DÜNYA BASINI
Amerikan muhafazakârları soruyor: Neden hala Suriye’deyiz?
Yayınlanma
Yazar
Emre Köse
Çevirmenin notu: Batılı ülkelerin Suriye’de rejim değişikliği projesini yürürlüğe koyduğu zamandaki dünya ile şimdiki dünya aynı değil. Ve Şam, bu uzun süreli savaştan sağ çıkmayı başardı. Bugün ise Arap ülkeleri, teker teker Suriye ile ilişkileri normalleştirme yoluna gidiyor. Bununla beraber Suriye, ABD ve AB’nin ağır ambargosuyla baş başa ve Amerikan güçleri, Suriye topraklarındaki yasa dışı varlığını sürdürmekte. Her savaşın bir maliyeti var ve Washington yönetiminin attığı taşın ürküttüğü kuşa değmediği artık daha yüksek sesle dile getiriliyor. Çevirisini verdiğimiz makalenin, ABD’nin önemli muhafazakâr yayınlarından The American Conservative’de (TAC) yayınlandığını da hatırlatalım; TAC, biraz ‘dışarlıklı’ bir muhafazakâr yayındır, 2003 yılındaki Irak işgaline karşı çıkan ender ‘sağ’ unsurlardan olduğunu hatırlatmak yeter.
Neden hala Suriye’deyiz?
Doug Bandow — The American Conservative
30 Mart 2023
İran ile çatışmadan kaçınmak için ABD güçlerinin Suriye’den tamamen çekilmesi gerekiyor.
Göründüğü kadarıyla ABD’nin savaş alanında güneşi hiç batmıyor. En azından Amerikan güçlerinin İran ile müttefik milislerin ateşi altında kaldığı ve bir Amerikalının öldüğü, birkaçının da yaralandığı Suriye’de. Biden yönetimi, Suriye’deki İran üslerine misilleme saldırısı düzenleyerek yeni saldırıları tetikledi.
Suriye’deki iç savaş, Devlet Başkanı Beşar Esad’ın zaferiyle son erdi. En azından hem Rus hem de İran güçlerinin yardımına bel bağlayarak ayakta kalan galiba son savaşçı. Ülkesinin yaklaşık üçte ikisini kontrol ediyor, kentler harabeye dönmüş ve halk yoksullaşmış durumda. Yüz binlerce Suriyeli hayatını kaybetti.
Türkiye’nin desteklediği cihatçılar ülkenin kuzeybatısındaki İdlib kenti civarındaki bölgeyi kontrol ediyor. Şam’ın onayı olmadan orada bulunduğu aşikâr olan Amerikan birliklerinin yanı sıra Suriyeli Kürtler de kalan bölenin büyük bir kısmını dolduruyor. Başkan Joe Biden, ABD askerlerinin orada tutmaya “kesinlikle” kararlı. Fakat Ankara, bazı Kürt bölgelerini ele geçirdi ve Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Amerikalıları riske atacak yeni bir işgal tehdidinde bulundu.
Washington’un Lübnan, Afganistan ve Libya’dan ve onlardan bir nesil evvel Vietnam’dan sonra kendisine ait olmayan bir iç savaşa yine uzun süreli bir şekilde müdahale etmesi aptalcaydı. Dışişleri Bakanı Hillary Clinton, önce Esad’ı reformcu ilan etti, ardından da şaşırtıcı bir siyasi manevra yaparak Esad’ın görevden alınması gerektiğini açıkladı. Bu hem Esad’ın hem de muhaliflerinin müzakere şevkini kırdı, zira Esad’ın görevi bırakmaya niyeti yoktu ve muhalifleri Washington’un işi bitirmesini bekliyordu.
Obama yönetimi, ihtilafı bir ahlak meselesi olarak sunarken kötü adamların bol olduğu bir ortamda taraf seçti. İsyancı güçlerin desteklenmesi İslam Devleti’nin yükselişinin önünü açtı. ABD, 11 Eylül’de binlerce Amerikalı sivilin ölümünden sorumlu olan El Kaide’nin yerel koluyla bile ittifak kurdu. Washington’un tek başarısı, ortaya çıkmasına yardım ettiği kötücül güçleri yenmeleri için Suriye’deki Kürtlere yardım etmesi oldu.
ABD’nin bu çatışmada ciddi bir çıkarı yoktu. Suriye uzun süredir Moskova’nın müttefikiydi ve Amerika’ya, hatta ezici bir askeri üstünlüğe sahip olan İsrail’e karşı herhangi bir tehdit oluşturmuyordu. Rusya ve İran’ın Esad’ın hayatta kalmasında, Amerika’nın Esad’ın devrilmesinde olduğundan çok daha fazla çıkarı vardı.
Esad zalim bir haydut ama Amerika’nın Ortadoğu’daki müttefiklerinin çoğu da öyle. Arap halklarını özgürleştirmek, diğer ülkelerin yanı sıra Mısır, Suudi Arabistan ve Bahreyn’deki gaddar otokrasileri destekleyen Washington için hiçbir zaman öncelik olmadı. ABD, İran’ı işgal ettikten sonra Irak’ın Saddam Hüseyin’ine bile yardım etti. Washington, bundan evvel de İran Şahı ile müttefikti.
Suriye’deki çatışma IŞİD’in rolünü öne çıkarmış olsa da IŞİD’in amacı Amerika’ya saldırmak değil, Ortadoğu’da bir “halifelik” ya da devlet kurmaktı. Dolayısıyla bu örgüte bölgedeki her ülke karşı çıktı. Dahası, daha önce de belirtildiği üzere Washington’un Esad’ı devirme çabası İslam Devleti’ni güçlendirdi.
Savaş istikrarsızlaştırıcıydı ama ABD’nin müdahalesi, istikrarlı ve demokratik bir hükümet kurmak bir yana, Esad’ı devirmeden çatışmaları uzattı. Washington’un başka bölgelerdeki tutumu IŞİD’inkinden çok daha yıkıcıydı. II. Bush yönetimi Irak’ı havaya uçurdu ve İslam Devleti’ne dönüşen Irak El Kaidesine karşı mağlup oldu. Obama yönetimi, Libya’da Muammer Kaddafi’nin devrilmesine ön ayak olarak on yıl süren inişli çıkışlı çatışmaları tetikledi.
Amerika’nın Suriye’ye müdahalesi bugün hiçbir anlam ifade etmiyor. New York Times muhabiri Edward Wong’a göre; “Çok az insan bu konuda konuşmaktan hazzediyor ama ABD, yıllardır Irak ve Suriye’de İran ile bir vekalet savaşı yürütüyor. […] Arada bir çatışma şiddet kamuoyunun gözleri önüne seriliyor”. Ve Amerikalılar ölüyor. Tek iyi haber, İran destekli milislerin yıllar içinde gerçekleştirdiği 70’den fazla saldırı düşünüldüğünde kayıpların az olması.
