AVRUPA

Otomotiv devlerinin Çin açmazı

Yayınlanma

Dünyanın en büyük otomobil pazarı Çin’de iş yapan otomotiv devleri, yerel markaların güç kazanıp pazar payını artırması ile birlikte zora düştü.

Financial Times’ta (FT) yer alan değerlendirmeye göre bir zamanlar dünya otomotiv piyasasının gözdesi olan Çin’de, birçoğu parlak bir Mercedes-Benz veya Buick ile statülerini göstermeye hevesli olan yeni zengin tüketiciler markaları cezbediyordu.

“Fakat işler tersine döndü,” diyen FT, Çinli markaların üretim kalitesinin küresel markaları yakaladığına dikkat çekiyor. FT’ye göre araçların içindeki teknoloji daha iyi olmasa bile artık daha üstün. Dokunmatik ekran sistemleri, bağlanabilirlik ya da bataryalar bazında, Çin yapımı modellerin çoğu artık daha iyi olmasa da diğer markalarla karşılaştırılabilir olarak kabul ediliyor.

Bu durum satışlara ve pazar payına da yansımış durumda. Volkswagen bir zamanlar Çin’de satılan neredeyse her beş motorlu araçtan birine sahipken, elektrikli araçlardaki pazar payı yüzde 5’in altına geriledi.

Nissan’dan General Motors’a kadar diğer markalar da benzer düşüş oranlarıyla karşı karşıya. Nissan CEO’su Makoto Uchida geçen hafta yerel markaların ‘daha önce beklediğimizden çok daha hızlı’ hareket ettiğini itiraf etti.

FT’ye göre asıl soru buna nasıl yanıt verileceği. Çin’e bağımlı olan VW, 2024 yılına kadar 15 milyar avro yatırım yapma taahhüdünde bulunmuştu. Amerikan Ford ise Çin’deki yatırımlarını azaltıp daha ‘odaklanmış’ bir faaliyet yürüteceğini ilan etti. Şirket CEO’su Jim Farley, elektrikli araçlar söz konusu olduğunda kazananların batılı ya da Japon otomotiv şirketleri değil, Çinli yerel üreticiler olduğu uyarısında bulundu. 10 sene önce pazar payında altıncı sırada olan Ford, yirminci sıraya kadar geriledi. Benzer bir durum Peugeot ve Citroën için de beçerli.

Öte yandan otomobillerinin üçte birini Çin’de satan Mercedes-Benz’in ülkeyle olan bağlarını koparmamak istememesi şaşırtıcı değil. Volkswagen da benzer bir eğilimde.

Çok Okunanlar

Exit mobile version