Bizi Takip Edin

AMERİKA

ABD, Google’ı parçalamayı düşünüyor

Yayınlanma

Alphabet şirketine ait Google’ı parçalama teklifi, şirketin çevrimiçi arama pazarında tekelleştiğine dair önemli bir mahkeme kararının ardından Adalet Bakanlığı tarafından değerlendirilen seçeneklerden biri.

Bloomberg’e göre bu hamle, yirmi yıl önce Microsoft’u parçalamaya yönelik başarısız çabalardan bu yana Washington’un yasadışı tekelleşme nedeniyle bir şirketi ortadan kaldırmaya yönelik ilk girişimi olacak.

Özel görüşmelerden bahsettikleri için isimlerinin açıklanmasını istemeyen kişiler, daha az ciddi seçenekler arasında Google’ı rakipleriyle daha fazla veri paylaşmaya zorlamak ve yapay zeka ürünlerinde haksız bir avantaj elde etmesini önleyecek tedbirler olduğunu söyledi.

Alphabet hisseleri dün New York’ta saat 10:13’te %3,8 değer kaybederek, federal bir yargıcın şirketin arama pazarında yasadışı tekel olduğuna hükmettiği 5 Ağustos’tan bu yana en büyük düşüşü yaşadı.

Parçalama olmazsa Android ve Chrome elden çıkarılabilir

Ne olursa olsun, hükümetin Google’a karşı açtığı davanın merkezinde yer alan özel sözleşme türlerinin yasaklanmasını isteyeceğine kesin gözüyle bakılıyor.

Yetkililer, Adalet Bakanlığı’nın bir parçalama planında ısrarcı olması halinde, elden çıkarılması en muhtemel birimlerin Android işletim sistemi ve Google’ın web tarayıcısı Chrome olduğunu söyledi.

Yetkililer ayrıca, şirketin metin reklamcılığı satmak için kullandığı AdWords platformunun olası bir satışını zorlamayı da düşünüyor.

Google 5 Ağustos kararını temyize götüreceğini açıkladı ancak Mehta her iki tarafa da, olası bir ayrılma talebi de dahil olmak üzere hükümetin rekabeti yeniden tesis etmeye yönelik önerilerini içerecek olan davanın ikinci aşaması için planlara başlamaları talimatını verdi.

ABD planının, şirketi buna uymaya yönlendirecek olan Mehta tarafından kabul edilmesi gerekecek. Google’ın zorla parçalanması, AT&T’nin 1980’lerde dağıtılmasından bu yana bir ABD şirketinin en büyük parçalanması olacak.

Google’ın uygulamalarından etkilenen şirketlere danışmanlık yapan Adalet Bakanlığı avukatları, görüşmelerinde şirketin arama hakimiyetinin yapay zeka teknolojisi geliştirmede kendisine avantaj sağladığı yönündeki endişelerini dile getirdiler.

Çözümün bir parçası olarak hükümet, şirketin web sitelerini arama sonuçlarında görünmek için içeriklerinin Google’ın bazı yapay zeka ürünleri için kullanılmasına izin vermeye zorlamasını durdurmaya çalışabilir.

Google, Gmail ve Play Store için anlaşma imzalanmasını şart koşuyormuş

Dünya çapında yaklaşık 2,5 milyar cihazda kullanılan Android işletim sisteminin elden çıkarılması, Adalet Bakanlığı avukatları tarafından en sık tartışılan çözüm yollarından biri. Mehta kararında, Google’ın Gmail ve Google Play Store gibi uygulamalarına erişim sağlamak için cihaz üreticilerinin anlaşmalar imzalamasını şart koştuğunu tespit etti.

Bu anlaşmalar ayrıca Google’ın arama widget’ının ve Chrome tarayıcısının cihazlara silinemeyecek şekilde yüklenmesini gerektirerek diğer arama motorlarının rekabet etmesini etkili bir şekilde engelliyor.

Mehta’nın kararı, aralık ayında Kaliforniya’da bir jüri tarafından alınan ve şirketin Android uygulama dağıtımını tekelleştirdiğine hükmeden kararın ardından geldi. Söz konusu davada yargıç henüz bir karar vermedi.

Antitröst yasalarını da uygulayan Federal Ticaret Komisyonu, bu hafta bu davada bir özet sundu ve yaptığı açıklamada Google’ın “yasadışı tekelleşmenin ödüllerini toplamasına” izin verilmemesi gerektiğini söyledi.

Google arama motorunu cihazlarda ve web tarayıcılarında varsayılan hale getirmek için şirketlere 26 milyar dolar kadar ödeme yaptı ve bunun 20 milyar doları Apple’a gitti.

