Bizi Takip Edin

AVRUPA

Hasar kontrol zamanı: Kuzey Akım’ı ‘Ukraynalı milliyetçiler’ mi sabote etti?

Yayınlanma

ABD’li gazeteci Seymour Hersh’ün Kuzey Akım sabotajını ABD’nin yaptığını yazdığı haberinin yarattığı sarsıntının ardından karşı hamle Alman medyasından geldi.

Federal devlet kanalı ARD, Baden-Württemberg ve Rhineland-Palatinate eyaletlerinin kamu yayıncısı SWR (Südwestrundfunk) ve ZEIT işbirliği ile hazırlanan bir araştırmaya göre, Alman savcılar, Eylül 2022’de Kuzey Akım botu hattına yapılan sabotajda Ukraynalıların rol oynamış olabileceğine dair ‘ipuçları’ buldu.

İddiaya göre soruşturmacılar, dalış ekipmanları ve patlayıcıların bulunduğu 6 kişilik bir botun Eylül ayının başlarında Baltık Denizine girdiği ve burada boru hattına patlayıcıların yerleştirildiği sonucuna vardılar.

Haberde aktarıldığına göre, botun sahibi iki Ukraynalıydı ve Polonya merkezli bir şirkete aitti.

Ayrıntılar…

Alman savcılarının soruşturmasına göre, 1’i hekim 6 kişinin milliyetleri bilinmiyor ve hepsi sahte pasaportlarla sabotaja dahil oldu.

Sabotaj grubu, kiraladıkları botla 6 Eylül’de Almanya’nın Rostock limanından ayrılıp Baltık Denizine geçti.

Habere göre, adı geçen yat ‘belirli olmayan koşullarda’ sahibine döndü ve kabinin içinde masanın üzerinde patlayıcıların izi bulundu.

İki haberde de, Alman savcıların, sabotajın suçu Ukrayna’ya atmak üzere kurgulanmış bir ‘sahte bayrak’ operasyonu olabileceği ihtimalini göz önünde bulundurduğu yazıyor.

Medya Ukraynalı yetkilileri ‘ayırıyor’

Alman medyası, buna rağmen, emrin kimden geldiğine ilişkin somut delillere ulaşılamadığını yazdı.

Benzer bir haberi New York Times da yaptı. NYT’nin haberine göre ABD’li istihbarat yetkilileri, Kuzey Akım sabotajını ‘Ukrayna yanlısı’ bir grubun yaptığına ilişkin bilgilere ulaştı. NYT’ye konuşan ABD’li istihbaratçılar, bununla birlikte Zelenski ve onun üst düzey yetkililerinin sabotaja bir dahlinin olmadığını düşünüyorlar.

Alman medyasının haberinde de Ukraynalı yetkililerin sabotaj emrini verdiğine ya da sabotaja dahil olduklarına ilişkin bir veriye ulaşılamadığı yazılıyor.

Ukrayna iddiaları yalanladı

Ukrayna Devlet Başkanı Volodimir Zelenski’nin danışmanı Mihaylo Podolyak, Alman medyasında çıkan haberi yalanladı.

Podolyak, “Ukrayna hükümeti hakkındaki eğlenceli komplo teorilerini biriktirmekten zevk alsam da şunu söylemeliyim: Ukrayna’nın Baltık Denizindeki ufak kaza ile bir ilgisi yok ve ‘Ukrayna yanlısı’ sabotaj grupları hakkında bilgi sahibi değil,” dedi.

Rusya’dan tepki: Hedef saptırıyorlar

Politico’ya konuşan bir Alman Hükümet Sözcüsü, devam eden soruşturma hakkında bilgi veremeyeceğini, ama birkaç gün önce Almanya, İsveç ve Danimarka’nın BMGK’yı devam eden soruşturma hakkında bilgilendirdiğini ve henüz bir sonuca varılmadığını kaydetti.

Rusya Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Maria Zaharova ise Telegram kanalarından yaptığı açıklamada ABD ve Alman medyasında çıkan haberlere tepki gösterdi.

Ukrayna hükümetinin Kuzey Akım sabotajına dahli olduğu iddialarına işaret eden Zaharova, dikkatleri ABD’nin boru hattını yok ettiğine ilişkin çıkan haberlerden uzaklaştırmak için bu haberlerin yayınlandığını öne sürdü.

Seymour Hersh’ten açıklama

8 Şubat’ta yayınladığı uzun haberde, Kuzey Akım boru hattını ABD Deniz Kuvvetlerine bağlı dalgıçların Norveçli uzmanların yardımı ile BALTOPS tatbikatı görünümü ile patlattığını yazan gazeteci Seymour Hersh’e NYT ve Alman medyasında çıkan haberler ile ilgili görüşü soruldu.

