Asya
Pakistan Suudi destekli Gwadar rafinerisi ile Rus petrol ithalatını artırmayı hedefliyor

Pakistan’ın liman kenti Gwadar’da planlanan 10 milyar dolarlık Suudi destekli petrol rafinerisi projesinin, daha fazla Rus ham petrolü için de fırsat yaratacağı belirtildi.
Pakistan’ın devlete ait önde gelen 4 petrol şirketi, geçen hafta Suudi Arabistan’ın ulusal petrol şirketi Saudi Aramco ile Gwadar Limanı’nda 10 milyar dolarlık rafineri kurulumu projesinde anlaştı.
Mutabakat zaptının imzalanması sonrası hükümet tarafından açıklanan ayrıntılara göre, inşa edildiğinde rafineri günde 300.000 varil işleyebilecek. Petrol ve Gaz Düzenleme Kurumu’nun bir raporuna göre, tek başına bu oran, 2020-2021’de Pakistan’da rafine edilen günlük toplam 215.000 varil petrol ürününü aşabilir.
Pakistan State Oil (PSO), Oil and Gas Development Company Limited (OGDCL), Pakistan Petroleum Limited (PPL) ve Government Holdings Private Limited (GHPL) şirketlerinden oluşan dörtlü grubun rafinerinin mühendisliği, tedariki ve inşaatı için de China National Offshore Oil Corp. ile bir memorandum imzaladığı bildirildi.
Gwadar, uzun süredir Çin’in ülkedeki Kuşak Yol projelerinin kalbi olarak konumlanıyor.
Pakistan ekonomisi için uzun vadeli bir proje
Temerrüde düşmekten kaçınmak üzere 3 milyar dolarlık yedek kurtarma düzenlemesi için Uluslararası Para Fonu’na gitmeye zorlanan Pakistan hükümeti siyasi ve ekonomik krizlere saplanmış durumda.
Uzmanlar, yeni rafineri projesini bu krizle mücadelede bağlamında değerlendiriyor.
Nikkei Asia’ya konuşan Singapur’daki S. Rajaratnam Uluslararası Çalışmalar Okulu’nda kıdemli bir araştırmacı olan James Dorsey, Pakistan’daki mevcut ekonomik durumun ideal olmamasına rağmen, 200 milyonu aşkın nüfusa sahip ülkenin hala büyük bir ekonomik getirisi olduğu yorumunu yaptı.
Dorsey, “Bu rafinerinin inşası birkaç yıl alacak ve o zamana kadar Pakistan’da ekonomik büyüme bekleniyor” dedi.
Rus petrolü için ek rafineri ihtiyacını karşılayacak
Rafinerinin, Pakistan’ın yeni ithal etmeye başladığı Rus ham petrolünü işleyebileceği belirtiliyor. Rusya’nın ihracat seçeneklerini sınırlayan ve indirimleri zorlayan Ukrayna savaş yaptırımları ile nakit sıkıntısı çeken İslamabad, enerji kaynaklarını desteklemek için Moskova’ya yöneldi.
Kısa süre önce bir Rus ham petrol sevkiyatı ithal eden Pakistan’ın ikincisini uzun vadeli bir petrol taşıma anlaşması için müzakere ettiği bildirildi.
Nikkei Asia haberinde, Pakistan’ın Rus petrolünü işleme yeteneği, nakliye maliyetleri ve hükümetin yakıt için Çin yuanıyla ödeme yapıp yapmayacağına ilişkin sorulara yer verildi.
Gelişmelerden haberdar olan Pakistanlı bir hükümet yetkilisi, adının açıklanmaması koşuluyla Nikkei’ye Rusya’dan petrol ithal etmenin “başarılı” olduğunu söyledi.
Yetkili, “Pakistan, Rusya’dan petrol ithalatını artırmayı planlıyor, bu da Pakistan’da ek rafineri kapasitesine ihtiyaç duyulmasına neden olacak” dedi ve ekledi: “Gwadar’da önerilen rafineri muhtemelen artan hacimlerde Rus ham petrolünün rafine edilmesine yardımcı olacak.”
Bu arada Suudiler de bir süredir bu projeyi takip ediyorlar. Veliaht Prens Muhammed bin Salman’ın Şubat 2019’da Pakistan’a yaptığı ziyaret, Gwadar’da 10 milyar dolarlık bir petrol rafinerisinin inşa edileceğine dair ilk duyuruyu beraberinde getirmişti.
Dorsey, “Başlangıçta Pakistanlılar [Gwadar rafinerisi] projesini Kuşak Yol’a entegre etmeye çalıştılar ancak Çinliler bunu reddetti” dedi ve projenin artık Kuşak ve Yol çerçevesinin dışında ilerleyebileceğini söyledi.