Başkan Donald Trump, Suriye’den çekilmek istedi ama Trump yönetiminin güvenini, Amerika’nın askeri varlığı konusunda Başkan’ı yanıltarak anlaşılmaz bir şekilde boşa çıkaran, “asla yılmayan” Büyükelçi James Jeffrey gibiler tarafından engellendi. Jeffrey’in dürüst olmayan politikası başarısızlıkla sonuçlanınca, zaten yoksulluk içinde olan Suriye halkına yönelik ekonomik yaptırımlara destek verdi ve bunları Rusya için bir “bataklık” yaratma aracı olarak değerlendirdi. Moskova bunu fark etmemiş gibi görünse de Suriye halkı büyük acılar çekmeye devam ediyor.
Suriye ile ilgilenmekle görevlendirilen bir diğer eski diplomat Joel Rayburn de Washington’un yol açtığı ekonomik yıkım karşısında bayram etmiş görünüyor, paylaştığı tweet: “Esad’ın ekonomisi ve devleti çöküyor: Yakıt yok, elektrik yok, ticaret yok, sokaklar bomboş. Esad, sadece maaşları/faturaları ödemek için para basıyor. Sonuç: Enflasyon temel ihtiyaçları karşılanamaz hale getirdi. Lira, dolar başına 5 bin 900’e düştü ve ithalatı imkânsız hale getirdi”. İnsanın aklına Madeleine Albright’ın Irak’a uygulanan yaptırımların insani maliyeti sorulduğunda verdiği duygusuz yanıt geliyor: “Bedelinin buna değdiğini düşünüyoruz”.
Jeffrey’in halkı cezalandırmanın on yıl süren iç savaştan sağ çıkan Esad’ı gitmeye zorlayacağı iddiası gülünç olmanın ötesinde. Suriye’ye uygulanan yaptırımların, hedef hükümetin tavırlarını değiştirmede İran’a uygulananlardan daha etkili olmadığı ispatlandı. Daha da inandırıcı olmayan bir şekilde yönetim, siyasi müzakerelerin Esad’ı gitmeye zorlayabileceğini düşünmeye devam ediyor.
Galiba Amerikalılar açısından en kötüsü, ilk olarak 2015 yılında gelen 900 kadar Amerikan askeri personeli ve yüzlerce sözleşmelinin Suriye’nin kuzeydoğusunda görev yapmaya devam ediyor olması. Kongre’nin onayı dışında oradalar ve Suriye petrolünü yağmalıyorlar. Ve Suriye, Türkiye, İran ve Rus güçlerinin saldırılarına maruz kalıyorlar.
Genelkurmay Başkanı Orgeneral Mark Milley, Amerikalıların “IŞİD’in mutlak bir yenilgiye uğratılması ve bölgedeki dost ve müttefiklerimizi desteklemeye devam edilmesi” konusunda kararlı olduklarını açıkladı. Biden yönetiminden bir yetkili ise, “insani acıların azaltılması, insani erişimin genişletilmesi, IŞİD’e karşı harekatın sürdürülmesi ve Suriye’deki çatışmada rejim ve diğer aktörler tarafından gerçekleştirilen insan hakları ihlallerine karşı hoşgörüsüzlüğümüzün açıkça ortaya konulması” hedeflerini ortaya koydu.
Fakat savunma önceliklerine göre dört yıl önce “halifeliğini” kaybeden İslam Devleti’nden geriye kalanlar, “kayda değer miktarda fazladan bölgeyi ele geçirme ve elde tutma kabiliyetinden ve kaynaklarından yoksun”. Sonuç olarak mevcut durum “makul olarak beklenebilecek zafere en yakın durum”. Başkan’ın başka bir ülkeyi istila etme, kalıcı olarak işgal etme ve bir zamanlar düşman bir güç vardı diye sonsuza kadar savaş açma yetkisi yok. Müttefiklerin, dostların, insani yardımın ve insan haklarının tahkim edilmesi de savaş açması konusunda anayasal gerekçeler değil.
Şam, yasal hakkı olmasına rağmen ABD ordusuyla karşı karşıya gelmemeyi tercih etti. Beş yıl önce Rusya’nın yarı resmi Vagner Grubu’nun feci askeri saldırısından sonra Moskova da doğrudan temastan kaçındı, ancak uçakları düzenli olarak Amerikan güçlerinin üzerinde vızıldıyor; ne de olsa hava sahası Suriye’nin, Amerika’nın değil. Buna karşılık İran destekli güçler, geçen hafta olduğu gibi füze ve insansız hava araçlarıyla ABD tesislerini ve personelini düzenli olarak vuruyor.
Yönetim, askeri müdahalesine dair çok söz söyledi. Savunma Bakanı Lloyd Austin, göze görkem bir açıklama yaptı: “Hiçbir örgütün askerlerimize saldırısı cezasız kalmayacak”. Başkan, yönetimin “halkımızı korumak için güçlü bir şekilde harekete geçmeye” hazır olduğunu iddia etti. Elbette bunu yapmanın en iyi yolu onları Suriye’den çıkarmak olur. Şimdiye dek yönetimin misillemeleri ABD üslerine yönelik saldırıları caydırmadı ve bu da müzmin şahinlerin daha sert bir eylem, “sert ve ölümcül yanıt” taleplerini tetikledi.
Fakat Başkan’ın, Amerikalılara ateş açtığından şüphelenilse bile çeşitli yabancı güçlere karşı tek taraflı olarak savaş açma konusunda yasal bir yetkisi yok. Anayasa yürütmenin saldırılara karşı savunma yapmasına izin verir, ancak başkanlar rutin olarak bu sınırlamanın çok ötesine geçtiler. Biden’ın saldırısı gibi daha doğru bir ifadeyle misilleme olarak adlandırılan eylemler Kongre’nin onayını gerektirir. Thomas Jefferson şöyle yazmıştı: “Eğer durum misilleme gerektirecek kadar önemliyse ve bu adım için olgunlaşmışsa, Kongre bu adımı atmaya çağrılmalı, misilleme hakkı anayasa tarafından yürütmeye değil, açık biçimde onlara verildi”. Ancak karar alıcılar herhangi bir askeri müdahalede sorumluluk almadan hiç hoşlanmıyor. Temsilciler Meclisi üyeleri kısa bir süre önce ABD işgalini sona erdirmeye yönelik çift taraflı çabayı engelledi ama hala kalmak için yasal bir yetki vermeyi reddediyorlar.
