Bizi Takip Edin

ASYA

Modi’nin barış diplomasisi seçim kozu mu?

Yayınlanma

Hindistan Başbakanı Narendra Modi’nin Çin ile uzun süredir devam eden sınır anlaşmazlığını çözme ve küresel çatışmalarda barışa aracılık etme yönündeki son çabaları, eleştirmenler tarafından seçim yatırımı olarak nitelendirilirken, destekçileri tarafından Hindistan’ın küresel konumunu ve ekonomik geleceğini güçlendirmeye yönelik bir adım olarak görülüyor.

Modi’nin Rusya’daki BRICS zirvesi sırasında Çin Devlet Başkanı Xi Jinping ile el sıkıştığı görüntüler -iki ülke arasında dört yıl önce yaşanan ölümcül sınır çatışmasından bu yana ilk buluşmaları- çarşamba günü Hindistan medyasına yansıdı.

Modi’nin aynı zirve sırasında, Gazze çatışmasında bir barış anlaşmasını kolaylaştırabileceği yönündeki spekülasyonların ortasında, İran Cumhurbaşkanı Mesud Pezeşki ile de görüştüğü bildirildi.

Bu girişimler, bu yılın başlarında Rusya ve Ukrayna’ya yaptığı ve her iki ülkeyi de savaş yerine diyaloğu benimsemeye çağırdığı yüksek profilli ziyaretlerini takip ediyor.

Modi’yi sık sık Vishwaguru – Sanskritçe’de “dünyanın öğretmeni” anlamına geliyor – olarak adlandıran destekçileri sosyal medyada barış çabalarını geniş bir şekilde tanıttı. Ancak eleştirmenler, bu yüksek profilli toplantıların kalıcı diplomatik sonuçlar elde etmekten ziyade Modi’nin Hint seçmenler nezdindeki imajını güçlendirmeye yönelik olduğunu savunuyor.

Nitte Education’da akademisyen direktörü ve Lok Niti Network’ün ulusal koordinatörü Sandeep Shastri, Hindistan’ın Modi’nin dünya barışı için çalışan küresel bir lider olarak rolü konusunda Modi yanlısı ve karşıtı kamplar arasında açıkça bölündüğünü söyledi.

Modi’nin son dönemde gerçekleştirdiği yüksek profilli ziyaretlere atıfta bulunan Shastri, South China Morning Post’a yaptığı değerlendirmede, destekçilerinin bu ziyaretleri Modi’nin dünya sahnesinde bir lider olarak “net bir şekilde ortaya çıkışının” işareti olarak gördüğünü, eleştirenlerin ise geçmiş Hindistan başbakanlarının sonuçsuz kalan diplomatik çabalarına benzer bir şekilde bu ziyaretlerin “özden çok gösteriş” olduğunu savunduğunu kaydetti.

Dünyanın en popüler seçilmiş liderlerinden biri olmasına rağmen Modi’nin ülkesindeki imajı son zamanlarda biraz azalmış görünüyor.

İktidardaki Bharatiya Janata Partisi (BJP) bu yıl yapılan parlamento seçimlerinde salt çoğunluğu kaybetmiş olsa da bu ayın başlarında Haryana eyaletinde elde ettiği çarpıcı zafer hem Modi’ye hem de partisine olan güvenin yeniden tesis edilmesine yardımcı oldu. Parti hala 2025 yılına kadar yapılacak bir dizi zorlu eyalet seçimiyle karşı karşıya.

Bazı analistler Modi’nin küresel liderlerle yaptığı toplantıların kısmen çekirdek destek tabanını güçlendirmeyi amaçladığına inanıyor.

“Modi’nin harika olduğunu düşünüyorlar çünkü dünya çapında saygı görüyor. Ancak pek çok ülke onunla sadece Hindistan’ı ve Hint diasporasının demografik topluluğunu temsil ettiği için ilgileniyor” dedi bağımsız bir siyasi yorumcu olan Nilanjan Mukhopadhyay.

Uzmanlara göre, Modi’nin dünya liderleriyle yaptığı görüşmelerin “hemen büyük bir seçim getirisi sağlaması muhtemel değil”, çünkü Rusya ile Ukrayna ve İsrail ile Hamas arasındaki barış beklentileri uzak görünürken, Hindistan’ın Çin ile yaptığı görüşmelerin sonucu ancak zamanla netleşecek.

Hindistan ve Çin arasındaki ilişkiler, 2020 yılında tartışmalı Himalaya sınırında iki ülke askerleri arasında yaşanan çatışmanın ardından şimdiye kadarki en düşük noktalarından birine ulaştı ve ancak yoğun ikili görüşmelerin ardından çözülmeye başladı.