Suudi-İran yakınlaşması etkili oldu
Uzmanlar ayrıca anlaşmanın Suudi-İran yakınlaşması bağlamında geldiğini ve bunun İran sınırına sadece 90 kilometre uzaklıkta inşa edilecek rafineride bir faktör olabileceğini belirtiyor.
Polonyalı bir Orta Doğu uzmanları grubu olan Abhaseed Foundation Fund’ın başkanı Luke Przybyszewski, Pakistan’ın bu yumuşamanın her iki tarafından da meyvelerini toplayabileceğini söyledi: “İran’dan ucuz enerji ve Suudi Arabistan’dan [doğrudan yabancı yatırım] iyi bir seçim gibi görünüyor, belki bu şu anda hem Riyad hem de Tahran için kabul edilebilir.”
Asya
Japon şirketleri, ABD’nin gümrük vergilerinden 28 milyar dolarlık darbe alabilir

Japonya’nın en büyük şirketleri, Trump yönetimi tarafından planlanan gümrük vergilerinin yıllık karlarını on milyarlarca dolar azaltabileceğini ve ABD’de bir resesyon olması durumunda etkisinin daha da büyük olabileceğini açıkladı. Financial Times‘ın mevcut tam yıl kazanç sezonundaki şirket tahminlerine dayanan hesaplamalarına göre, Japon devleri Toyota, Sony ve Mizuho gibi şirketler toplamda 4 trilyon yen (27,6 milyar dolar) kadar zarar görebilir.
“Aşırı belirsizlik” gerekçesiyle tahminlerde bulunmayı reddeden birçok şirket ve henüz raporlarını açıklamayanlar da olduğu için bu rakam daha da yükselebilir.
Analistler, önde gelen sanayi gruplarının yöneticilerinin gümrük vergilerinin büyük bir etki yaratacağını bildirmeleriyle, ülkenin müzakerecileri üzerinde vergilerin düşürülmesi için bir anlaşma sağlanması yönündeki baskıların arttığını belirtiyor.
Nikkei Asia‘nın edindiği bilgiye göre, Japonya’nın baş müzakerecisi Ryosei Akazawa, Trump yönetiminin muhataplarıyla üçüncü tur görüşmeler için cuma günü ABD’ye gidiyor. Bu ay dördüncü ziyaretin de yapılması düşünülüyor.
Japonya’nın Ekonomi ve Maliye Bakanı Akazawa, tarifelerin yeniden değerlendirilmesini, başka bir deyişle kaldırılmasını şiddetle talep eden tutumumuzda herhangi bir değişiklik yok” dedi.
Japon otomobil şirketleri ile çelik ve alüminyum üreticileri, ABD’nin ithalatına uygulanan %25’lik gümrük vergisine tabi iken, diğer sektörlerde ise Başkan Donald Trump’ın “karşılıklı” gümrük vergileri kapsamında ürünlerine %24’lük vergi uygulanıyor.
En çok otomotiv endüstrisi etkilendi
Japonya’nın en büyük ihracat sektörü olan otomotiv endüstrisi, bu vergilerden en çok etkilenen sektör. 2023 yılında Japonya, ABD’ye 40 milyar dolardan fazla değerde 1,5 milyon araç sevk etti. Otomobil üreticileri, gümrük vergilerinden de etkilenen Meksika ve Kanada’dan ABD’ye çok sayıda araç ve parça sevk ediyor.
Honda’nın CEO’su Toshihiro Mibe, “Gümrük vergisi politikalarının etkisi çok büyük” dedi. Honda, 650 milyar yen (4,5 milyar dolar) ek maliyet öngörerek 2030 yılına kadar yatırım planlarını 3 trilyon yen (20 milyar dolar) azaltarak 7 trilyon yene düşürdü.
Toyota, nisan ve mayıs aylarında 1,2 milyar dolarlık bir etki öngörerek en çok etkilenen şirket oldu.
Kazançlar, ABD’de üretimi yerelleştirme yönündeki on yıllardır süren çabalara ve birçok şirketin potansiyel zararı rakamlarla ifade etmemesine rağmen, Japonya’nın geri kalanında da büyük kırılganlıklar olduğunu ortaya koydu.
Hala US Steel’i 15 milyar dolara satın almaya çalışan ve gümrük vergilerinin etkisini tahmin etmeyi reddeden Nippon Steel’in başkanı Tadashi Imai, vergilerin “dolaylı etkiler de dahil olmak üzere, yurt içi ve yurt dışı çelik endüstrisi üzerinde muazzam bir etki yaratmasının beklendiğini” söyledi.
Birçok şirket, fiyatları artırarak veya üretimin daha fazlasını ABD’ye kaydırarak etkiyi hafifletmek için önlemler alabileceklerini belirtti.