Google’ın büyük reklam geliri de hedefte

Mehta’nın kararı ayrıca Google’ın, kullanıcıları web sitelerine çekmek için arama sonuçları sayfasının en üstünde görünen ve arama metni reklamları olarak bilinen reklamları tekeline aldığını da ortaya koydu. 

Bu reklamlar, 2018 yılında AdWords’ün adını değiştiren ve pazarlamacılara işletmeleriyle ilgili belirli arama anahtar kelimelerine yönelik reklam yayınlama olanağı sunan Google Ads aracılığıyla satılıyor.

Geçen yılki duruşmada verilen ifadeye göre, Google’ın toplam gelirinin yaklaşık üçte ikisi arama reklamlarından geliyor ve 2020’de 100 milyar dolardan fazla olacak.

Söz konusu kişiler, Adalet Bakanlığı’nın Google’dan AdWords’ü satmasını talep etmemesi halinde, diğer arama motorlarında sorunsuz çalışmasını sağlayacak birlikte çalışabilirlik gereklilikleri isteyebileceğini söyledi.

Google daha fazla veri paylaşımına zorlanabilir

Diğer bir seçenek ise Google’ın verilerini Microsoft’un Bing’i ya da DuckDuckGo gibi rakiplerine devretmesini ya da lisanslamasını gerektiriyor.

Mehta’nın kararına göre Google’ın sözleşmeleri yalnızca arama motorunun en fazla kullanıcı verisini (en yakın rakibinden 16 kat daha fazla) almasını sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda bu veri akışı rakiplerinin arama sonuçlarını geliştirmesini ve etkili bir şekilde rekabet etmesini de engelliyor.

Avrupa’da kısa süre önce yürürlüğe giren dijital bekçilik kuralları, Google’ın verilerinin bir kısmını üçüncü taraf arama motorlarına sunması için benzer bir zorunluluk getirmişti. Şirket, veri paylaşımının kullanıcı gizliliği konusunda endişelere yol açabileceğini, bu nedenle yalnızca belirli eşikleri karşılayan aramalara ilişkin bilgileri kullanıma sunduğunu kamuoyuna açıkladı.

Tekelcilerin rakiplerinin teknolojiye bir miktar erişimine izin vermesini zorunlu kılmak daha önceki davalarda bir çözüm yolu olmuştu. Adalet Bakanlığı’nın 1956 yılında AT&T’ye karşı açtığı ilk davada, şirketin patentleri için telifsiz lisanslar sağlaması istenmişti.

Microsoft’a karşı açılan antitröst davasında ise anlaşma, teknoloji devinin uygulama programlama arayüzleri ya da API’leri olarak adlandırılan bazı uygulamalarını üçüncü taraflara ücretsiz olarak sunmasını gerektiriyordu. 

API’ler yazılım programlarının birbirleriyle etkin bir şekilde iletişim kurabilmelerini ve veri alışverişi yapabilmelerini sağlamak için kullanılıyor.

Google elde ettiği verileri yapay zeka geliştirmede kullanıyor

Yıllardır web siteleri, şirketin arama sonuçlarında görünmelerini sağlamak için Google’ın web tarayıcısının erişimine izin verdi. Fakat son zamanlarda bu verilerin bir kısmı Google’ın yapay zekasını geliştirmesine yardımcı olmak için kullanılıyor.

Geçtiğimiz sonbaharda Google, şirketlerin şikayeti üzerine web sitelerinin yapay zeka için kazıma işlemini engellemesine olanak tanıyan bir araç oluşturdu.

Fakat bu devre dışı bırakma her şey için geçerli değil. Mayıs ayında Google, bazı aramaların artık insanları çeşitli bağlantılara tıklama zahmetinden kurtaran anlatımlı yanıtlar olan “AI Overviews” ile geleceğini duyurdu. Yapay zeka destekli panel, sorguların altında beliriyor ve web genelindeki Google arama sonuçlarından alınan özet bilgileri sunuyor.

Google, ayrı bir ürün değil, aramanın bir “özelliği” olduğu için web sitesi yayıncılarının AI Genel Bakışlarında görünmemeyi tercih etmelerine izin vermiyor. Web siteleri Google’ın snippet’leri kullanmasını engelleyebilir, fakat bu hem arama hem de AI Genel Bakışları için geçerlidir.

Snippet, kendi başına çalışmayan fakat kod içerisinde kısayollar aracılığı ile kullanılan kaynak kodu parçacıklarına verilen isim.