TASS’ın ulaştığı Hersh, “Buna girmek istemiyorum. Kendiniz karar vermelisiniz. Size kalmış,” dedi.

Hersh, TASS’ın, NYT haberinin kendi soruşturmasına bir cevap olup olmadığı yönündeki sorusuna da insanların kendi sonuçlarını çıkarmaları gerektiğini söyleyerek karşılık verdi.

Izvestia ise Hersh’ün önümüzdeki hafta yeni bir Kuzey Akım haberi yayınlayacağını duyurdu.

AVRUPA

BASF, bazı birimlerini elden çıkarmayı planlıyor

Yayınlanma

Alman kimya devi BASF’nin yeni CEO’su Markus Kamieth, şirkete ait üç departmanın geleceğini masaya yatırdı.

Rusya karşıtı yaptırımlar nedeniyle artan enerji maliyetleri Almanya’nın geleneksel sektörlerinde baş ağrısı yaratmaya devam ederken, en çok etkilenen sanayilerden biri de kimya olmuştu.

BASF, bünyesinde yer alan üç departmanın geleceğini şimdiden düşünmeye başladı. Bu bölümler tarımsal çözümler (pestisitler ve tohumlar), kaplamalar (arabalar için boya) ve batarya malzemeleri.

Financial Times’a (FT) göre bunlar 2023 yılında yaklaşık 70 milyar avroluk toplam satışlarının yaklaşık 15,5 milyar avroluk kısmını oluşturdu ve ayrı tüzel kişiliklere dönüştürüldü.

BASF geçen yılın sonunda petrol ve gaz varlıklarını Harbour Energy’ye satmıştı.

BASF’nin neden yeniden yapılanmaya yöneldiğini anlamak için enerji fiyatlarına ve daralan talebe bakmak gerekiyor. Yüksek enerji fiyatları ve zor durumdaki müşteriler (özellikle Alman otomobil üreticilerinin durumu) satışları ve kârları vurdu.

Bu yıl ve gelecek yıl temettü dağıtımlarından sonra serbest nakit akışının negatif olacağını düşünülüyor. Şirketin hisse senedi ise son beş yılda yaklaşık yüzde 30 değer kaybetti.

Sonuç olarak, Berenberg analizine göre 42 milyar avro piyasa değerine sahip BASF, parçalarının toplamına göre yüzde 20 iskonto ile işlem görüyor.

Tarımdan veya otomobil sektörünün sıkıntıları göz önüne alındığında araba kaplamalarından kâr etmek pek mümkün görünmüyor. Fakat bu departmanlar, epey büyük işletmeler. Satışları halinde, BASF’nin değerleme açığını daraltmaya yardımcı olacaklar.

Öte yandan bunlar BASF’nin “stratejik” ve “yapısal” sorunlarını çözmeye yetmeyebilir.

Petrol ürünlerini diğer her şeyi yapmak için gereken temel ve ara moleküllere dönüştüren kimyasallar bölümü ciddi şekilde zorlanıyor. Üretiminin büyük bir kısmı, enerji fiyatlarının ABD ve Asyalı rakiplerinin kat kat üzerinde olduğu Avrupa’da gerçekleşiyor.

Birim, geçen yıl yüzde 3,3’lük sermaye getirisi ve 900 milyon avrodan fazla negatif nakit akışı ile kötü durumda. FT’ye göre BASF’nin yeniden yapılandırma çabalarının daha da derinleşmesi gerekecek.

Okumaya Devam Et

AVRUPA

AB otomotiv sektörü emisyon kurallarını ertelemesi için Brüksel’e baskı yapıyor

Yayınlanma

Avrupalı otomobil üreticileri, yeni AB karbon emisyon standartlarının önümüzdeki yıl yürürlüğe girmesiyle birlikte “milyarlarca avroluk” para cezaları ya da önemli üretim kesintileriyle karşı karşıya kalacaklarını belirterek Brüksel’e kuralları yumuşatması yönünde baskı yaptı. 

Financial Times’ın (FT) aktardığına göre Avrupa otomobil endüstrisi kuruluşu Acea perşembe günü yaptığı açıklamada, 2025 yılında uygulanacak emisyon kurallarının ve 2035 yılında yeni içten yanmalı motorlu araçların yasaklanmasının “acilen gözden geçirilmesi” çağrısında bulundu.