Yıllardır rekabetçi fiyatlı ekskavatörleri nedeniyle Trump’ın öfkesinin hedefi olan Komatsu’nun başkanı Takuya Imayoshi, “Orta ve uzun vadede, ürün tedarik kaynağını değiştirmek ve gümrük vergilerinin etkisini azaltmak için daha verimli hale gelmek istiyoruz” dedi.
Japon ekonomisine darbe
Gümrük vergilerinin uzun süre devam etmesi, muhtemelen çok daha büyük bir mali darbe anlamına gelecektir. Birçok şirketin yöneticileri, uygulamadaki dalgalanma ve belirsizlik nedeniyle güvenilir bir tahminde bulunamayacaklarını belirtti.
Japonya ekonomisinin daha da kötüye gitme riski de var. Cuma günü açıklanan rakamlara göre, ABD’nin gümrük vergileri ihracat rakamlarına yansımaya başlamadan önce bile, Japonya’nın Ocak-Mart döneminde GSYİH’si bir önceki çeyreğe göre negatif oldu.
Analistler, bu rakamın genel olarak piyasa beklentileriyle uyumlu olmakla birlikte, yıllık bazda %0,7’lik çeyrek daralmasının ekonominin kırılganlığını ortaya koyduğunu belirtti.
Japonya’nın ABD ile ticaret müzakereleri ilk ivmesini kaybetmiş görünüyor ve şirket yöneticileri hükümeti anlaşmaya varmak için çabalarını hızlandırmaya çağırıyor.
Nissan CEO’su Ivan Espinosa, “Dürüst olmak gerekirse, daha hızlı hareket etmelerini bekliyorum” dedi. “Mümkün olan en kısa sürede netlik kazanmamız gerekiyor” diye ekled.
Akazawa, nisan ortasında ABD ile ilk tur müzakereleri, bu ayın başında ise ikinci tur müzakereleri gerçekleştirmiş ve Hazine Bakanı Scott Bessent dahil olmak üzere yetkililerle bir araya gelmişti. İki taraf, ayın sonlarında yoğun görüşmeler yapma konusunda mutabık kalmıştı.
Asya
Çin Savunma Bakanı Singapur’daki Shangri-La Diyaloğu’na katılmayacak

Çin savunma bakanının önümüzdeki hafta Singapur’da düzenlenecek Shangri-La Diyaloğu’na katılmayacağı tahmin ediliyor. Pekin yılladır savunma bakanını Asya savunma toplantısına gönderirdi, o yüzden bu alışılmadık bir durum olacak.
Konuya yakın beş kişinin Financial Times’a aktardığına göre, Çin, Amiral Dong Jun’un düşünce kuruluşu IISS tarafından düzenlenen yıllık savunma forumuna katılmayacağını Singapur’a bildirdi.
IISS Shangri-La Diyaloğu, Asya’nın en önemli savunma toplantısıdır ve özellikle her iki tarafın da on yıldan fazla bir süredir birbirlerinin ülkelerine en üst düzey savunma yetkililerini göndermediği için, ABD ve Çin savunma bakanlarının bir araya geldiği ana forum haline gelmiştir.
Konuya yakın kaynaklar, Dong’un neden katılmayacağının belli olmadığını söyledi. Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron, 30 Mayıs’ta etkinlikte bir konuşma yapacak.
Bir kişi, Pekin’in fikrini değiştirebileceğini ancak forumdan sadece iki hafta önce bunun çok olası olmadığını söyledi.
Son yıllarda, Shangri-La Diyaloğu’na katılan Çin heyeti, ABD yetkililerinin Tayvan ve Güney Çin Denizi’nin diğer bölgelerinde Çin Halk Kurtuluş Ordusu’nun (PLA) giderek daha iddialı faaliyetlerini eleştirmesiyle karşı karşıya. ABD forumu, Çin’i baskı altına almak için kullanmaya çalışıyor.
Biden yönetimi sırasında Pentagon’un Hint-Pasifik işlerinden sorumlu en üst düzey yetkilisi olan Ely Ratner, “Shangri-La Diyaloğu, Çin Halk Kurtuluş Ordusu için her zaman rahatsız edici bir olaydır, çünkü orada bulunan neredeyse herkes Çin’in bir şekilde iddialı ve zorlayıcı davranışlarına maruz kalmaktadır” dedi.
Bir ABD’li yetkili, Pentagon’a Dong’un katılmayacağına dair bir bilgi verilmediğini söyledi. ABD Savunma Bakanı Pete Hegseth’in etkinlikte konuşma yapması bekleniyor. Çin’in ABD büyükelçiliği yorum talebine yanıt vermedi.