AMERİKA

Tesla, Trump yönetimini misilleme vergilerine ‘maruz kaldığı’ konusunda uyardı

Yayınlanma

Elon Musk’ın elektrikli otomobil üreticisi Tesla, Başkan Donald Trump’ın ticaret savaşının kendisini ABD’ye karşı misilleme tarifelerinin hedefi haline getirebileceği ve Amerika’da araç üretmenin maliyetini artırabileceği konusunda uyardı.

ABD Ticaret Temsilcisi Jamieson Greer’e hitaben yazılan imzasız bir mektupta Tesla, adil ticareti “desteklediğini” söyledi ancak ABD’li ihracatçıların “diğer ülkeler ABD’nin ticaret eylemlerine karşılık verdiğinde orantısız etkilere maruz kaldığı” uyarısında bulundu.

Austin, Teksas merkezli şirket 11 Mart tarihli mektubunda, “Örneğin, ABD’nin geçmişteki ticari eylemleri, hedef alınan ülkeler tarafından, bu ülkelere ithal edilen elektrikli araçlara yönelik artan tarifeler de dahil olmak üzere, anında tepkilerle sonuçlandı” diye yazdı.

Tesla’nın mektubu, yatırımcıların dünyanın en büyük ekonomisinin bir resesyona sürüklenmesinin artan riskleri konusunda endişelenmeleri nedeniyle işletmeleri ve finansal piyasaları sarsan iki haftalık düzensiz ticaret politikası açıklamalarının ardından geldi.

Mektup, Trump’ın yakın müttefiki Musk tarafından yönetilen Tesla’nın bile geniş kapsamlı gümrük tarifelerinin potansiyel etkileri konusunda ne kadar endişeli olduğunun altını çiziyor.

AB ve Kanada, bu hafta başında yürürlüğe giren ABD’ye çelik ve alüminyum ithalatına yönelik gümrük vergilerine karşı kapsamlı misilleme tehditlerinde bulundu.

Mektubun gönderilme sürecini bilen bir kişi Financial Times’a şunları söyledi: “Bu, iki kutuplu tarife rejiminin Tesla’yı mahvettiğini söylemenin kibar bir yolu.”

Söz konusu kişi şunları ekledi: “İmzasız çünkü şirketteki hiç kimse bunu gönderdiği için kovulmak istemiyor.”

Tesla yorum talebine hemen yanıt vermedi.

Grup Trump yönetimine gönderdiği mektupta gümrük vergilerinin ABD’de araç üretim maliyetlerini artırabileceğini ve denizaşırı ülkelere ihraç edildiklerinde daha az rekabetçi hale getirebileceğini belirtti. Ayrıca yönetimden, lityum ve kobalt gibi ABD’de az bulunan minerallerin ithalatını daha da pahalı hale getirmekten kaçınması istendi.

Tesla, elektrikli araçları ve lityum-iyon pilleri için ABD’de mümkün olduğunca çok malzeme ve bileşen bulmak ve üretmek için küresel tedarik zincirini elden geçirdiğini söyledi. Reno, Nevada’daki batarya üretim tesisine ve Corpus Christi, Teksas’taki lityum işleme tesislerine işaret etti.

Şirket, “Bununla birlikte, tedarik zincirinin agresif bir şekilde yerelleştirilmesine rağmen, bazı parça ve bileşenlerin ABD içinde tedarik edilmesi zor veya imkansızdır” diye ekledi. Greer’i “ABD’li üreticilerin gerekli bileşenlere maliyet engelleyici tarifelerin uygulanmasıyla sonuçlanabilecek ticari eylemler nedeniyle gereksiz yere yük altına girmemelerini sağlamak için yerel tedarik zinciri sınırlamalarını daha fazla değerlendirmeye” çağırdı.

Mektup, dış ticaret uygulamalarını gözden geçiren ve şirketlere zarar verebilecek tarifeleri, vergileri, düzenlemeleri veya sübvansiyonları belirlemeye çalışan ajansın ABD’li işletmelerden geniş yorum talebinin bir parçası olarak ticaret temsilcisinin ofisine sunuldu.

Süreç hakkında bilgi sahibi bir kişi, Tesla’nın ilk Trump yönetimi sırasında uygulanan yaygın gümrük tarifelerine yanıt olarak benzer bir mektup gönderdiğini söyledi. 11 Mart tarihli mektup USTR web sitesine Tesla’nın genel danışman yardımcısı Miriam Eqab tarafından yüklendi.

