Rusya

Rusya’nın Çin’den ithalatı 2022’den bu yana en düşük seviyede

Yayınlanma

Rusya’nın Çin’den yaptığı ithalat, yavaşlayan ekonomik büyüme ve otomobil, elektronik gibi büyük alımlara olan talebin azalması nedeniyle 2025’in ilk çeyreğinde düştü. Gümrük verilerine göre, Rusya’nın Çin’den ithalatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6,9 azalarak 22,7 milyar dolara geriledi. Uzmanlar, yüksek faiz oranları, işgücü sıkıntısı ve savunma dışı sektörlerdeki sınırlı üretimin bu düşüşte etkili olduğunu belirtiyor.

Rusya’nın Çin’den yaptığı ithalat, yavaşlayan ekonomik büyüme ve otomobil, elektronik ve ev aletleri gibi büyük alımlara olan talebin azalması nedeniyle 2025’in ilk çeyreğinde geriledi.

Bu düşüşte, ABD’nin gümrük vergilerinden kaynaklanan ciddi ticari zorluklar etkili oldu.

Batılı ülkelerin Şubat 2022’de Rusya’nın Ukrayna’ya askeri müdahale başlatmasının ardından Moskova’yı dışlamasıyla Rusya ile Çin arasındaki ticaret hızla arttı.

Batı yaptırımlarının neden olduğu ödeme aksaklıklarına rağmen, geçen yıl ticaret hacmi rekor seviyeye ulaşarak 1,74 trilyon yuan (239 milyar dolar) oldu.

Rusya ekonomisi, savaşa yönelik yaptırımların uygulanmasının ardından 2022’deki daralmadan toparlandı.

Bu toparlanma büyük ölçüde askeri harcamalardaki artış sayesinde gerçekleşti. Ancak, yüksek faiz oranları, işgücü sıkıntısı ve savunma sektörü dışındaki sınırlı üretim, Rusya’nın ekonomik büyüme potansiyelini şu anda sınırlıyor.

Pazar günü yayımlanan gümrük verilerinden hareketle Reuters ajansının yaptığı hesaplamalara göre Rusya, 2025’in ilk çeyreğinde Çin’den yaptığı ithalat için 22,7 milyar dolar harcadı.

Bu rakam, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6,9’luk bir düşüşe işaret ediyor.

Veriler, Şubat ayında Rusya’nın Çin’den 5,8 milyar dolarlık ithalat yaptığını ve bunun Haziran 2022’den bu yana en düşük aylık hacim olduğunu gösterdi. Mart ayında ise Rusya’nın Çin’den ithalatı yıllık bazda yüzde 1,9 artarak yaklaşık 7,8 milyar dolara yükseldi.

Çin Ticaret Bakanlığı ve Rusya Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, konuya ilişkin henüz bir açıklama yapmadı.

Reuters‘ın görüşüne başvurduğu üç analiste göre, Rusya’nın soğuyan ekonomisi ve Çin’in hakim olduğu pazarların doygunluğa ulaşması, talepteki düşüşün kısmen arkasında yatıyor.

Rus düşünce kuruluşu İktisadi Dönüşüm ve Kalkınma Ajansı başkanı Vladislav Onişçenko, bunun özellikle otomotiv sektöründe belirgin olduğunu, Çinli otomobil üreticilerinin savaş öncesinde yüzde 10’un altında olan pazar payının şu anda yüzde 50’nin üzerine çıktığını söyledi.

Otomobil ithalatındaki yavaşlama, kısmen Batılı otomobil üreticilerinin Rusya’ya olası dönüşüyle ilgili söylentilerin yayılması ve gelir artışının yavaşlamasıyla birlikte gerçekleşiyor.

Onişçenko, Batılı markaların geri döneceğine dair ilk heyecanın, elektronik ve ev aletleri gibi diğer ürünlere olan talebin düşmesine de katkıda bulunduğunu belirtti.

Rusya ekonomisi genel olarak yavaşlıyor. Şirketler, yüzde 21’lik borçlanma maliyetlerini yatırımları azaltma nedeni olarak gösteriyor.

Onişçenko, “Çin’den ithalatı artırma potansiyeli var, ancak soru ne kadar hızlı olacağı,” dedi ve ekledi, “(Rusya) yatırım talebini takip etmeli, ancak para bir yerden gelmeli.”

Sanayi üretimi büyümesi neredeyse durma noktasına geldi ve hem tüketici hem de kurumsal kredi büyümesi yavaşladı.

Öte yandan Rus Otomobil Bayileri Birliği başkanı Aleksey Podşçekoldin, vinç, kazıcı ve diğer makineler gibi ağır ekipman ithalatının Kasım-Aralık ayından bu yana düştüğünü söyledi.

Merkez bankasına göre, tüketici aktivitesi Şubat ayında genişlemeye devam etse de, perakende satış büyüme hızı yüzde 2,2’ye düştü.

Bu büyüme esas olarak hizmetler tarafından desteklenirken, Çin’den ithal edilen ürünlere olan talep azaldı.

Merkez bankası mart ayında yayımladığı raporda, “Nüfusun binek otomobiller, ev aletleri ve elektronik dahil olmak üzere gıda dışı ürünlerdeki büyük alımlara olan ilgisi azaldı,” ifadelerini kullanmıştı.

Çin gümrük verilerine göre, Rusya geçen yıl Çin’in ihracatının yüzde 3,2’sini oluşturdu. Bu oran 2021’de yüzde 2,0 idi. ABD ise 2024’te yüzde 14,7’sini oluşturdu.

Çin’in Rusya ile olan ticareti, Başkan Donald Trump’ın gümrük vergileri nedeniyle ABD’ye yapılan ihracattaki herhangi bir düşüşü telafi edecek kadar büyük değil.

Fakat bu ticari kısıtlamalar, Pekin ve Moskova arasındaki bağları daha da güçlendirebilir.

Çin geçen hafta, bu yıl Rusya’dan sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) ithalatını artırmayı planladığını söyledi.

Kpler ve LSEG verilerine göre, geçen yıl LNG’sinin yüzde 5’ini ABD’den ithal eden Pekin, Mart ayında ABD’den hiç LNG ithal etmedi.

Ödeme kısıtlamaları ve Rusya ile ticareti kolaylaştıran Çinli şirketlere yönelik ikincil yaptırım tehdidi de geçen yıl ticari akışları olumsuz etkiledi.

Ancak Carnegie Russia Eurasia Center direktörü Aleksandr Gabuev, Trump yönetiminin hükümet genelindeki personel kesintileri nedeniyle yaptırım uygulamasının şu anda daha düşük olmasının muhtemel olduğunu söyledi.

Gabuev, Rusya’nın soğuyan talebinin giderek militarize olan bir ekonominin yan ürünü olduğunu, ancak Çinli şirketlerin kâr marjlarını düşürerek veya indirimler sunarak piyasaya daha da hakim olmaya çalışarak yaratıcı olabileceğini söyledi.

Uzman, “Rusya kesinlikle ABD’nin yerini alamaz, ancak önemli bir pazar ve bence birçok Çinli kaybedecek pek bir şeyleri olmadığını düşünüyor,” dedi ve ekledi, “Her zaman bir yol olacaktır.”

Çin, Rusya’nın yeni doğalgaz boru hattı teklifini reddetti

Çok Okunanlar

Exit mobile version