Bazı analistler Modi’nin barış girişimlerinin, iç siyasi kazanımları sınırlı olsa da Hindistan’ın stratejik çıkarlarına hizmet ettiğini savunuyor.

King’s College London’da uluslararası ilişkiler profesörü olan Harsh Pant, “Xi Jinping ile yapılan bu toplantı farklı bir kategorideydi çünkü Hindistan ve Çin’in 2020 öncesinde hakim olan diplomatik ilişkiye geri döndüğünü gösteriyor” dedi.

Kalıcı barış ve istikrarın tesis edilmesi halinde bunun hem Hindistan hem de Çin için ekonomik açıdan faydalı olacağını söyledi.

“Hindistan için barış, soyut ilkeler uğruna sağlanması gereken ezoterik bir kavram değil, ülke yılda yüzde 7-8 oranında büyümek istiyorsa bir gerekliliktir” diyen Pant, bunun Pekin’in de çıkarına olacağını savundu.

Pant, Modi’nin Putin’e de bu kavramı vurguladığını ve Rus lideri Ukrayna ile olan anlaşmazlıklarını savaş yerine diplomasi yoluyla çözmeye çağırdığını söyledi.

Pant, Rusya-Ukrayna ihtilafında tarafsız bir duruş sergileyen Yeni Delhi’nin her iki ülkeyle de güçlü bağlara sahip olduğunu belirtti.

“Ancak herhangi bir ülkenin tek başına barışa aracılık etmesi mümkün olmayacaktır. Ancak Hindistan’ın sorumluluğundan kaçmadığını düşünüyorum” diyen Pant, bu tür çabaların Hindistan’ın yükselen bir güç olarak küresel itibarını attırdığını belirtti.

Bağımsız bir siyasi yorumcu olan Yashwant Deshmukh da, Modi’nin barış girişimlerinin iç politika üzerinde sınırlı bir etkisi olsa da, Hindistan’ın bağımsız bir güç olarak konumunu sağlamlaştırmayı amaçladığını söyledi.

Deshmukh, “Modi’nin diplomasisi aslında iç politikaya yönelik değil, ancak puan kazanırsa bu sayılır” dedi ve ülkenin “dış politikasının Doğu veya Batı tarafından dikte edilen bir rol oyunundan ziyade Hindistan’ın çıkarına göre yeniden düzenlendiğini” sözlerine ekledi.

Georgetown Üniversitesi’nde hükümet profesörü olan Uday Chandra, Modi’nin barış girişimlerinin ABD’nin Asya bölgesinde azalan rolü bağlamında da görülmesi gerektiğini söyledi.

Chandra, ABD askerlerinin 2020’de Afganistan’dan çekilmesi ve Rusya ile Ukrayna arasında devam eden savaş gibi eylemlerin Hindistan ve Asya’daki diğer ülkeleri “pozisyonlarını yeniden değerlendirmeye ittiğini” söyledi. “ABD artık bir Asya gücü değil ve olmayı da arzulamıyor” dedi.

Chandra, “Bu koşullar altında, yeni Asya güvenlik ortamı her şeyden önce Asya içi işbirliğini gerektiriyor” değerlendirmesini yaptı.

ASYA

Trump’ın ticari tutumu Asya ülkelerini bölgesel ittifaklara itiyor

Yayınlanma

Analistlere göre Asya ülkeleri, ABD Başkanı seçilen Donald Trump’ın korumacı söylemine, ABD’nin katılımı olmadan uluslar ötesi ekonomik işbirliğini teşvik etmeyi amaçlayan bölgesel ve ikili ticaret anlaşmalarına daha fazla önem vererek karşılık veriyor.

Trump, 20 Ocak’ta ikinci dönem için yemin ettikten sonra ABD ithalatına %20’ye varan genel vergilerin yanı sıra Çin mallarına %60 oranında gümrük vergisi uygulama sözü vererek gümrük tarifelerini 2024 başkanlık kampanyasının temel taşı haline getirdi.

Peru’da düzenlenen son Asya-Pasifik Ekonomik İşbirliği (APEC) forumunda, 21 üyenin birçoğunun liderleri jeopolitik gerilimler artarken ve tedarik zincirleri yıpranırken bölgesel ekonomik entegrasyonun güçlendirilmesi çağrısında bulundu.

Çin Peru ile daha güçlü bir ticaret anlaşması imzalarken, Endonezya Kanada ile bir ticaret anlaşması üzerinde mutabık kaldı.

Singapur Başbakanı Lawrence Wong, APEC ülkelerini kapsayan ve halen üzerinde çalışılan bir anlaşma olan Asya Pasifik Serbest Ticaret Bölgesi’nin yeniden canlandırılmasının önemini vurguladı.