Renault, Nissan ve Toyota’nın genel müdürlerinin de yer aldığı Acea yönetim kurulu, otomobil üreticilerinin “ya milyarlarca avroluk para cezaları . . ya da gereksiz üretim kesintileri, iş kayıpları ve zayıflamış bir Avrupa tedarik ve değer zinciri” ile karşı karşıya olduklarını söyledi. 

Meloni’nin uyarıları Kıtada yankılanıyor

Uyarı, İtalya Başbakanı Giorgia Meloni’nin AB’nin 2035’ten itibaren yeni içten yanmalı motorları yasaklamasını “kendi kendini yok eden” bir politika olarak nitelendirerek “binlerce işin yok olmasına ya da zenginlik ve istihdam üreten tüm sanayi segmentlerinin parçalanmasına” yol açabileceği uyarısında bulunmasından bir gün sonra geldi.

Otomobil üreticileri daha temiz araçlara geçişi geciktirmek istemediklerini, fakat elektrikli araç satışlarında önemli bir yavaşlamanın üretimleri üzerinde büyük etkileri olacağını söylediler. 

Özellikle Almanya ve Doğu Avrupa’daki otomobil üreticileri, AB’nin içten yanmalı motor yasakları söz konusu olduğunda kuralların ertelenmesi konusunda baskı yapanlar arasında yer alıyorlar.

Avrupalı üreticilerin elektrikli araç pazarındaki payı geriliyor

Perşembe günü yayınlanan Acea rakamlarına göre, AB’de elektrikli araçların yeni kayıtları ağustos ayında bir önceki yıla göre yüzde 44 düşerken, toplam pazar payları da yüzde 21’den yüzde 14’e geriledi.

Renault tarafından hazırlanan ve FT tarafından görülen bir rapor, elektrikli araçların mevcut pazar payının 2025 yılında da aynı kalması halinde, otomobil ve kamyonet üreticilerinin yeni kurallar nedeniyle 13 milyar avroya varan cezalarla karşı karşıya kalabileceğini öne sürdü.

Rapora göre, AB otomobil üreticilerinin düzenlemelere uymak için yaklaşık yüzde 20 ila 22’lik bir pazar payına sahip olmaları gerekiyor.

Fakat bu pay yüzde 15’in altında durgunlaştı, bu da benzinli araçların üretimini ve satışını önemli ölçüde azaltmaları veya büyük para cezalarıyla karşı karşıya kalmaları gerektiği anlamına geliyor.

Renault CEO’su emisyon kurallarında esneklik istedi

Acea’nın genel müdürü Sigrid de Vries FT’ye verdiği demeçte, “Ortada bir sorun olduğunun ve bunun bir an önce ele alınması gerektiğinin farkına varıldığına dair bir ivmenin oluştuğunu görüyorsunuz. Gerçeklerin şimdi çok sert bir şekilde ortaya çıktığını görüyoruz ve 2025 yılında bunun ciddi sonuçları olabilir,” dedi.

De Vries, AB kurallarıyla ilgili en önemli sorunlardan birinin, araç emisyonları için eşikler belirlemeleri fakat bunun yerine müşterilerin elektrikli araç satın almaları için teşvik sağlamamaları olduğunu söyledi ve “AB yaklaşımının yapısında yapısal bir hata var. Yetkiler bir pazar oluşturmaz,” dedi.

Yönetici, elektrikli araçlar için park ücretlerini düşüren ve elektrikli araç sürücülerinin otobüs şeritlerini kullanmasına izin veren Norveç örneğine işaret ederek, “Teşvik çok önemlidir ve bu mali ve mali olmayan yollarla olabilir,” dedi.

Renault’nun CEO’su ve Acea’nın başkanı Luca de Meo, Avrupa otomobil endüstrisi sadece elektrikli araç satışlarındaki yavaşlayan büyümeyle değil aynı zamanda otomobil talebindeki genel düşüşle de boğuşurken CO₂ düzenlemelerinde daha fazla esneklik çağrısında bulundu.

Avrupa’da araç üretiminde büyük düşüş

Ağustos ayında, Jeep, Peugeot ve Fiat markalarının arkasındaki Stellantis, yeni araç kayıtlarında bir önceki yıla göre yüzde 30’luk bir düşüş yaşarken, Volkswagen ve Renault için bu düşüşler sırasıyla yüzde 15 ve yüzde 14 oldu.

Mevzuat, tüm Avrupa otomobilleri için kilometre başına 93.6 g Co2’den fazla olmayan bir genel emisyon eşiği belirliyor. Avrupa Çevre Ajansına göre bu değer, 2022 yılında km başına 108.1 g Co2 ortalama emisyonu ile karşılaştırılıyor.