Musk, Trump’ın yeniden seçilme kampanyasına yardım etmek için 250 milyon dolardan fazla harcama yaptıktan sonra Trump’ın en iyi danışmanlarından biri olarak ortaya çıktı. Bunun karşılığında dünyanın en zengin adamı, politikaları etkilemek ve federal hükümeti küçültmek için geniş bir yetki aldı ve Hükümet Verimliliği Dairesi (Doge) olarak adlandırılan birimin başına getirildi.

Bu haftanın başlarında Trump, Beyaz Saray’da Tesla’yı tanıtan bir etkinliğe ev sahipliği yaptı ve Musk’a destek gösterisi olarak araçlarından birini satın alma sözü verdi.

Tesla hisseleri yılbaşından bu yana satışların düşeceği endişesiyle ve ABD’nin ekonomi ve ticaret politikalarına ilişkin artan tedirginliğin tetiklediği daha geniş bir piyasa satışının ortasında yüzde 40 düştü.

Okumaya Devam Et

AMERİKA

BlackRock Avrupalı şirketlerin hisselerini topluyor

Yayınlanma

BlackRock’tan Rick Rieder, Kıtadaki sektörlerin mali harcamalardaki artıştan faydalanmasını beklediği için Avrupa hisse senetlerine daha fazla yatırım yapıyor.

Rieder, Zürih’te verdiği bir röportajda portföy yöneticisinin 15,8 milyar dolarlık BlackRock Global Allocation Fund’ın da aralarında bulunduğu fonlarda Avrupa bankaları, savunma ve teknoloji şirketlerine olan ilgiyi artırdığını söyledi.

Halka açık dosyalara göre, fon geçen yıl %9,2 getiri sağladı ve şubat ayı sonunda karşılaştırma ölçütüne göre Avrupa hisselerinde hafifçe düşük ağırlıktaydı.

BlackRock, Berlin ve Brüksel’in savunma ve altyapı harcamaları için yüz milyarlarca avro borçlanma planlarını açıklamasının ardından Avrupa varlıklarındaki pozisyonunu tekrar ayarlıyor. 

Şirket bu hafta başında Avro bölgesi devlet tahvillerinde negatife döndü ve hisse senedi tahsislerindeki değişim, harcama planlarının etkisiyle bölgenin hisse senedi piyasalarındaki yükselişin ortasında geldi.

BlackRock’ın küresel sabit gelirden sorumlu yatırım müdürü ve küresel tahsisat yatırım ekibi başkanı Rieder, “Son birkaç yıldır Avrupa’da borç vermek ve ABD’de hisse senedi almak oldukça net bir ticaretti. Ama bence bu denge değişti,” dedi.

Avrupa hisseleri bu yıl şu ana kadar ralli yaptı ve bankalar bugüne kadar %20’nin üzerinde yükselerek sektörü karşılaştırma ölçütünde en iyi performans gösteren sektör haline getirdi.

Avrupa bankalarının cazibesini açıklayan Rieder, özel kredi kuruluşlarının yaklaşan harcama furyasının finansmanında büyük rol oynayacağını söyledi. UniCredit ve Intesa Sanpaolo, 31 Aralık tarihli kamu dosyalarına göre fonun varlıkları arasında yer alıyor.

Rieder, “Avrupa bankaları, ek finansman sağlama kabiliyetleri nedeniyle bugün çok cazip yatırımlar. Değerlemeler hâlâ o kadar yüksek değil,” dedi.

Avrupa’nın borçlanmaya yönelmesi, ABD’nin bölgeye yönelik askeri desteğini azaltma tehditlerine yanıt olarak geldi. Goldman Sachs tarafından takip edilen Avrupa savunma hisselerinden oluşan bir sepetin piyasa değeri bu yılın başından itibaren 125 milyar dolar arttı.

Okumaya Devam Et

AMERİKA

ABD Kongresi, donanmayı güçlendirmek için Japonya’nın denizaltı üretim programını inceliyor

Yayınlanma

ABD, Çin’in artan denizcilik gücüne ayak uydurmakta zorlanırken, Washington’daki kanun yapıcılar, Japonya’nın her yıl belirli sayıda denizaltı üretme yöntemini benimsemek de dahil olmak üzere, ülkenin gemi inşa kısıtlamalarını ele almanın yollarını araştırıyor.

Salı günü Kongre’de yapılan bir oturumda Japonya’nın yaklaşımının benimsenmesi önerildi.

Kongre Araştırma Servisi’nde (CRS) deniz kuvvetleri uzmanı olan Ronald O’Rourke, Temsilciler Meclisi Silahlı Hizmetler Komitesi’nin deniz gücü ve projeksiyon kuvvetleri alt komitesine verdiği demeçte “Japonya’dan, kuvvet büyüklüğü değişse bile tedarik oranını sabit tutma modelini öğrenebilirsiniz” dedi.

