ASYA

Bangladeş limanında Çin-Hindistan rekabeti

Yayınlanma

Çin ve Hindistan aynı Bangladeş limanına yatırım yapmak için harekete geçti. İkili, Bangladeş’in en büyük ikinci limanı olan, ülkenin güneybatısındaki Mongla’nın gelişimine odaklandı.

Çin ve Hindistan, tesise yıllardır yatırım planları yapıyordu. Nikkei Asia’nın haberine göre, Aralık ayında Hindistan ve Çin limanla ilgili girişimlerini hızlandırdı. Sınır sorunları yaşayan iki ülkenin, Bangladeş limanı üzerinden de bir rekabete girdiği yorumları yapılsa da, liman yetkilileri projelerin ayrı olduğu konusunda ısrar ederek nakliye merkezinin Hint Okyanusu çevresindeki jeopolitik çekişmenin odak noktası haline geldiği yönündeki iddiaları reddediyor.

Ancak bazı Bangladeşli uzmanlar, rekabetin kaçınılmaz olduğunu düşünüyor. Nikkei Asia’ya konuşan Dakka Üniversitesi’ndeki Doğu Asya Merkezi direktörü Delwar Hossain, birbiriyle sorunlar yaşayan iki rakip ülkenin aynı limanı finanse etmeyi kabul etmesi hakkında “Bu çok şaşırtıcı” yorumunu yaptı.

Çin, Bangladeş limanlarında ve denizcilik endüstrisinde önemli bir varlığa sahipken, Hindistan’ın karayla çevrili kuzeydoğu eyaletlerine mal taşımak için iki Bangladeş limanında (Chittagong ve Mongla) aktarma tesisleri bulunuyor. 2015 yılında Bangladeş ve Hindistan hükümetleri, Mongla’yı Yeni Delhi’den alınan bir kredi limiti kapsamında geliştirmeye karar verdi. Bangladeş’in Ulusal Ekonomik Konseyi (ECNEC) İcra Komitesi projeyi 2018’de onayladı. Ancak sonraki dört yıl boyunca Hindistan, yaklaşık 600 milyon dolarlık projeyi ilerletmek için bir adım atmadı. Bangladeş’in ısrarları üzerine Yeni Delhi sonradan,  Egis Hindistan Danışman Mühendisleri firmasını bu işe yönlendirdi. Mongla Liman İdaresi, Aralık ayı sonunda şirketle bir anlaşma imzaladı.

Diğer yandan Çin Devlet Başkanı Xi Jinping, 2016 yılında Dakka ziyaretinde, Mongla’nın tesislerinin genişletilmesi ve modernizasyonu da dahil olmak üzere 27 kalkınma projesini finanse etme sözü verdiği bir şemsiye anlaşması imzaladı. Ancak, Pekin planlanan 400 milyon doları toplamakta yavaş kaldı. 14 Aralık’ta ise, Yeni Delhi’nin Egis’i seçtiğine dair raporların yayınlanmasının ardından Pekin, Bangladeş Maliye Bakanlığı’na projeyi finanse etmeye istekli olduğunu bildirdi.

Konuyla ilgili konuşan Mongla Liman İdaresi başkanı Tuğamiral Mohammad Musa, Nikkei Asia’ya şunları söyledi: “Her iki yatırım da bizim için önemli çünkü Mongla Limanı artık daha fazla ihracat ve ithalat alırken, kapasite gelecekteki tüm gereksinimleri karşılamak için yeterli değil. Bu nedenle büyümemiz, altyapımızı oluşturmamız gerekiyor.”

Hindistan, Nepal ve Bhutan, ticaretlerini kolaylaştırmak için Mongla’yı kullanmaya istekli. Ayrıca önerilen Bangladeş, Çin, Hindistan ve Myanmar (BCIM) Ekonomik Koridoru için de Mongla limanı modernizasyonun gerekli olduğu belirtiliyor.

Dakka, iki rakip ülkenin yatırımlarını kabul ediyor ve her ikisiyle de yakın ilişkileri sürdürmeye çalışıyor.

Çok Okunanlar

Exit mobile version