Amerikalılar haklı olarak on yılı aşkın bir süredir çatışmalarla boğuşan uzak bir Ortadoğu ülkesini yasa dışı olarak işgal etmek gibi aptalca, hatta anlamsız maksatlar uğruna verilen sonu gelmeyen savaşlardan bıkmış haldeler. Kalmaya yönelik tek argüman, batık maliyet safsatası. Bu kadar çok yatırım yaptıktan sonra birbirini izleyen yönetimler, birileri başarıya ulaştığını iddia edene kadar kalmaya kararlı ki bu sonsuza kadar ya da daha uzun sürebilir.
Ancak beklemek isteyen başka kimse yok. Rusya, Ankara ile Şam arasında Türkiye’nin çekilmesi ve Suriye’nin sınırlarının kontrolünü yeniden ele geçirmesiyle sonuçlanabilecek müzakereleri teşvik etti. Suriyeli Kürtler ve Esad hükümeti arasında bir modus vivendi ülkeyi yeniden birleştirebilir, Kürtlerin özerkliğini bir ölçüde koruyabilir ve Şam’ın Tahran’a daha az bel bağlamasını sağlayabilir.
Son olarak Körfez monarşileri Esad hükümetiyle diplomatik ilişkilerini yeniden kurma yolunda ilerliyor. Nitekim Esad kısa süre önce Birleşik Arap Emirlikleri’ne yaptığı ikinci ziyaretten de döndü. Sırada Suudi Arabistan olabilir ki bu da kısa süre önce Tahran ve Riyad arasında diplomatik ilişkilerin yeniden kurulduğunun açıklanmasıyla uyumlu, bölgesel barışa yönelik henüz kırılgan olsa da memnuniyet verici bir adım olacak.
Doğal olarak Washington, müttefiklerinin kendi emirlerine karşı gelmesine öfkeleniyor. Bugünkü başarısız politikanın baş mimarları olan iki eski yetkili, Biden yönetiminden Suriye’nin komşularının Amerika’nın pisliğini temizlemesini engellemek için bir şeyler yapmasını talep eden bir açıklama yayımladı. Kendi kendileriyle alay edercesine şunu söylediler: “Rejimin normalleşmesine sadece lafta karşı çıkmak yeterli değil, zira buna zımnen izin vermek dar görüşlülüktür ve bölgesel güvenlik ve istikrar umutlarına zarar verir”.
ABD, son yirmi yılda Ortadoğu’nun güvenlik ve istikrarının altını oymak için herkesten fazla şey yaptı. Washington askeri olarak geri adım atmalı ve Suriye’yi komşularına bırakmalı. İlişkilerini yeniden kurmalarına, yardım teklif etmelerine ve siyasi reformlar yapmalarına izin vermeli. Yönetim ayrıca Suriye halkına yönelik ekonomik yaptırımlardan da vazgeçmeli ve Kongre’ye de aynı şekilde davranması için baskı yapmalı. ABD, rejim liderlerini ve güvenlik kurumlarını cezalandırmaya devam ederken halkın geri kalanının uzun bir toparlanma ve yeniden inşa sürecine başlamasına imkân tanıyabilir.
Amerika Suriye’de savaş halinde. Peki neden? Başkan Biden, “ABD İran ile savaş peşinde değil, altını çiziyorum, değil” diyor. O halde tüm Amerikan güçlerini Suriye’den çekmeli. Amerikan varlığının devam etmesi için hiçbir gerekçe yok. Gereksiz, ilan edilmemiş ve sonsuza dek sürecek bir savaşı daha sona erdirmenin zamanı geldi.
İlginizi Çekebilir
-
WP: ABD kendi yasalarını gözetmeden İsrail’e on binlerce ton bomba verdi
-
“Nükleer Savaş Tehlikesi ABD’den Geliyor”
-
“Türkiye garantörlüğe çok uygun
-
İsrail politikası koltuğundan edecek
-
Kazakistan Rusya’dan uzaklaşacak mı?
-
İsrail müzakerecilerinden Daniel Levy: Filistin’le barış sürecine Çin ve ABD eş başkanlık yapmalı
DÜNYA BASINI
‘Gazze sonrası İsrail-Suudi normalleşmesi mümkün’
Yayınlanma
3 gün önce08/12/2023
Yazar
Harici.com.tr
Aşağıda çevirisini odaklayacağınız makale İsrail-Hamas savaşı ve İsrail’in Gazze’deki saldırılarına rağmen Suudilerin İsrail’le normalleşmesinin hâlâ mümkün olduğunu savunuyor. Makaleye göre Washington, Gazze’yi yönetecek güvenilir bir Filistinli ortak olmadan İsrail’in Gazze’den çıkamayacağını düşünüyor. Makalede, “ABD, Suudi Arabistan da dahil arabulucular çemberini genişleterek ve henüz şekillenmemiş nihai çözüm karşılığında İbrahim Anlaşmalarını masaya koyarak savaşı sona erdirmek istiyor” deniyor.
Makalenin yayınlandığı Londra merkezli yayın yapan Majalla sitesinin Suudi sermayeli olduğunu da hatırlatmakta fayda var.
Gazze savaşından sonra Suudilerin İsrail ile normalleşmesi hâlâ mümkün
KHALED HAMADEH
Kalıcı bir barış için, Gazze’deki yeni otoritenin niteliği ve Arap ve uluslararası garantörlerin olası formüldeki rolleri üzerinde anlaşmaya varılması gerekecek.
Ateşkes sona erdi ve İsrail’in Gazze’ye yönelik savaşı yeniden başladı. İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu dünya kamuoyuna meydan okudu ve kalıcı bir ateşkes için yapılan uluslararası çağrıları reddetti.
İsrail kapsamlı bombardımanına geri dönüp silahlarını Gazze’nin güneyine çevirirken, görüşmelerin devam etmesi ihtimali de zayıf görünüyor.
ABD’nin İsrail’e sivilleri korumak için daha fazla çaba göstermesi, askeri hedeflerini ve savaş alanlarını daha net bir şekilde tanımlaması yönünde talimat verdiğini iddia etmesine rağmen İsrail “savaşına” daha da yoğun bir şekilde devam etti.
Çatışmalara ara verildiğinde, 88 İsrailli rehine ve 22 yabancı uyruklu kişi İsrail hapishanelerindeki Filistinli kadın ve çocuklarla takas edildi. Takas nispeten sorunsuz geçti ve bir başarı olarak lanse edildi.
Ancak İsrail, Hamas ile esir takası konusunda yürütülen müzakerelerin Gazze’nin geleceğini tartışmak için bir sıçrama tahtası olarak kullanılmayacağı konusunda kararlıydı.
Kalıcı barış için Gazze’deki yeni otoritenin niteliği ile Arap ve uluslararası garantörlerin beklenen formüldeki rolleri üzerinde anlaşmaya varılması gerekecek.
Bu durum, ateşkesin sağlanmasına yardımcı olan Mısır ve Katar gibi Arap arabuluculardan oluşan mevcut çevrenin genişletilmesini gerektirebilir.