Dong’un olası yokluğu, Başkan Xi Jinping’in PLA’yı yöneten altı üyeli Merkez Askeri Komisyonu’ndaki üst düzey subayları yolsuzlukla soruşturma kapsamında tasfiye etmeye devam ettiği bir dönemde geliyor.
Financial Times geçen ay, Xi’nin PLA’nın iki numaralı generali General He Weidong’u, başka bir merkezi komisyon üyesi olan Amiral Miao Hua’yı görevden aldıktan altı ay sonra görevden aldığını bildirmişti.
FT geçen yıl Dong’un da soruşturulduğunu, ancak görevinde kaldığını bildirmişti. Dong’un davasına yakın iki kişi, Dong’un ilk soruşturmadan geçtiğini ancak aklanmış gibi göründüğünü söyledi.
Amerikan Girişim Enstitüsü’nün Asya güvenlik uzmanı Zack Cooper, ABD başkanının ticaret savaşından önce bile Çin’in Singapur’daki forumu, kendini Güneydoğu Asya ülkeleri için daha güvenilir bir ortak olarak gösterme amacıyla değerlendirdiği söyledi.
Cooper, “Hegseth’in katılıp katılmayacağına dair sorular dolaşırken, ABD’nin geri çekilme olasılığı bu yılki toplantının ana gündem maddesi olabilirdi. Ancak şimdi Hegseth katılıyor, Dong ise katılmıyor” dedi. “Çin, kendisini bölgedeki daha güvenilir ve angaje büyük güç olarak gösterme fırsatını kaçırmış görünüyor” diye ekledi.
Çin Halk Kurtuluş Ordusu’nun, daha düşük düzeyli bir savunma yetkilisinin başkanlığında bir heyet göndermesi bekleniyor.
Asya
Güvenlik izinleri iptal edilen Türk şirketi Çelebi, Hindistan hükümetine dava açtı

Hindistan’ın dokuz havalimanında yer hizmetleri sunan Türk şirketi Çelebi, güvenlik izninin iptal edilmesi nedeniyle hükümeti dava etti. Şirket, kararın “keyfi, mantıksız ve usulüne uygun olmadığını” iddia ediyor.
Çelebi Holding’in mahkemeye sunduğu belgelerde, şirketin güvenlik izninin Kasım 2022’de beş yıl süreyle yenilendiği ve 3 bin 791 çalışanının tek tek güvenlik kontrolünden geçirilerek izin aldığı belirtiliyor. Ancak Hindistan ile Pakistan arasında gerginliğin tırmanması ve Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın İslamabad’a desteğini yinelemesi üzerine Hindistan’da hükümetin tavrı ve halkın duyarlılığı değişti ve Türkiye ile ticari ve turistik ilişkilerin boykot edilmesi çağrısı yapıldı.
Türk şirketinin Hindistan’daki faaliyetlerine karşı Hint medyasında ve sosyal medyada kampanya yürütüldü.
Perşembe günü, Hindistan Sivil Havacılık Güvenliği Bürosu, Çelebi Airport Services India ve Çelebi Delhi Cargo Terminal Management’ın tüm çalışanlarının izinlerini derhal iptal ederek şirketlerin faaliyetlerini durdurdu. Düzenleyici kurum, ulusal güvenlik endişelerini gerekçe gösterdi. Çalışanlar, havaalanı operasyonlarının devamı için diğer yer hizmetleri şirketlerine atandı.
Çelebi, özel bir şirket olduğu ve Türk hükümeti tarafından kontrol edilmeyen, yüzde 65 hissesi küresel mavi çip yatırımcılara ait bir kuruluş olduğu için, Ankara’nın jeopolitik bağlantılarından bağımsız olarak faaliyetlerine devam etmesine izin verilmesi gerektiğini savunuyor. Şirket ayrıca, hükümet kararının ulusal güvenliğe yaptığı “belirsiz” atıfları ve gerekçesinin yetersiz olduğunu eleştirdi.
-
Rusya2 hafta önce
Rusya’da havaalanlarında toplu uçuş ertelemeleri
-
Görüş2 hafta önce
Kim kazandı?
-
Görüş2 hafta önce
Hindistan-Pakistan savaşı henüz başlamadı
-
Görüş2 hafta önce
“Ölüm denir mi hiç öylesine?”
-
Söyleşi2 hafta önce
Alexander Rahr: Bu hükümetin dört yıl dayanması beni şaşırtır
-
Asya2 hafta önce
Cammu ve Keşmir: Yarım asırlık çatışmanın tarihi
-
Amerika1 hafta önce
Zuckerberg ve AI terapistler: Aklınıza mukayyet olun!
-
Görüş2 hafta önce
Çok kutupluluk çağında Türkiye’nin Antalya Diplomasi Forumu