Güney Kore’nin geçici lideri pazartesi günü, önceki gün Tayland’dan gelirken Jeju Air uçağının düşmesi sonucu uçaktaki 181 kişiden 179’unun hayatını kaybetmesinin ardından ülkenin havacılık sistemleriyle ilgili kapsamlı bir soruşturma başlatılması talimatı verdi.
Ofisinden yapılan açıklamada, cuma günü göreve başlayan Başkan Vekili Choi Sang-mok’un, kazanın tüm kurbanlarını tespit etmeye ve hayatta kalanlar ile aile üyelerine destek sağlamaya odaklanan bir yetkililer toplantısına başkanlık ettiği belirtildi.
Choi, hükümetin Jeju Air’in 7C2216 sefer sayılı uçuşuyla ilgili tüm soruşturma sonuçlarını “şeffaf ve hızlı bir şekilde” yaslı ailelerle paylaşacağını söyledi.
Kazada ölenler arasında iki Tayland vatandaşı da bulunuyordu, geri kalanlar ise Güney Kore vatandaşıydı.
Kuş çarpması mı iniş takımları mı?
Güney Kore Ulaştırma Bakanlığı, uçağın arızalanmasının olası bir nedeninin kazadan altı dakika önce bir kuş çarpması olabileceğini söyledi. Muan Uluslararası Havaalanı, göçmen kuş sürülerini çeken çamur düzlüklerine ev sahipliği yapan Güney Kore’nin güneybatı kıyısı yakınlarında yer alıyor.
FlightAware web sitesine göre pazartesi günü de Seul yakınlarındaki Gimpo Havaalanı’ndan güneydeki Jeju adasına giden bir Jeju Air uçağı havalandıktan 26 dakika sonra havaalanına geri döndü. Yonhap Haber Ajansı, söz konusu uçağın pazar günkü kazaya karışan uçakla aynı tip olduğunu ve geri dönüş nedeninin uçağın iniş takımlarında yaşanan bir sorun olduğunu bildirdi.
Pazar günkü kazanın video görüntülerinde Boeing 737-800’ün iniş takımları açılmadan geldiği, yüksek hızla piste çarptığı ve ardından alevler içinde kalmadan önce bir duvara çarptığı görülüyor.
ABD soruşturmaya yardımcı olacak
NTSB X’te yaptığı açıklamada, Güney Kore’nin en önemli müttefiki olan ABD’deki Ulusal Ulaşım Güvenliği Kurulu’ndan bir ekibin soruşturmaya yardımcı olmak üzere bölgeye gideceğini söyledi.
Ekipte Federal Havacılık Ajansı’ndan ve uçak üreticisi Boeing’den müfettişler yer alacak.
Jeju Air CEO’su Pazar günü bir açıklama yaparak kazadan dolayı özür dilerken, kazanın kesin nedenini belirleme ve mağdurlara destek olma sözü verdi.
Havayolu şirketinin hisse senedi fiyatı, gösterge KOSPI hisse senedi endeksindeki erken işlemlerde %15,7’ye kadar düştü ve ardından kayıplarını azaltarak %8,65 düşüşle kapandı.
Pazar günü Choi, ülke neyin yanlış gittiğine ve her ikisi de uçuş görevlisi olan iki kişinin nasıl hayatta kaldığına dair cevaplar ararken, kazanın kurbanları için yedi günlük ulusal yas ilan etti.
Siyasi kargaşa sürüyor
Yılsonu trajedisi, bu ayın başlarında Devlet Başkanı Yoon Suk Yeol’un kısa bir süre için ilan ettiği ve daha sonra geri çektiği sıkıyönetim ilanının ardından milletvekillerinin kendisini görevden almasına ve Anayasa Mahkemesi tarafından incelenmek üzere görevden uzaklaştırmasına yol açan Güney Kore için siyasi kargaşanın yaşandığı bir dönemde meydana geldi.
Başbakan Han Duck-soo, Cuma günü görevden alınıp yerine başbakan yardımcısı ve maliye bakanı Choi atanmadan önce kısa bir süre cumhurbaşkanı vekili olarak görev yaptı.
Güney Kore, yurtiçi ve yurtdışındaki yerel havayolu şirketlerinin karıştığı kazalar da dahil olmak üzere yıllar içinde bir dizi havayolu trajedisi yaşadı.
Ülke ayrıca 1995’te Sampoong Mağazasının çökmesi, 2014’te Sewol feribotunun batması ve 2022’de Cadılar Bayramından hemen önce Seul’ün Itaewon bölgesinde ölümcül bir kalabalığın ezilmesi gibi başka felaketler de yaşadı. Tüm bu güvenlik standartlarının korunmasındaki sistemik başarısızlıklar konusunda ulusal vicdan muhasebesine yol açtı.
Merkez sağ Donga Ilbo gazetesinde pazartesi günü yayınlanan bir başyazıda bu geçmişe dikkat çekilerek, ülkenin güvenlik duygusunun bu kez Jeju Air kazasıyla bir kez daha sarsıldığından yakınıldı. Gazete, ülkenin bir yandan toparlanmaya çalışırken diğer yandan da hükümetin üst kademelerindeki çalkantılarla uğraşması gerektiğini vurguladı.
Başyazıda “Yaşanan trajedi karşısında iktidar ve muhalefet partileri güçlerini toplamalı ve hükümet idari bir boşluğu önlemek için elinden geleni yapmalıdır” denildi.