Rusya

Lukoil’in ticaret kolu ilk kez Batı yaptırımlarına girebilir

Yayınlanma

Avrupa Birliği, Rus petrol şirketleri Lukoil’in ticaret birimi Litasco Middle East, Surgutneftegaz ve sigorta şirketi VSK’ya yönelik yeni yaptırımlar hazırlıyor. Bu yaptırımlar, şirketlerin Rus petrolünü taşımak için oluşturduğu “gölge filo” ile mücadele etmeyi amaçlıyor ve Litasco Middle East için bir ilk olacak. Paket ayrıca çok sayıda tanker ve kişiyi de kapsayacak.

Avrupa Birliği (AB), Rus petrol şirketi Lukoil’in petrol ticareti birimi Litasco Middle East DMCC, Surgutneftegaz ve sigorta şirketi VSK’ya yönelik yeni bir yaptırım paketi hazırlığında.

Bloomberg’in haberine göre, söz konusu yaptırımlar söz konusu şirketlerin Rus petrolünü taşıyan “gölge filo” oluşturmadaki rolleri nedeniyle uygulanacak.

Özellikle Litasco Middle East, Batı yaptırımları kapsamına ilk kez girecek.

AB, yaptırım listelerine toplamda yaklaşık 150 tanker eklemeyi planlıyor. Böylece yaptırım uygulanan tanker sayısı 300’ün üzerine çıkacak. Ayrıca 60 kişi de listeye dahil edilecek.

Petrol ticareti şirketi Litasco, daha önce İsviçre’de faaliyet gösteriyordu. Rusya’nın Ukrayna’ya askeri müdahalesinin ve İsviçre’nin de katıldığı Batı yaptırımlarının ardından, bazı çalışanlar şirketten ayrıldı ve ticari operasyonları Dubai’ye taşındı.

Bloomberg, şirketin son aylarda farklı ülkelerdeki ofisleri için aktif olarak personel işe aldığını yazdı.

Yaptırımlar, Batılı şirketlerin Rusya’dan petrol taşıma imkanlarını kısıtladı. Bunun üzerine Rusya, eski tankerleri satın alarak ve farklı ülkelerde bu tankerlere sahip olan ve işleten çok sayıda firma kurarak bir gölge filo oluşturmaya başladı.

Geçen yıl Financial Times’ın bir araştırması, Litasco Middle East’in bu sürece dahil olduğunu ortaya koydu.

Gazete, özellikle Lukoil’in gölge filoya 25 tanker eklediği bir planı yazdı. Bu tankerlerin her biri, başka bir veya hatta birkaç başka firmaya ait ayrı bir offshore şirketi tarafından satın alınmıştı.

Gemiler, İngiliz mahkemeleri tarafından yatırımcıları dolandırmaktan yargılanan Pakistanlı bir denizcilik girişimcisine ait Dubai merkezli şirketler tarafından yönetiliyordu.

Tüm bu alımlar, Litasco Middle East’e ait Dubai merkezli Eiger Shipping DMCC tarafından finanse edildi.

Bu 25 tankere 700 milyon dolardan fazla harcama yapıldı. Gölge filoya katıldıktan sonra bu tankerler neredeyse sadece Rus petrolü taşıdı (tüm sevkiyatların yüzde 97’si, bunun yüzde 82’si Lukoil petrolüydü) ve yaklaşık 119 milyon varil petrol taşıdılar.

Geçen yıl Lukoil, deniz yoluyla petrol ihracatında ikinci sırada yer aldı.

Üçüncü sırada ise AB’nin de yaptırım uygulamayı planladığı Surgutneftegaz bulunuyordu. Surgut, ocak ayında Gazprom Neft ile birlikte ABD’nin kara listesine alınmıştı.

Yaptırım adayı olan bir diğer şirket ise geçen sene İngiltere tarafından yaptırım uygulanan sigorta şirketi VSK.

Yeni yaptırımlar, Rus petrolünün fiyatının son aylarda varil başına 60 dolar olan tavan fiyatın altına düşmesinin ardından Rus petrolü taşımaya yeniden başlayan Avrupalı deniz taşımacılığı şirketlerinin imkanlarını kısıtlayabilir.

Bloomberg, petrol üreten ve ticaretini yapan şirketlere yaptırım uygulanması hâlinde, gemi sahiplerinin (aralarında çok sayıda Yunan firması bulunuyor) Rus petrolüyle çalışmasının daha zor hâle geleceğini kaydetti.

10 milyar dolarlık plan: Rusya’nın ‘gölge filosu’ yaptırımları nasıl atlatıyor?

Çok Okunanlar

Exit mobile version