Wong, “APEC şimdi eskisinden daha önemli” dedi.

Çok taraflı bölgesel ekonomik ortaklıklar

Ekonomistler, Bölgesel Kapsamlı Ekonomik Ortaklık (RCEP) ve Trans-Pasifik Ortaklığı için Kapsamlı ve Aşamalı Anlaşma gibi Washington’u içermeyen ticaret anlaşmalarının önümüzdeki yıllarda Asya ülkeleri için daha önemli hale geleceğini söylüyor.

Sürdürülebilir ticareti teşvik eden Asya merkezli bir grup olan Hinrich Vakfı’nın ticaret politikası başkanı Deborah Elms, Nikkei Asia’ya yaptığı değerlendirmede, “Bu, çöken küresel sistemden kaynaklanan kaos ve hasarın bir kısmını yönetmemize yardımcı olacak” dedi.

Çin, Japonya, Güney Kore ve ASEAN üyeleri dahil olmak üzere 15 Asya-Pasifik ülkesi arasında bir ticaret anlaşması olan RCEP, ABD-Çin ticaret savaşının arka planında sekiz yıl süren müzakerelerin ardından Kasım 2020’de imzalandı. Bu ülkeler dünya gayrisafi yurtiçi hasılasının yaklaşık %30’unu temsil ediyor.

Trump 2017 yılında ABD’yi Trans-Pasifik Ortaklığı’ndan çekerek Tokyo’yu anlaşmanın liderliğini üstlenmek durumunda bıraktı. Şu anda CPTPP olarak bilinen ve Kanada, Avustralya, Yeni Zelanda, Singapur ve Vietnam’ın da aralarında bulunduğu 11 ülkeden oluşan grup altıncı yılına girmek üzere. Üyeler arasındaki ticaret 2018’den 2021’e kadar %5,5 arttı. Birleşik Krallık aralık ayında katılıyor, Çin de üye olmak istiyor.

Trump’ın küreselleşme karşıtı tutumu karşısında bazı analistler Japonya’yı CPTPP’yi geliştirmeye, üye eklemeye ve Avrupa Birliği ile işbirliğini ilerletmeye çağırıyor.

APEC’teki Çinli bir delege şunları söyledi: “Günün sonunda çok sayıda ticaret ortağımız var.”

Ancak Çin’in ekonomi politikası bölgesel ticari işbirliğinin önünde engel teşkil edebilir. Pekin

Asia Decoded danışmanlık şirketinin kurucusu Priyanka Kishore ise, bölgesel ticareti teşvik etmek için Çin’in iç tüketimi canlandırması ve daha fazla ithalat yapması gerektiğini söyledi.

Nikkei’ye konuşan Kishore, “Çin, bölgenin dış talebini desteklemede çok önemli bir role sahip” dedi ve ekledi: “Bölge içi ticaretin şampiyonu olmak istiyorsa daha fazlasını yapmalı.”

Yeni ticaret ortakları bulmaları 5 yıl sürebilir

Daha yüksek ABD tarifeleri, ticaretin GSYH’ye oranı %100’ün üzerinde olan Singapur, Hong Kong, Vietnam gibi Asya ekonomileri için özellikle zor olabilir. Singapur ve Güney Kore şu anda ABD ile serbest ticaret anlaşması olan tek Asya ülkeleridir.

Gümrük vergileri ABD’deki ithalatçılar tarafından ödenmekte ve ABD Gümrük ve Sınır Koruması tarafından tahsil edilmektedir. Daha yüksek maliyetler müşterilere yansıtılabilse de tarifeler, ürünlerinin satışını zorlaştırarak yabancı ülkelere zarar verebilir.

Fudan Üniversitesi’nde ekonomist olan Yang Zhou’nun araştırmasına göre, 2018’deki ticaret savaşı Çin’e 35 milyar dolara, ABD’ye ise 15 milyar dolara mal oldu.

Kendisini dünya ticaretini etkileyen politikaların bağımsız bir gözlemcisi olarak tanımlayan Global Trade Alert, Asya ülkelerinin ABD pazarına erişimlerinin engellendiği en kötü durum senaryosuyla nasıl başa çıkacaklarını ölçmeye çalıştı. Analiz, bu ülkelerin yeni ticaret ortakları bulmalarının ortalama beş yıl alacağını ortaya koydu.

