AMERİKA

ABD, TikTok’u yasaklamaya doğru gidiyor

Yayınlanma

ABD’de Temsilciler Meclisi, nadir görülen bir ‘partiler üstü’ hamleyle, TikTok’u yasaklayabilecek yasayı dün 352-65 oyla kabul etti. Böylece şirketin sahibi ByteDance, uygulamayı 6 ay içinde satmazsa TikTok ABD’deki uygulama mağazalarından kaldırılacak.

TikTok’u hedef alan federal yasanın Temsilciler Meclisi’nden geçmesi, temsilcilerin uygulamanın Çinli sahipliğinin ulusal güvenliğe zarar verip vermediğini sorgulamaya başlamasından bu yana en ileri adım oldu. TikTok’un ana şirketi ByteDance’ın uygulamayı satmasını ya da kapatmasını gerektiren yasa tasarısı şimdi Senato’ya gidecek.

Senato Çoğunluk Lideri Chuck Schumer’in tasarıyı Senato’ya ne zaman getireceği konusunda net bir açıklama yapmaması, tasarının kabul edilmesi için uzun bir süreç yaşanacağını düşündürüyor.

Aralarında Senatör Rand Paul’un da bulunduğu bazı senatörler tasarının ifade özgürlüğünü ihlal edebileceğinden endişe ediyor.

Tasarı yasalaşırsa, TikTok yasağı içerik oluşturucuların yarattığı ekonomiye, küçük işletmelere ve reklamverenlere darbe vurabilir.

TikTok yasağı halinde, içerik oluşturucuların ve ardından takipçilerinin kaybı telafi etmek için Instagram, Facebook, YouTube ve Snapchat’e yöneleceğini tahmin ediliyor.

Bu değişim, TikTok’un reklamlarının bir kısmını alacağı tahmin edilen ABD merkezli Meta ve Alphabet için de bir kazanım olacak.

Şirket sözcüsü Wall Street Journal’a (WSJ) yaptığı açıklamada, “Bu sıfır kanıta dayalı bir yasak,” dedi.

Araştırma grubu OpenSecrets’a göre TikTok, 2019’dan bu yana yasakla mücadele etmek için 21 milyon doların üzerinde lobi harcaması yaptı.

Çin de karardan rahatsız. Dışişleri bakanlığından bir sözcü ABD’yi ‘TikTok’u bastırmakla’ suçladı ve “Sonunda, bu kaçınılmaz olarak ABD’nin kendisini ısırmak için geri dönecek,” dedi.

Reuters’a göre, eğer Başkan Joe Biden, Çin hükümetiyle olan bağları nedeniyle TikTok’a yönelik bir yasağı imzalama sözünü tutarsa, 81 yaşındaki Biden yeniden seçilme kampanyasını, kendisinin ve diğer Demokratların genç seçmenlere ulaşmak için güvendiği bir platformdan mahrum bırakabilir.

Biden’ın kampanyası salı günü Cumhuriyetçi rakibi Donald Trump’ı sosyal güvenlik harcamalarını kısma konusunda eleştiren bir TikTok videosu için binlerce beğeni aldı. Fakat yorumlar tamamen başka bir konuya odaklanmıştı: TikTok’un yasaklanma ihtimali. Beyaz Saray’ın istediği gibi Senato tasarıyı kabul ederse, Biden tasarıyı imzalayacağına söz verdi.

TikTok kullanıcıları çoğunlukla Demokratlara oy veren gruplara ait ve Biden’ın da bu grupların ilgisini çekmesi gerekiyor. Trump’ın kampanyasının resmi bir TikTok hesabı bulunmuyor.

Pew Araştırma Merkezinin 2023 araştırmasına göre, TikTok’un düzenli tüketicilerinin yaklaşık %60’ı Demokrat veya Demokrat eğilimli. TikTok’un tüketicilerinin %19’u Siyah, %30’u ise Hispanik; bu oranlar genel ABD nüfusunun sırasıyla %14 ve %19’una karşılık geliyor. TikTok’taki tüketicilerin yaklaşık %44’ü ise 18 ila 29 yaşları arasında.

Beyaz Saray, TikTok ve diğer sosyal medya platformlarında toplam 100 milyondan fazla takipçisi olan 70’in üzerinde influencer ve içerik oluşturucusuna, Başkan’ın ‘Birliğin Durumu’ konuşması öncesinde mesajını güçlendirmek için öğrenci borçları ve ekonomik sorunlar gibi konularda bilgi verdi.

Üst düzey bir Beyaz Saray yetkilisi, yasağın Biden’ın yeniden seçilme şansı üzerindeki etkisi konusunda, “Endişe duymuyoruz,” dedi. İkinci bir Beyaz Saray yetkilisi ise, “Ulusal güvenlik kaygıları herkesin duygularından daha ağır basıyor. Başkan, kullanıcıların TikTok’ta ya da başka bir platformda mutlu olup olmadıklarına dair yorumlarına dayanarak ulusal güvenliği düşünmüyor,” dedi.

Federal çalışanların telefonlarında TikTok bulundurmaları yasak, bu nedenle Biden yönetimi personelinin uygulamayı iş telefonlarında bulundurmalarına izin verilmiyor.

Çok Okunanlar

Exit mobile version