POLITICO dergisi “Rakamlarla İngiltere’nin ‘başarısız’ iltica sistemi” başlığıyla Londra’nın tıkanan göçmen politikasını ele aldı.
POLITICO dergisi İngiltere’nin iltica sisteminin başarısız olduğunu yazdı. İngiliz Başbakan Rishi Sunak’ın adaya akın akın gelen “tekneleri durdurma” sözü verdiğini yazan analistler, “Bunu söylemek yapmaktan daha kolay” diyor.
Manş Denizi’ni geçerek tehlikeli bir yolculuğun ardından İngiltere’ye ulaşanların sayısı her geçen yıl artıyor. 2018 yılında 288 bu yolla adaya ulaşırken 2022’de bu sayı 45 bin 755’e yükseldi. 2023’ün başından bu yana ise adaya botla ulaşanların sayısı 15 bin 71 kişi olarak kayıtlara geçti.
Sunak hükümeti bu tabloyu tersine çevirerek sığınmacıların sayısını azaltma sözü veriyor.
POLITICO’ya göre “veriler daha karmaşık bir hikaye anlatıyor.”
2022’de Birleşik Krallık’a küçük teknelerle geldiği tespit edilen kişilerin milliyeti sıralamasında ilk 10 ülke dikkat çekiyor. 12,301 Arnavutluk uyruklu kişi bu yıl İngiltere’ye botlarla ulaşırken bunu 8,633 ile Afganistan uyruklu kişiler takip ediyor. İlk 10 listesinde 1,076 kişiyle Türk uyruklu kişiler yer alıyor.
Birleşik Krallık’ın iltica sistemi yığılmayı rakamlarla ortaya koyan POLITICO, 2018’den Mart 2023’e kadar adaya küçük teknelerle ulaşan kişilerin sığınma taleplerinin üçte ikisinden fazlasının hala bir karar beklediğini yazıyor. Bu tarihler arasında İngiltere’nin 73.118 sığınma başvurusu aldığı kaydediliyor.
Bu kişilerin İngiltere’ye ola maliyetlerini azaltmak içinde Londra’daki karar alıcılar mülteci Bibby Stockholm adlı büyük ve motorsuz bir tekne kiraladı. Gemi, Birleşik Krallık hükümetinin sığınmacılar için geçici otel konaklamasına olan bağımlılığını azaltma planlarının bir parçası olarak görülüyor ve POLITICO bu geminin şu anda hükümete yılda 2.3 milyar sterline mal olduğunu aktarıyor.
Bu gemideki insanlık dışı koşullar da İngiliz hükümetinin başını ağrıtıyor. Bibby Stockholm adlı göçmen gemisini İtfaiye Sendikası, “potansiyel bir ölüm tuzağı” olarak nitelendiriyor. Ayrıca bazı göçmenler gemiye binmeyi reddediyor.
Sığınmacılar gemiye bindikten sadece beş gün sonra, gemideki su sisteminde ölümcül lejyonella bakterisi bulunmasının ardından İngiliz hükümeti gemidekileri yeniden otellere geri taşınmak zorunda kaldı. Bu durum da göçmenlerin İngiliz hükümetine olan maliyeti konusundaki kamuoyu tartışmalarını alevlendiriyor.
Birleşik Krallık hükümetinin küçük tekneler krizinin üstesinden gelmeye yönelik bir diğer tartışmalı planı da sığınma talepleri değerlendirilirken insanları Ruanda’ya göndermek. Ancak Boris Johnson tarafından duyurulan bu plan henüz hayata geçirilemedi. Yüksek Mahkeme tarafından hukuka aykırı olduğuna hükmedilen bu karar hükümet tarafından temyize götürülmüş durumda.