Çin, günümüz standartlarına göre dünyanın en uzun karayolu tünelini inşa ediyor. South China Morning Post’un haberine göre, bu proje gezegenin en uzun sıradağlarından biri olan Tianshan Dağları’nı geçecek ve ülkenin Sincan Uygur Özerk Bölgesi ile uzmanların dış ticaret için giderek daha belirleyici bir alan olduğunu söylediği Orta Asya arasındaki alışverişler için “yeni yollar açacak”.
Çin Devlet medyası, Urumçi-Yuli Otoyolu’nun önemli bir bölümü olan Tianshan Shengli tünelinin, bölgenin güney ve kuzey yarıları arasında çok önemli bir ulaşım bağlantısı görevi göreceğini yazdı.
Ekim 2025 sonunda trafiğe açıldığında, Tianshan Dağları boyunca seyahat süresini yaklaşık 20 dakikaya indirecek ve bölgenin en kalabalık iki şehri olan başkent Urumçi’den Korla’ya yolculuk yedi saatten fazla süreden yaklaşık üç saate inecek.
Tamamlandığında toplam uzunluğu 22.1 km (13.7 mil) olması beklenen tünel, şu anda yapım aşamasında olan en uzun tünel olma özelliğini taşıyor.
South China Morning Post’a konuşan The Economist Intelligence Unit’te ekonomist olan Xu Tianchen “Tünelin tamamlanması Sincan’ın az gelişmiş bölgesindeki ticarete ve ekonomik büyümeye kesinlikle fayda sağlayacaktır” dedi.
Çin, Orta Asya ile daha yakın diplomatik ve ekonomik bağlar kurdukça, bölgenin hem nihai pazar hem de geçiş noktası olarak giderek daha önemli bir dayanak noktası haline geleceğini belirten Xu, Çin-Kırgızistan-Özbekistan demiryolunun inşası da dahil olmak üzere bağlantıyı artırmak için daha fazla altyapı geliştirilmesinin muhtemel olduğunu sözlerine ekledi.
Eyalet hükümetine bağlı bir düşünce kuruluşu olan Guangdong Reform Derneği’nin yönetim kurulu başkanı Peng Peng, gelişmiş ulaşım ağlarının Sincan’ın Orta Asya ile daha geniş altyapı bağlantılarını güçlendireceğini söyledi.
“Demiryolları, karayolları ve havacılık için halihazırda çok sayıda kanal varken, grup turizmi ve kendi kendine rehberli seyahat gibi kültürel alışverişler nispeten azdır. Yeni yol ticaret yöntemlerini çeşitlendirebilir ve hatta daha fazla kültür ve turizm alışverişine kadar uzanabilir,” dedi Peng.
Urumçi gümrüklerine göre bölgenin dış ticareti bir önceki yıla göre yaklaşık %50 artışla 287 milyar yuan (40,5 milyar ABD$) gibi rekor bir seviyeye ulaştı ve eylül ayı itibariyle 2022 yılı toplamını aştı.
Sincan ayrıca bu ayın başlarında yeni bir serbest ticaret merkezi planlarını açıkladı.
Çin kabinesi Devlet Konseyi’nin web sitesinde yayınlanan bir bildiriye göre, bölgenin üç bölümünde – Kaşgar, Khorgos ve Urumçi – bir pilot program uygulanacak ve Sincan’ın resmi olarak bir serbest ticaret bölgesi haline gelmesi beş yıl kadar sürebilir.