Zaman kazanma
Sonra İsrail Filistinli sivillere yönelik katliamlarına devam etti ancak bu kez ABD’nin bölgede bulunmaması dikkat çekti.
Bu durum, çatışmanın başında Washington’un savaşın kapsamını genişletecek müdahaleler konusunda bölgesel güçleri uyardığı yoğun diplomatik faaliyetleriyle tezat oluşturuyor.
Bu arada ABD Başkanı Joe Biden, Dışişleri Bakanı Blinken ve Savunma Bakanı Lloyd Austin ile birlikte Gazze’deki sivil kayıpları en aza indirme ihtiyacını vurgulayarak Gazze’yi çatışmanın “ağırlık merkezi” olarak nitelendirdi. Sivillerin korunmasını hem ahlaki bir sorumluluk hem de stratejik bir gereklilik olarak nitelendirdi.
Austin’in yorumlarına rağmen, ABD bunu yapmanın en iyi yolunun kalıcı bir ateşkese varmak ve ardından bunu düşmanlıklara kalıcı bir son vermeye dönüştürmek olduğunu açıkça ifade etmedi.
Mısır ise İsrail’in Gazze’deki Filistinli nüfusu Sina’ya iterek ikinci bir Nakbe’ye zorlamasından açıkça endişe duyuyor.
Mısır Dışişleri Bakanı Sameh Şükri şunları söyledi: “Dünya tarafından reddedilen ve uluslararası hukukun ihlali olarak görülen zorla yerinden etme ve kitlesel göç İsrail’in hedefi olmaya devam ediyor.”
“Bu sadece İsrailli yetkililerin açıklamaları ve çağrıları yoluyla değil, aynı zamanda Gazze’deki Filistinli nüfusun topraklarından sürülmesini, anavatanlarından tecrit edilmesini ve vatanlarının ele geçirilmesini amaçlayan acı bir gerçeklik yaratarak da gerçekleşmektedir.”
Ancak Mısır ekonomisi zaten zor durumdayken, olası yeni bir zorunlu göç dalgasının etkileri Mısır’ı olduğu kadar, kıyılarında daha fazla göçmen görmek istemeyen Avrupa’yı da endişelendiriyor.
Mısır’ın bu konudaki tutumu üst düzey destek gördü. ABD Başkan Yardımcısı Kamala Harris, Dubai’deki COP28 iklim konferansı çerçevesinde düzenlenen bir toplantı sırasında Kahire ile ortak bir açıklama yayınladı.
Her iki ülke de Filistinlilerin Gazze ya da Batı Şeria’dan zorla göç ettirilmesini, Gazze ablukasını ya da Gazze’nin sınırlarının yeniden çizilmesini kesinlikle reddediyor.
İsrail ise tampon bölgenin Gazze için gelecekteki güvenlik planlarının anahtarı olduğunda ısrar ediyor. İsrailli kaynaklar şunları söyledi: “Bu, İsrail’in Gazze’den toprak alacağı anlamına gelmiyor, daha ziyade Filistinlilerin İsrail’e girme kabiliyetlerini sınırlamak için Gazze’nin içinde kendi statüsüyle birlikte güvenli bölgeler kurulacağı anlamına geliyor.”
Reuters’in geçen günlerde geçtiği bir habere göre İsrail, savaş sonrasında bölgedeki durumla ilgili önerilerinin bir parçası olarak, Gazze sınırlarının Filistin tarafında, gelecekteki saldırıları önlemek için bir tampon bölge kurma isteğini bazı Arap ülkelerine bildirdi.
Ancak İsrail’in istediği “tampon bölge” konusunda uluslararası ya da bölgesel aktörlerden herhangi bir resmi yorum gelmedi.
Siyasi belirsizlik
Bu durum ABD’nin pozisyonu ve İsrail’e askeri saldırılarını durdurması için baskı yapması halinde Washington’un ne elde etmek istediği konusunda soru işaretleri yaratıyor.
Washington Arap arabuluculuğunu diğer Arap ülkelerini -özellikle de Suudi Arabistan’ı- kapsayacak şekilde genişletmek mi istiyor, yoksa Hamas’ı onaylamadığı bilinen Riyad’ı görüşme çemberinin dışında mı tutuyor?
Beyaz Saray Orta Doğu’da daha iyi bağlantılar kurulmasını istiyor ve İsrail’i Suudi Arabistan’la diplomatik ilişkiler kurmaya teşvik ediyor olabilir.
New York Times köşe yazarı Thomas Friedman, Kasım ayında şöyle yazmıştı: “İran destekli Hamas’ın Suudi-İsrail normalleşmesini engellemek ve Tahran’ın izole edilmesini önlemek için savaş başlattığını anlamak için Arapça, İbranice ya da Farsça bilmenize gerek yok.”
Suudi-İsrail normalleşmesi hâlâ mümkün
Netanyahu, İsrail’in Gazze’ye yönelik savaşının sona ermesinin ardından Suudi Arabistan’la ilişkileri normalleştirmeye devam etme olasılığını gündeme getirdi.
Netanyahu, 27 Kasım’da İsrail’e gelen ve 7 Ekim’de Hamas tarafından saldırıya uğrayan İsrail yerleşimlerinden birini ziyaret eden Amerikalı işadamı Elon Musk ile yaptığı görüşmede şunları söyledi:
“Hamas’ı yendikten sonra Suudi Arabistan ile barışa dönebileceğiz ve inanıyorum ki Arap ülkeleriyle barış çemberini iddialı beklentilerimizin ötesinde genişletebileceğiz… Ama önce kazanmamız gerekiyor.”
Görünen o ki Gazze’deki savaş Netanyahu’nun Riyad’la ilişkileri normalleştirme görüşünü değiştirmemiş.
Eylül sonunda CNN Arabic’e konuşan Netanyahu şunları söyledi: “Suudiler İbrahim Anlaşması’na katılmayarak ve kendilerini bunun dışında tutarak hata yaptılar.”
İsrail’in Suudi Arabistan’la normalleşme karşılığında Filistinlilere ne gibi tavizler vereceği sorulduğunda ise şu yanıtı verdi: “Tüm paketi bir kerede sunmak daha iyi olur. Suudi Arabistan Krallığı ile barış yapmanın ve esasen Arap-İsrail çatışmasını sona erdirmenin Filistin-İsrail çatışmasını sona erdirmemize yardımcı olacağına inanıyorum.”
“Önce Filistin-İsrail çatışmasını sona erdirmeniz ve ardından Arap dünyasına içeriden dışarıya doğru bir yöntem izlememiz gerektiğine inanıyorlar. Bence dışarıdan içeriye yaklaşımın hem Arap ülkeleriyle hem de Filistinlilerle olan çatışmaları sona erdirmek için şansı daha yüksek.”