Üreticiler, filo genelindeki standardı karşılamak için Avrupa’daki otomobil üretimlerinde geçerli olan tekil hedeflere sahip.

Avrupa Komisyonu, Acea’nın mektubunu aldığını ve zamanı geldiğinde yanıt vereceğini söyledi. İçten yanmalı motor yasağının 2026 yılında gözden geçirilmesi bekleniyor.

Bu yılın sonunda göreve gelecek olan bir sonraki komisyon için hazırladığı siyasi kılavuzda von der Leyen, “yatırımcılar ve üreticiler için öngörülebilirlik yarattığını” söyleyerek yasağı destekledi.

Okumaya Devam Et

AVRUPA

Alman devleti Volkswagen’i desteklemenin yollarını arıyor

Yayınlanma

Ekonomi Bakanı Robert Habeck perşembe günü yaptığı açıklamada, Alman hükümetinin otomobil üreticisi Volkswagen’i (VW) destekleme yollarını değerlendirdiğini söyledi.

Habeck Aşağı Saksonya eyaletindeki Papenburg kentinde gazetecilere yaptığı açıklamada, “VW Almanya için merkezi bir öneme sahip,” dedi.

Bakanın cuma günü (20 Eylül) yine Aşağı Saksonya’da bulunan Emden’deki bir VW fabrikasını ziyaret etmesi planlanıyor.

DW’deki habere göre hükümet kaynakları, Ekonomi Bakanlığının zayıf elektrikli araç satışlarının nasıl ele alınacağını değerlendirdiğini söyledi. Elektrikli araç satışları, hükümetin sübvansiyonu durdurmasının ardından çöktü.

Pazartesi otomotiv sektörü toplantı yapacak

Bakanlık, otomobil derneği VDA, IG Metall sendikası, otomobil üreticileri ve tedarikçilerinin pazartesi günü bir Alman otomobil zirvesine katılacağını söyledi.

VW yılın ilk yarısında net karında %14’lük bir düşüş bildirdi. Kriz BMW’nin net kârını da etkiledi; BMW’nin net kârı %15, Mercedes-Benz’in net kârı ise %16 oranında düştü.

Otomobil üreticisi, Almanya’daki sendikalarla onlarca yıllık iş güvencesi anlaşmasını feshetti ve fabrikaların kapatılması ve işten çıkarmalar masada.

Ayrıca perşembe günü VW, 30.000 kişiyi işten çıkarmayı planladığına dair basında çıkan bir haberi yalanladı.

Mercedes’in Çin krizi

Öte yandan Mercedes-Benz Group İcra Kurulu Başkanı Ola Källenius, lüks otomobil üreticisinin Çin’deki durgun satışlar nedeniyle kâr uyarısında bulunmasının ardından, getirileri artırmak için ne gerekiyorsa yapacağına söz verdi.

Üretici, en büyük pazarında kötüleşen yavaşlama nedeniyle ana otomobil birimi için beklentileri düşürdü.

Çin’de talebin düşmesi Mercedes’in S-Serisi ve Maybach sedan gibi en pahalı modellerinin satışlarına zarar verdi. Hisseler son dört yılın en büyük düşüşünü yaşadı.

Mercedes hisseleri %8,4’e varan gerileme ile Haziran 2020’den bu yana en sert gün içi düşüşünü yaşadı. Şirketin hisse senedi bu yıl yaklaşık %12 değer kaybetti.

Källenius bugün (20 Eylül) yaptığı açıklamada, Mercedes’in performansı artırmak için “elinden geleni” yapacağını söyledi ve buna Çin’de yeni ürünlerle yapılacak bir satış atağının da dahil olduğunu sözlerine ekledi.

Bloomberg’in aktardığına göre CEO, “Rüzgârı sadece izlemekle kalmayacak, aktif bir şekilde yelken açacağız,” dedi.

Kârlılıkta büyük düşüş

Mercedes perşembe günü geç saatlerde yaptığı açıklamada, ana otomobil birimindeki düzeltilmiş getirilerin, daha önce %11’e varan bir tahminle karşılaştırıldığında, şimdi %7,5 ile %8,5 arasında bir aralıkta beklendiğini söyledi.

Faiz ve vergi öncesi kazancın ise bir önceki yıl seviyesinin “önemli ölçüde altında” olması bekleniyor.

Kesintiler, otomobil üreticisinin karlılığı artırmak için en lüks araçlarını daha fazla satma stratejisini baltalıyor. Şirket, Çin’in makroekonomik ortamının, emlak sektöründeki kalıcı gerilemenin etkisiyle daha da kötüleştiğini söyledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English