojistik sorunlar çözülse bile ABD’nin geçici limanının kurulması iki ayı bulacak.
İspanyol sivil toplum kuruluşu Open Arms ile ABD merkezli World Central Kitchen kuruluşunun 200 tonluk gıda yardımını taşıyan ve 12 Mart’ta Kıbrıs Adası üzerinden yola çıkan gemi Gazze açıklarına varmak üzere. İsrail ordusu, gemiyi karşılamaya hazırlandığını açıkladı. Ordudan yapılan açıklamada, “yardım operasyonunun İsrail hükümeti ile ABD yönetiminin talebi doğrultusunda İsrail ordusu ve sivil yetkilileriyle koordineli biçimde” gerçekleştirildiğine yer verildi.
Haaretz yazarı Zvi Bar’el, gemideki yükün Gazze kıyılarına yanaşabilecek küçük teknelere ve mavnalara taşınması planlandığı ancak bunları kimin boşaltacağı, yardımların nerede saklanacağı, kimin dağıtacağı ve güvence altına alacağı gibi lojistik sürecinin henüz belli olmadığını yazdı.
Biden’ın “hiçbir Amerikan askerinin Gazze’ye ayak basmayacağı” açıklamasını hatırlatan Bar’el, birilerinin iskeleyi kıyıya bağlaması, Amerikan mühendislik ekiplerini koruması ve hepsinden önemlisi yardımı karaya çıkarıp dağıtması gerekeceğini söyledi. Bar’el’e göre hükümet şimdi bu projeyi üstlenmeye istekli özel şirketler arıyor.
Önde gelen adaylardan birinin eski askeri ve istihbarat personelinin sahibi olduğu Fogbow şirketi olduğunu belirten Bar’el yazısında şu bilgileri verdi: “Şirketin başkanı, Orta Doğu’daki ABD birliklerine komuta etmiş eski bir deniz piyade generali olan Sam Mundy, başkan yardımcısı ise bir zamanlar savunma bakanının danışmanlığını yapmış eski bir CIA görevlisi olan Mick Mulroy.”
“Şirket dünyanın başka yerlerinde de benzer operasyonlarda yer aldı ve Birleşik Arap Emirlikleri gibi Arap ülkelerinin yanı sıra Avrupa ülkelerinden de fon aramaya başladı bile. Ayrıca bağışlar için özel bir fon oluşturmayı da planlıyor.”
“Finansman, projenin işletilmesi için temel bir koşul çünkü ABD hükümeti, özellikle de diğer şirketlerin rekabet edebileceği bir ihale süreci olmadan, projeyi tek başına finanse edemez. Ancak finansman sorunu çözülmüş olsa bile, kargonun taşınmasından sorumlu herhangi bir şirketin iskele alanını ve yardımın başlangıçta saklanacağı depoları güvence altına alması gerekecek.”
“Görünüşe göre İsrail, iskele çevresindeki dış güvenliği sağlamayı ve sivillerin ya da silahlı kişilerin (Hamas ya da diğer Filistinli örgütlerin üyeleri) iskeleye ulaşıp yardım sevkiyatını ele geçirmesini engellemeyi kabul etti. Ancak sevkiyatların iskeleden depolara ve depolardan Gazze sakinlerine ulaşana kadar korunmasından kimin sorumlu olacağı henüz belli değil.”
“Konuyla ilgili İsrailli bir kaynak, planın bu görevi silahsız yerel Filistinlilere vermek olduğunu söyledi. Bununla birlikte, ‘onları koruma ve iki hafta önce bir kalabalığın yardım konvoyuna saldırdığı ve 113’ten fazla kişinin öldüğü olay gibi olayların nasıl önleneceği konusu hala çözülmüş değil’ diye ekledi.”
“Düşünülen olasılıklardan biri, daha önce Gazze’de bir sanayi bölgesi inşa eden ve yardımları depolamak ve dağıtmak için gerekli bilgi birikimi ve kabiliyete sahip olduğu anlaşılan özel Filistin şirketi Padico’nun Gazze şubesini kullanmak. İsrailli kaynak, ‘Ancak sonunda başka seçenek kalmayabilir ve İsrail askerleri iskeleden şehirdeki dağıtım merkezlerine kadar tüm yardım dağıtım sürecini güvence altına almak zorunda kalabilir’ dedi.”
Bar’el, tüm lojistik sorunlar çözülse bile ABD’nin duyurduğu geçici limanın tüm parçalarının Gazze’ye ulaşması ve kargonun taşınabileceği 500 metre uzunluğunda bir platform haline getirilmesi için en az iki ay beklemek gerekeceğini ancak açlıktan kıvranan Gazze halkının böyle bir zamanı olmadığını belirtti.