Netanyahu, Batı Şeria ve diğer belirlenmiş bölgelerdeki İsrailli yerleşimcilerin durdurulmasının masada olup olmadığı sorusuna şu yanıtı verdi: “İsrail’in ulusal çıkarlarını ve güvenliğini tehlikeye atmayacağım ve bunu kamuoyu önünde tartışarak başarıyı riske atmayacağım.”
İki devletli çözüm
ABD’nin Gazze’ye ilişkin tutumundaki belirsizlik, Hamas’ın kovulması halinde Gazze’yi kimin yöneteceği konusundaki endişesinden daha fazlasını yansıtıyor gibi görünüyor. Aslında, iki devletli bir çözüme destek vermeye doğru ilerliyor olması oldukça olası.
Washington, İsrail’in Filistin Yönetimi ile bir barış sürecine ihtiyacı olduğunu ve İsrail’in Gazze’yi yönetecek güvenilir bir Filistinli ortak olmadan Gazze’den çıkamayacağını anlıyor.
ABD, Suudi Arabistan da dahil arabulucular çemberini genişleterek ve henüz şekillenmemiş nihai bir çözüm karşılığında İbrahim Anlaşmalarını masaya koyarak savaşı sona erdirmek istiyor.
DÜNYA BASINI
‘İsrail ABD’ye rağmen Gazze’yi işgal ederse kimse şaşırmasın’
Yayınlanma
4 gün önce07/12/2023
Yazar
Harici.com.tr
Aşağıda çevirisini okuyacağınız makale, ABD’nin itirazlarına rağmen İsrail’in yine de Gazze’yi yeniden işgal etme olasılığına odaklanıyor. Makalenin yazarı Steven Cook’a göre ABD’nin ortaya koyduğu ve kimseyi memnun etmeyen ertesi gün planı hem uygulanabilir değil hem de İsrail’in güvenliğini garanti altına almıyor. Cook; “Bu nedenle İsrailliler Gazze’yi yeniden işgal ettiğinde kimse şaşırmamalı” diyor:
İsrail Neden Muhtemelen Gazze’yi Yeniden İşgal Edecek?
Herkes bunun kötü bir fikir olduğu konusunda hemfikir ama yine de olabilir.
Steven A. Cook
Orta Doğu’da savaşın sürdüğü son iki ay boyunca Washington’da ya da başka bir yerde hiç kimse Gazze Şeridi’ndeki çatışmalar sona erdiğinde ne olması gerektiği konusunda iyi bir fikir ortaya koyamadı. Aynı zamanda herkes İsrail’in Gazze’yi yeniden işgal etmesinin kötü bir fikir olduğu konusunda hemfikir görünüyor. Biden yönetimi İsrail hükümetini bölgede askeri yönetime geri dönülmesini desteklemeyeceği konusunda uyardı bile.
Yine de İsrail işgalinin yenilenmesi ihtimali pek çok kişinin düşündüğünden daha yüksek. Çünkü İsrailliler güvenlik istiyor ve Gazze için mevcut fikirlerin hepsi uygulanamaz ya da siyasi olarak savunulamaz (ya da her ikisi de). Aynı zamanda İsrailliler Hamas’la mücadeleyi varoluş nedeni olarak görüyorlar ve e bu nedenle hayatta kalmanın bedeli ise uluslararası tepkileri göze almaya hazır gibi görünüyorlar.
Gazze’de “ertesi günü” düşünürken, İsrail’in 2005’te bölgeden çekilmesiyle ilgili bazı ayrıntıları anlamak önemli. Dönemin Başbakanı Ariel Şaron, İsrail’in Gazze Şeridi’ni işgalinin artık maliyetine değmeyeceğine karar verdiğinde, birçok İsrailli de aynı fikirdeydi. Kalmak için ikna edici bir neden yoktu.
Batı Şeria’nın aksine Gazze Şeridi hiçbir zaman tarihi İsrail topraklarının bir parçası olmadı. Ve İkinci İntifada’nın son günlerinde orada güvenlik sorunu devam etse de İsrail Savunma Kuvvetleri (IDF) liderliği, askerler artık bölgede olmasa bile, bunun yönetilebilir olduğuna inanıyordu. Dahası, İsrail yerleşim yerlerini boşaltıp bölgeyi terk ettiği için dünya çapında itibar kazanacaktı. Açıkça belirtilmeyen şey ise Şaron için Gazze’den çekilme, Batı Şeria’nın her zaman İsrail kontrolünde kalmasını istediği kısımlarında İsrail’in kontrolünü sıkılaştırma çabalarını sürdürmek için tüm kaynaklarını kullanabileceğiydi.
İsrail’deki pek çok kişi için Gazze Şeridi’nin işgali Haziran 1967 zaferinin zehirli kadehiydi ve burayı Filistin Yönetimi’ne (FY) devretmek bir kazanım gibi görünüyordu. Ancak tüm İsrailliler böyle destekleyici değildi. Yerleşimciler Şaron’un ihaneti olarak algıladıkları bu durumu kınadılar ve bazıları direndi. Dönemin Ulaştırma Bakanı Avigdor Lieberman muhalefeti nedeniyle hükümetten ayrılmak zorunda kaldı. Ve Likud partisi bölündü. Şaron, Ehud Olmert ve Tzipi Livni gibi tanınmış Likud üyeleriyle birlikte Kadima adında yeni bir parti kurdu. Lieberman ve aralarında eski Knesset Başkanı Yuli Edelstein’ın da bulunduğu diğer muhaliflere göre Gazze’den çekilmenin iyi niyet ya da güvenlik getireceğine inanmak hataydı. Şaron’un aksine, egemen İsrail’de İsraillilerin güvenliğini sağlamanın en iyi yolunun Gazze’nin işgalini sürdürmek olduğuna inanıyorlardı.
Takip eden yıllarda, çekilmeden bu yana Gazze’den atılan roketler düzenli aralıklarla İsrail’e düşerken ve Birleşmiş Milletler İsrail’i birçok İsraillinin var olmadığını söylediği bir işgal nedeniyle eleştirmeye devam ederken, İsrail sağı Şaron’un çekilmesinin büyük bir hata olduğunu savundu. Bu görüş, 7 Ekim’deki terör saldırılarından bu yana İsrail’de daha fazla taraftar bulmuşa benziyor. Kısa bir süre sonra yapılan bir ankette İsraillilerin yüzde 30’u Gazze’nin işgalini ve askeri yönetimini destekliyordu.
