Amerikan otomotiv devi Ford, Çinli bir şirketin teknolojisini kullanarak elektrikli araçlar için batarya üretmeyi planladığı Michigan’daki 3,5 milyar dolarlık tesisin inşaatını, planla ilgili tartışmalar ve devam eden otomobil işçileri grevi nedeniyle durduruyor.
Şirket Pazartesi günü yaptığı açıklamada, elektrikli araçlar için dünyanın en büyük batarya üreticisi olan Çinli Contemporary Amperex Technology’den (CATL) lisansı ile batarya üretmeyi amaçladığı tesis için çalışmaları durduracağını ve inşaat harcamalarını sınırlandıracağını söyledi.
Ford, fabrikayı ‘rekabetçi bir şekilde’ işletebileceğinden emin olana kadar bu kararının devam edeceğini ve planlanan yatırımın sürüp sürmeyeceği konusunda henüz nihai bir karar verilmediğini söyledi.
Ford, “Bir dizi husus var. Bunların ne olduğu konusunda kesin konuşmuyoruz. Elektrikli araçlara geçişe öncülük eden az sayıdaki şirket arasında yer alma niyetimizde bir değişiklik yok,” dedi.
Bu hamle, Birleşik Otomobil İşçileri (UAW) sendikası üyelerinin Ford da dahil olmak üzere ABD’nin üç büyük otomobil üreticisinde greve devam ettiği bir dönemde geldi. UAW başkanı Shawn Fain kararı, “Ford’un istihdamı azaltmaya yönelik utanç verici, üstü kapalı bir tehdidi. Son 20 yılda 65 fabrikayı kapatmak yetmedi, şimdi de bizi henüz açılmamış fabrikaları kapatmakla tehdit etmek istiyorlar,” diye değerlendirdi.
UAW Cuma günü yaptığı açıklamada Ford ile rakiplerine kıyasla daha fazla ilerleme kaydettiklerini fakat batarya fabrikası konusundaki kararın sendika ile otomobil üreticisi arasındaki ‘iyi niyeti baltaladığını’ söyledi. Fain, “Biz sadece elektrikli araçlara adil bir geçiş istiyoruz ve Ford bunun yerine dibe doğru yarışını ikiye katlıyor,” dedi.
Şubat ayında Ford ve CATL arasında duyurulan anlaşma, ABD senatörü Marco Rubio’nun ‘Amerika’nın en büyük jeopolitik düşmanını merkeze getirmek’ olarak tanımladığı durum nedeniyle Cumhuriyetçi milletvekillerinin eleştirilerine neden olmuştu. Karar, Başkan Joe Biden’ın yanı sıra eski başkan ve Cumhuriyetçi başkan adaylığının şu anki en büyük ismi Donald Trump’ın Ford, General Motors ve Stellantis’e karşı UAW grevi için bu hafta grev hattını ziyaret etmeye hazırlandığı sırada geldi.
Tesisin üç yıl içinde açılması ve 2.500 işçi istihdam etmesi planlanıyordu. Bataryalar, ABD pazarına hakim olan nikel bakımından zengin bataryalara alternatif bir kimya kullanacak ve CATL’nin lityum demir fosfat aküleri tek bir şarjla o kadar uzağa gidemese de daha ucuza mal olacaktı.