Xiaomi’yi Apple’a rakip olarak kurduktan on yıldan biraz fazla bir süre sonra Lei Jun nihayet Silikon Vadisi’ndeki rakibini geride bıraktı.
Apple bu yıl elektrikli araç üretmek için on yıl süren milyarlarca dolarlık bir projeyi sessizce geri çekerken, Çinli grup şimdi Pekin’deki üretim hatlarından her birkaç dakikada bir elektrikli araç çıkarıyor.
Financial Times, Xiaomi’nin CEO’su ve başkanı Lei’nin pazarlama yeteneği ve fikirleri ürüne dönüştürme tutkusunun, Steve Jobs ile karşılaştırılmasına ve Çin’de “Lei Jobs” lakabını kazanmasına yol açtığını yazdı.
Geçtiğimiz hafta Pekin’de ilk elektrikli aracı Speed Ultra 7 spor sedanı için düzenlediği lansman etkinliğinde konuşan Lei Jobs, hedefini açıkladıktan sadece üç yıl kadar kısa bir zaman sonra araba üretme başarısından bahsetti.
Xiaomi hisseleri, lansman etkinliğinin ardından SU7 modeline yönelik güçlü talebe yanıt olarak salı günü yüzde 12 yükseldi. Şirket 100.000’den fazla ön sipariş aldı.
54 yaşındaki Lei, 2010 yılında yedi iş arkadaşıyla birlikte Xiaomi’yi kurduğundan beri şirketi dünyanın en büyük üçüncü telefon üreticisi haline getirdi.
Lei, geçen hafta yaptığı açıklamada, “Son üç yıldır bir araba yapmaya çalışırken, her gün korkudan titriyordum. Zihnimde büyük bir ağırlık vardı” dedi.
Girişim hakkında bilgi sahibi bir kişi FT’ye verdiği demeçte, Lei’nin geçtiğimiz yıl zamanının yüzde 70 ila 80’ini Xiaomi’nin araba projesine ayırdığını, sabah 7’de ofiste başlayıp akşam 10 veya 11’e kadar çalıştığını söyledi. Söz konusu kişi, “Lei’nin Xiaomi’yi Çin’in en büyük üç elektrikli araç üreticisinden biri haline getirme hırsı var” dedi.
FT’ye göre, bu hırs aynı zamanda Xiaomi’yi dünyanın en büyük elektrikli araç üreticilerinden biri haline getirecek.
İç rekabet
Devlet medyasına göre, Pekin’deki fabrikası yılda 150.000 araba üretebiliyor ve kapasiteyi iki katına çıkaracak genişleme planları var. Yöneticiler, Xiaomi’nin dünyanın dört bir yanındaki akıllı telefon distribütörleri ve mağazalarıyla küresel ayak izinin denizaşırı otomobil satışlarını hızlandıracağını söyledi.
Yine de Xiaomi, fiyat savaşının ortasında olan son derece rekabetçi bir Çin pazarında lansman yapıyor.
Çin Otomobil Satıcıları Derneği Uzman Komitesi üyesi Li Yanwei, FT’ye verdiği demeçte, Xiaomi’nin fiyat indirimleri yapan Tesla, BMW, BYD ve Geely’s Zeekr gibi daha geleneksel otomobil üreticilerinin zorluklarıyla karşı karşıya olduğunu söyledi.