Elbette bu anket, devlet tarihindeki en büyük güvenlik başarısızlığının hemen ardından yapılmıştı. Hiç şüphesiz, kanlı ve yaralı İsrail’de duygular çok yoğundu (ve hâlâ öyle). Anketin yansıttığından çok daha az İsrailli Gazze’yi yeniden işgal etmek istiyor olabilir. Ancak bu durum 2005’teki çekilmeye karşı çıkanların o zaman olduğundan daha ikna edici bir anlatıya sahip olduğu gerçeğini ortadan kaldırmıyor: İsrail, Gazze Şeridi’ni işgal ettiğinde göreceli bir sükûnet vardı ve ülkeye çok az roket düşüyordu; IDF çekildiğinden beri ise mini savaşlardan (2008-09, 2012, 2014, 2021) başka bir şey olmadı ve şimdi de tam ölçekli bir çatışma yaşanıyor.
Bana söylenenlere göre İsrail savunma teşkilatında hiç kimse -Hamas’ın planlarına ilişkin uyarıları yıllarca görmezden gelen aynı kişiler- Gazze’yi yeniden işgal etmek istemiyor. Savunma Bakanı Yoav Gallant, savaşın üçüncü aşamasının “İsrail’in Gazze şeridindeki sorumluluğunu ortadan kaldırmayı ve İsrail vatandaşları için yeni bir güvenlik gerçekliği oluşturmayı gerektireceğini” söyleyecek kadar ileri gitti ve Hamas yok edildikten sonra IDF’nin Gazze’yi terk edeceğini ve İsrail’den izole edileceğini öne sürdü. Bu onun (gerçekçi olmayan) niyeti olabilir ama başkalarının söylediği tam olarak bu değil.
İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu 6 Kasım’da ABC News’e verdiği demeçte “İsrail belirsiz bir süre için … [Gazze’de] genel güvenlik sorumluluğuna sahip olacak çünkü sahip olmadığımızda neler olduğunu gördük” dedi. Elbette başbakan IDF’nin savaştan sonra Gazze’yi işgal edip yöneteceğini kesin bir dille ifade etmedi ancak bunu da reddetmedi.
Bir de Netanyahu’nun en yakın danışmanlarından biri olan İsrail Stratejik İşler Bakanı Ron Dermer var. Dermer geçen günlerde gazetecilere yaptığı açıklamada İsrail ordusunun 17 yıldır Gazze’de bulunmadığını ve dolayısıyla Batı Şeria’da rutin olarak gerçekleştirdiği güvenlik operasyonlarını yapamadığını belirterek 2005’teki çekilmenin İsrail’in güvenliğini tehlikeye attığını ima etti. “Açıkçası (bunu) tekrarlayamayız” diyerek Netanyahu’nun daha önce söylediklerini, özellikle de IDF’nin Gazze’de “süresiz olarak öncelikli güvenlik sorumluluğuna” sahip olacağını teyit etti.
Buradan, İsrail’in güvenliğini sağlamanın en iyi yolunun işgalden geçtiğini öne sürdükleri anlaşılıyor; ancak elbette her iki adamın sözlerinde de belli bir miktar dolambaçlı ifade var. Bununla birlikte, yeniden işgale karşı olsalardı, “İşgale karşıyız, ancak X, Y ve Z’yi yaparak egemen İsrail’i güvence altına alacağız” demek kolay olurdu.
Netanyahu söylediklerinde ciddi olsun ya da olmasın hatta İsrail siyaseti savaştan sonra şu ya da bu şekilde onu iktidardan alsa bile çatışmanın sonunda Gazze Şeridi’nin yeniden işgali edilebilir. Bir beyin fırtınası yapalım: İsrail yönetiminin Gazze Şeridi’ni işgal etmek istemediğini ancak Hamas’ın yok edilmesinin İsrail’in hedefi olmaya devam ettiğini varsayalım. Ve İsrail halkının oldukça şahin olduğunu düşünelim. Şimdi ne Washington’un ne de diğer büyük küresel ya da bölgesel güçlerin savaş sonrası Gazze için uygulanabilir ve siyasi olarak savunulabilir bir plan geliştiremediğini durumda İsraillilerin tam olarak neyle karşı karşıya kalıyor?
Biden yönetiminin, bazı kısımları Dışişleri Bakanı Antony Blinken tarafından kamuoyuna açıklanan mevcut planına göre, yeniden canlandırılmış bir Filistin Yönetimi kontrolü ele alana kadar Gazze’de bir tür uluslararası istikrar sağlanacak ve ardından ABD’nin iki devletli çözüm arayışı yeniden başlayacak.
Bu planın hiçbir aşaması gerçekçi değil. Gazze’de çok uluslu bir güç olması pek olası değil çünkü İsrail, Hamas’ı İsrail’in güvenliğini tehdit edemez hale getirse bile bu son derece tehlikeli olacaktır. Filistin Yönetimi yolsuzluk, işlevsizlik ve meşruiyet eksikliği nedeniyle -İsrail’e bağımlılığı ve İsrail’le koordinasyonunun yanı sıra Filistin lideri Mahmud Abbas’ın seçimlere katılmayı reddetmesi nedeniyle- yardım edilemeyecek kadar zor durumda. Reforme edilse bile Netanyahu ve danışmanları Filistin Yönetimi’ni bir ortak olarak görmediklerini açıkça ortaya koydular ve Ramallah’taki Filistinli liderler de İsrail’in Gazze Şeridi’ndeki vekili olmayacaklarını açıkça belirttiler. Son olarak, ABD’li politika yapıcıların İsraillileri ve Filistinlileri barışa zorlamak için daha önce denenmemiş pek bir şey sunması mümkün görünmüyor.
İsrail halkının Gazze Şeridi’ni işgal etmek isteyip istemediği açık bir soru olmaya devam ediyor, ancak İsrailli dostlarımın ve muhataplarımın son iki aydır bana aktardığı üzere, mevcut çatışmada imkânsız bir durumla karşı karşıyalar. Filistin meselesinden ellerini çekmek ve güvenliğe kavuşmaktan başka bir şey istemiyorlar. Gazze’den çekilmenin bu hedefleri gerçekleştireceğini düşünüyorlardı ama 7 Ekim saldırıları bu inançlarını yerle bir etti. Bu nedenle İsrailliler Gazze’yi yeniden işgal ettiğinde kimse şaşırmamalı. Güvenlik isteyen İsrailliler için muhtemelen başka seçenek yok.
DÜNYA BASINI
Britanya’nın Afrika ajandası: Güçlü ve zayıf yönler
Yayınlanma
4 gün önce07/12/2023
Yazar
Emre Köse
Çevirmenin notu: Batı’nın uzun yıllardır ucuz iş gücü fırsatları için sanayisizleşmeyi göze alması karşısına Çin gibi bir tehlikeyi çıkardı. Ve Çin ve onun şirketleri, ABD ve AB’nin boşalttığı yerleri mükemmel bir şekilde dolduruyor. Afrika’nın ve Asya’nın tamamında ve ayrıca Latin Amerika’da, akıllara seza devasa altyapı projelerinin çoğunun altında Çin’in imzası var. Pekin kaz gelecek yerden tavuk esirgemiyor ve gittiği yerlerdeki muhataplarını borçla harçla uğraştırmıyor. Bu fena bir dönüşümün belirtileri ve sancılar şiddetli.