Çalışmaya göre, ABD’nin yerini Çin, AB, Vietnam ve Japonya’daki ticaret ortaklarıyla doldurmak için 24 yıla ihtiyaç duyacak olan Tayland gibi ülkeler için bu görev daha zor olacaktır. Güney Kore için bu süre 2038 yılına kadar uzayacaktır.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin, Japon vatandaşları için vizesiz seyahati yeniden başlatıyor

Yayınlanma

Çin Dışişleri Bakanlığı cuma günü yaptığı açıklamada, hükümetin 30 Kasım’dan itibaren ülkeye seyahat edecek Japon vatandaşları için vize şartlarından feragat edeceğini duyurdu.

Japonya, vize muafiyeti listesine eklenen Bulgaristan, Romanya ve Hırvatistan’ın da aralarında bulunduğu bir grup Avrupa ülkesinin yanında yer aldı. Bu uygulama önümüzdeki yılın sonuna kadar sürecek.

Son muafiyetlerle birlikte uygun ülkeler listesi 38’e yükseldi. Pekin ayrıca vizesiz kalış süresini de 15 günden 30 güne çıkardı.

Japonya’nın listeye dahil edilmesi kararı, Japonya Başbakanı Shigeru Ishiba ile Çin Devlet Başkanı Xi Jinping’in geçen hafta Peru’da düzenlenen Asya-Pasifik Ekonomik İşbirliği Forumu çerçevesinde bir araya gelerek “ortak stratejik çıkarlar” doğrultusunda işbirliği yapma konusunda mutabık kalmalarının ardından geldi.

Çin, COVID-19 salgını sırasında Japon ve diğer yolcular için vize muafiyetlerini askıya almıştı. Pekin, 2023 yılında sıfır COVID politikasını kaldırdığından beri Avrupa ve Güneydoğu Asya’daki düzinelerce ülke için vizelerden feragat etti. Ancak Japon vatandaşlarının 15 gün veya daha kısa süreli kalışlar için bile vize almaları gerekiyor.

Japon yetkililer Çin’i vize politikasını hafifletmeye zorluyor.

Bu önlem iş ya da tatil amaçlı seyahatleri daha kolay hale getirecek, ancak Çin’e giden Japon ziyaretçilerde önemli bir artışa yol açıp açmayacağı belirsiz.

Japonya’dan yurt dışına seyahatler zayıf yen nedeniyle durgun seyrediyor.

Öte yandan, Japonya’ya seyahat eden Çin vatandaşlarının hala vize almaları gerekiyor ve bu politika pandemi öncesinden beri uygulanıyor. Japon medya kuruluşları Tokyo’nun Çin’e karşılıklı vizesiz seyahat sunmayı planlamadığını, ancak uygulamayı basitleştirmeyi düşündüğünü bildirdi.

Okumaya Devam Et

AMERİKA

ABD, Filipinler’e Pekin’e karşı kullanması için insansız deniz aracı veriyor

Yayınlanma

Analistler, Washington’ın Manila’ya gelişmiş insansız hava araçları sağlamasının Filipin Donanması için bir “güç çarpanı” görevi göreceğini ve ABD’nin müttefikinin Güney Çin Denizi’nde Çin’e karşı gözetleme ve operasyonel kabiliyetlerini artıracağını söylüyor.

ABD Savunma Bakanı Lloyd Austin salı günü Filipinler’e yaptığı iki günlük ziyaret sırasında ABD hükümetinin Filipin Donanmasına Batı Filipin Denizi’ndeki operasyonları için açıklanmayan sayıda insansız deniz aracı (USV) verdiğini açıkladı.

Biden yönetimi sona ermeden önce “çok daha fazlasının” teslim edileceği sözünü verdi.

Austin, Filipinler Savunma Bakanı Gilberto Teodoro Jnr ile birlikte Batı Filipin Denizi’ne bakan ve ABD-Filipin ortak askeri tesisine ev sahipliği yapan Puerto Princesa, Palawan’da düzenlediği basın toplantısında şunları söyledi: “Temmuz ayındaki ziyaretim sırasında açıkladığım 500 milyon ABD doları tutarındaki yabancı askeri finansmanla, Filipinler’in münhasır ekonomik bölgesi (MEB) boyunca haklarını ve egemenliğini savunacak yetenek ve araçlara sahip olmasını sağlamaya yardımcı olmak için bunun gibi daha birçok platformun teslim edilmesini bekliyoruz.”

Austin, ABD’nin “Filipinler’in savunmasına derinden bağlı olduğunu” ve Manila ile olan Karşılıklı Savunma Anlaşmasının “Güney Çin Denizi’nin herhangi bir yerinde, sahil güvenlik güçlerimiz de dahil olmak üzere silahlı kuvvetlerimize, uçaklarımıza veya kamu gemilerimize yönelik silahlı saldırılar için geçerli olduğunu” yineledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English