Donanma gemilerinin ve denizaltılarının sayısının her yıl bütçe görüşmeleri yoluyla belirlendiği ABD’nin aksine, Japonya üretim sayısını yılda bir tekne olarak sabit tutmaktadır. Mitsubishi Heavy Industries ve Kawasaki Heavy Industries gemileri dönüşümlü olarak teslim etmektedir.

CRS’nin 41 yıllık emektarı ve ülkenin en etkili deniz analistlerinden biri olan O’Rourke, Tokyo’nun denizaltı filosunun büyüklüğünü “önceden tedarik oranı ile oynayarak değil, ‘kullanım ömrü sonu’ kararlarıyla” yönettiğini söyledi.

O’Rourke hazırladığı konuşmada Japonya’nın yılda bir kez yaklaşımının “denizaltı inşa sanayi tabanı için istikrar sağlamak ve denizaltı üretiminde verimliliği en üst düzeye çıkarmak” için tasarlandığını söyledi.

“Japonya 18 denizaltıdan oluşan bir gücü muhafaza etmeyi planladığında, bunu denizaltılarını yaklaşık 18 yaşına kadar hizmette tutarak yılda bir inşa oranıyla yaptı” dedi. “Japonya denizaltı kuvveti seviyesindeki hedefini 22 tekneye çıkardığında, yılda bir inşa oranını korudu ve denizaltılarını yaklaşık 22 yaşına kadar hizmette tutmaya başladı” diye ekledi.

Japonya yıllarca 16 denizaltı ve iki eğitim botundan oluşan bir filo büyüklüğünü korudu. Amaç Rus gemilerinin sıklıkla geçtiği üç boğazı – Soya, Tsugaru ve Tsushima – savunmaktı. Her boğaza iki denizaltı tahsis edilecek, geri kalanlar ise eğitimde ya da bakımda olacaktı.

2010 yılında, Japonya’nın Tayvan’a yakın güneybatı adalarının etrafındaki sularda Çin denizaltılarına karşı savunma yapmak üzere filonun 22 denizaltı ve iki eğitim botuna çıkarılmasına karar verildi.

Bunu yapmak için Japonya’nın denizaltı üretimini artırması gerekmedi. Sadece denizaltılarının ömrünü 16 yıldan 22 yıla uzattı.

O’Rourke alt komiteye, Japonya’nın denizaltı filosunu 30 gemiye çıkarmaya karar vermesi halinde, “yine yılda bir inşa oranını koruyabileceğini ve gemilerini 30 yaşına kadar hizmette tutmaya başlayabileceğini” söyledi. O’Rourke genişletilmiş bir Japon denizaltı filosunu ABD Donanması için en iyi tamamlayıcı olarak görüyor, zira ABD Donanmasının önümüzdeki yıllarda saldırı denizaltılarının sayısında bir düşüş yaşayacağı düşünülüyor.

Geçtiğimiz perşembe günü Kawasaki, Taigei sınıfı denizaltı Raigei’yi Kobe Tersanesi’nde Japonya Savunma Bakanlığı’na teslim etti. Taigei sınıfının dördüncü teknesi olan Raigei, İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana tersanede inşa edilen 31. denizaltı oldu.

Mitsubishi neredeyse tam bir yıl önce Taigei sınıfının üçüncü teknesi olan Jingei’yi bakanlığa teslim etmişti.

Bu arada ABD Donanması da maliyet aşımları, işgücü sıkıntısı ve gemi inşasındaki gecikmelerle boğuşuyor. “Donanma şu anda gemilerin tasarımı, inşası, mürettebatı ve bakımı konusunda zorluklarla karşı karşıya” diyen O’Rourke, zorlukların birleşiminin ”41 yıllık CRS kariyerimde gördüğüm en önemli zorluk” olarak tanımladı.

Kongre Bütçe Ofisi’nden Eric Labs salı günkü oturumda yaptığı açıklamada, ABD Donanması’nın inşa halindeki 46 gemisi için maliyet aşımlarının geçtiğimiz bütçe yılında üç kat artarak 3.4 milyar dolardan 10.4 milyar dolara çıktığını söyledi.

Deniz kuvvetleri ve silahlar konusunda kıdemli bir analist olan Labs, gemiler için gerekli olan daha uzun inşa sürelerine de işaret etti. “Uçak gemilerinin yapımı eskiden sekiz yıl sürerdi. Şimdi 11 yıl sürüyor. 2000’li yıllarda saldırı denizaltılarının yapımı altı yıl sürüyordu. Şimdi ise dokuz yıl sürüyor” dedi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English