Britanya’nın Afrika ajandası: Güçlü ve zayıf yönler
Natalya Eremina
Rusya Uluslararası İlişkiler Konseyi (RIAC)
4 Aralık 2023
İngiliz küresel stratejisindeki (“Küresel Britanya”) Afrika tarafı pek açık tanımlanmadı, İngiliz devletinin kıtadaki hedeflerini belirlemedi ve Birleşik Krallık parlamentosundaki Afrika gündemine ilişkin tartışmanın da gösterdiği üzere hem iş dünyası hem de siyaset kurumu arasında soru işaretlerine yol açıyor. Bu nedenle, Britanya’nın Afrika’daki stratejisi şu anda, gözlerimizin önünde şekilleniyor ve hala ülkenin sömürge deneyimine dayanıyor. Ne de olsa bu, daha önce dominyon (mesela Güney Afrika), Britanya İmparatorluğu’nun protektorası (mesela Nijerya), koloni (mesela Gambiya, Kenya, Malavi, Sierra Leone, Uganda, Zambiya) ya da Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra manda bölgesi (mesela Tanzanya) olan ülkelerden oluşan İngiliz Milletler Topluluğu’na dayanıyor. Ayrıca İngiliz Milletler Topluluğu, olumsuz bir sömürge tadı taşıyan ortak bir tarihle (Mozambik, Gabon, Ruanda) Britanya’ya bağlı olmaksızın fayda arayan Afrika ülkelerini de içeriyor. Ayrıca Afrika ülkelerinin İngiliz Milletler Topluluğu’ndan ayrıldıklarında bir süre sonra yeniden üye olduklarını da gözlemlememiz gerek (Güney Afrika, Gambiya). Yalnızca Zimbabve 2003 yılında ayrıldığı örgüte geri dönmedi. Dolayısıyla aslında Birleşik Krallık, Afrika’nın yönünü önemli ve umut verici olarak görmese bile kıtadaki varlığını her zaman sürdürdü. Fakat yaklaşık beş yıl önce durum değişmeye başladı: Çin kendi ticari ve iktisadi ilişkiler ağını kurarak Afrika’da net bir yer edindi, Rusya güvenlik ve iktisadi işbirliği projeleriyle Afrika’ya geri döndü, AB, Global Gateway programı çerçevesinde Afrika’nın önemini ilan etti, ABD, Afrika’da yeni bir strateji açıkladı ve genel olarak, büyüme ve iktisadi kalkınma hususlarının küresel Güney denilen bölgeye kayması belirginleşti, bu da özellikle Birleşik Krallık için yatırım konusunu keskinleştirdi. Çeşitli Avrupa ülkelerinin sömürgecilik sorunu ve sömürgecilik sonrası yaklaşımlarının tam da şu anda aktif bir şekilde ele alınması ve yeniden değerlendirilmesi tesadüf değil ve bunun için diğerlerinin yanı sıra İngiliz siyaset kurumunun ve İngiliz kalıtsal aristokrasisinin temsilcilerinin sorumluluk alması gerekiyor. Şaşırtıcı olmayan bir şekilde Birleşik Krallık, Afrika’nın önemini ve ülkenin kıtadaki hedeflerini ifade etme ihtiyacı sorusunu gündeme getirme konusunda ortaklarını takip etti (Afrika Stratejisi 2019’da yayımlandı ve aynı yıl Afrika Birliği ile mutabakat zaptı imzalandı, Afrika yönü de ülkenin dış politika incelemelerinin bir parçası olarak kabul edildi). Mevcut koşullarda Birleşik Krallık’ın Afrika meselelerine yönelik önerdiği yaklaşımların güçlü ve zayıf yönlerini kısaca ele alalım.
Birleşik Krallık’ın Afrika ajandasının güçlü yönleri
Afrika, farklı aktörlerin çıkarları arasında önemli bir kesişme noktası olarak nitelendiriliyor ve Birleşik Krallık’ın Afrika meselelerine katılımı kaçınılmaz olarak ülkenin profilini ve uluslararası ilişkilerdeki önemini artırıyor.
Birleşik Krallık, küresel enerji katılımı ve yatırımları açısından Afrika’nın iktisadi önemi konusunda oldukça net. Bu durum, 2020 yılında Afrika ile yapılan İlk Yatırım Zirvesi’nde de ortaya konmuştu. O dönemde İngiliz tarafı, Afrikalı ortaklarına 2027 yılına kadar tüm G7 ülkelerinden 80 milyar dolara kadar özel sektör yatırımı sağlama sözü bile vermişti. İngilizler, Afrika’daki çeşitli projeler için yaklaşık 4 milyar pound (bunun 2,4 milyar pound’u özel yatırım) toplamaya hazır olduklarını söylediler. İlk zirvede ayrıca 6,5 milyar pound değerinde sözleşmeler de yapıldı. Nisan 2024’te Birleşik Krallık Afrika ile İkinci Yatırım Zirvesi düzenlemeyi planlıyor (24 Afrika ülkesinden delegasyon bekleniyor: Cezayir, Angola, Kamerun, Fildişi Sahili, Kongo, Mısır, Etiyopya, Gana, Kenya, Malavi, Moritanya, Mauritius, Fas, Mozambik, Namibya, Nijerya, Ruanda, Senegal, Sierra Leone, Güney Afrika, Tanzanya, Tunus, Uganda ve Zambiya). Buna ek olarak, İngiliz hükümeti, işletmelerini riskleri azaltmaya ve Afrika’da yeni ortaklar bulmaya davet eden yatırım araçları oluşturdu. Bu araçlar arasında İngiliz Uluslararası Yatırım grubu, UKEF (Britanya İhracat Finansmanı) ve Growth Gateway programı bulunuyor.
Birleşik Krallık için Afrika’daki varlığının oldukça ciddi olumlu yönlerinden biri de askeri ortaklıkların ve hatta askeri üslerin varlığı. Kenya ve Nijerya, siyasi-askeri alanda sürekli bir ilişkinin olduğu iki Afrika ülkesi olarak öne çıkıyor. 2018 yılında Birleşik Krallık ile Nijerya, İngilizlerin Nijeryalı askerleri eğittiği ve ekipman tedarik ettiği Güvenlik ve Savunma Ortaklığı Anlaşması imzaladı. Kenya’da ise İngilizler 1963’ten bu yana düzenli olarak güncellenen bir savunma anlaşması aracılığıyla yakın askeri işbirliği geliştirdi.
Afrika, Birleşik Krallık’ın imaj hedeflerinin gerçekleştirilmesi açısından önemli bir bölge olmaya devam ediyor; zira ülke, gayri safi milli gelirinin yüzde 0,5’ini başta Afrika olmak üzere insani yardıma ayırmakla iftihar duyuyor. Ayrıca İngilizler, iç çatışmalar ve doğal afetler nedeniyle ülkelerinden kaçan Afrikalı mültecilere verdikleri desteği de vurguluyor (şu anda 1,5 milyondan fazla kişi kendisini siyah, siyah İngiliz, siyah Galli, Karayipli veya Afrikalı olarak tanımlıyor).
Britanya’nın Afrika ajandasındaki zayıflıklar
Afrika, Britanya’nın dış politika ajansında bir “yüze” sahip değil, hala küresel Güney’in bir parçası olarak görülüyor ve mevcut bağlamda farklı Afrika ülkeleri için farklı yaklaşımlar formüle etme girişimi dahi yok. Dolayısıyla, Afrika hala tek bir varlık olarak algılanıyor ve daha ziyade Arap Afrika’sı için bir istisna yapılıyor ama bu durum Afrika stratejisinin metninde ortaya konmuyor. Buna ek olarak, söz konusu kıta İngiliz çıkarlarının “geniş çevresi” kavramına dahil, yani ülkenin dış politika öncelikleri hiyerarşisinde son sırada yer alıyor. Aynı zamanda Afrika, bir işbirliği bölgesi olmaktan ziyade Çin ve Rusya ile bir rekabet alanı olarak görülüyor.
Britanya’nın Afrika kıtasındaki konumunun bir başka zayıflığı da özellikle uzun bir sömürgecilik mazisinden (halkların sömürgeciler tarafından ayrılması) kaynaklandığı için, krizleri önlemek ve dengelemek üzere operasyon başlatma konusunda bağımsız bir kabiliyete sahip olmaması. Birleşik Krallık askeri operasyonlar yürütmek için çoğunlukla Fransa ile işbirliği yapmak zorunda kalıyor. Bu durumda Birleşik Krallık, kendi stratejisinden ziyade Fransa’nın stratejisinin yerine getirilmesinin altında kalıyor. Aynı durum Birleşik Krallık’ın ABD ile ortaklığı için de geçerli. Aynı zamanda, İngiliz tarafının Afrika ülkelerindeki iç krizleri ortaklarıyla birlikte bile çözemeyeceği kabul ediliyor. İngilizler, Afrika’nın geleneksel olarak krizlerle boğuşan bu bölgelerine Sahel bölgesini de dahil ediyor. Afrika’daki iç risklerin çokluğu, askeri işbirliğini haklı gösterse de İngiliz tarafının iktisadi varlığını güçlendirmesini engelliyor. Bu nedenle Britanya, Afrika’daki güvenlik programlarında tek başına hareket etmiyor, yalnızca uluslararası işbirliğine ve makro-bölgesel sürdürülebilirliğe bel bağlıyor. Diğer hususların yanı sıra Britanya, bu amaçla Afrika Birliği ile bir anlaşma imzaladı.
Birleşik Krallık’ın sözde yumuşak gücü son derece karmaşık bir konu olmayı sürdürüyor. Bir yandan British Council, 19 Afrika ülkesinde faaliyet gösteriyor ve eğitim programları (örneğin Chevening programı) bulunuyor. Fakat bu tür programlar hala pek çok Afrika ülkesi için erişilmez olmaya devam ediyor. Buna ek olarak, Afrika’da sömürgeciliğin kalkınmadaki rolü ya da her zaman iktisadi ortaklık eksikliğinden kaynaklanan “kalkınamama” konusunda son derece aktif bir tartışma mevcut. Afrika’dan çıkarılan değerli eşyaların iadesi konusu sık sık gündeme geliyor.
Sonuçlar
Britanya, Afrika’daki konumunu güçlendirmek için mevcut iktisadi (yatırım) programlarını ve kurumlarını oluşturabildi, girişimcilerine Afrikalı ortaklarıyla daha rahat etkileşim yolları sunabildi; bu sadece ülkenin Afrika’daki imajı ve konumu için değil, aynı zamanda İngiliz iş dünyasının kendi hükümetine olan güvenine de katkıda bulunuyor. Ancak krizlere yalnızca iktisadi araçlarla karşı koymak mümkün değil. Bunun yanında Afrika’da hala Britanya’ya bağımlı bir grup ülkeden bahsedebiliriz. İngiliz Milletler Topluluğu içinde Britanya ile işbirliklerini analiz edersek İngiliz askeri üslerinin varlığı da dahil olmak üzere askeri-politik işbirliği faktörünün yanı sıra ticaret ve iktisadi etkileşime ilişkin mevcut verileri, Afrika ülkelerinin Britanya ve bir bütün olarak Batı dünyasıyla dayanışma sergilemek için önemli olan Rusya karşıtı kararlara ilişkin tutumlarını dikkate alırsak, Britanya’ya en “koşullu bağımlı” ülkeler olarak (bağımlılığın zayıflama sırasına göre) şu ülkeleri seçebiliriz: Sierra Leone, Malawi, Zambiya, Kenya, Nijerya ve Zambiya. Afrika ülkeleriyle işbirliği geliştirmeye çalışan Rus karar alıcıların bu koşulları göz önünde bulundurmaları muhtemelen mantıklı olacaktır.

WP: ABD kendi yasalarını gözetmeden İsrail’e on binlerce ton bomba verdi

‘Atina’da masada KKTC olsaydı bu olumlu hava yaratılamazdı’

Çin akademisinde ŞİÖ’nün genişlemesi üzerine perspektifler

‘Gazze’yi Batı Şeria ile buluşturan başkenti Kudüs olan bir çözüm, tek geçerli çözümdür’

Uzmanlar yanıtlıyor: Savaş nasıl bitecek? Bir sonraki nasıl önlenebilir?
Çok Okunanlar
-
AMERİKA2 hafta önce
Kısa Kissinger portresi: Akıllı, gerçekçi, gaddar
-
DÜNYA BASINI7 gün önce
İran’ın Gazze savaşına doğrudan dahil olmamasının 7 nedeni
-
GÖRÜŞ2 hafta önce
Batı aklının ‘büyülü kurbanı’ Ukrayna
-
GÖRÜŞ2 hafta önce
Filistin’in geleceği – 1
-
GÖRÜŞ2 hafta önce
Filistin’in geleceği – 2
-
GÖRÜŞ1 hafta önce
Filistin’in geleceği – 3
-
SÖYLEŞİ1 hafta önce
‘Gazze’deki çatışma Batı medeniyetinin gerçek yüzünü gösterdi’
-
GÖRÜŞ2 hafta önce
Napoléon Efsanesi