Asya
Çin bankaları, Rusya’dan demiryolu ile taşınan mallar için ödeme kabul etmemeye başladı

Rusya doğuya doğru demiryolu kapasitesini hızla artırırken, büyük Çin bankaları demiryolu ile taşınması planlanan yükler için Rusya’dan yapılan ödemeleri işleme koymayı toplu olarak reddediyor.
The Moscow Times gazetesinin görüştüğü ithalatçılara göre bu sorun sevkiyatların yaklaşık yarısında yaşanıyor.
Diğer yük türlerinde de reddedilmeler var ama çok daha az sıklıkla, vakaların yaklaşık yüzde 10’unda. Üstelik bu durum, büyük bankaların Rusya’dan herhangi bir para biriminde yapılan ödemelerin geçişine izin verme konusunda zaten çok kötü olmalarına rağmen gerçekleşiyor.
Haziran ayı itibariyle Rusya’dan Çin’e yapılan ödemelerin sadece yüzde 15’i güvenli bir şekilde geçiyordu. Geri kalanlar ya bankalar mallar, alıcıları, nakliye rotası vb. bilgileri mikroskop altında incelerken aylarca süren kontrollere takıldı ya da göndericiye iade edildi.
Yabancı piyasalarda faaliyet göstermeyen küçük bölgesel bankalar hariç, Çin bankaları ikincil yaptırımlardan korkuyor.
Bu nedenle ‘dört büyükler’ (Çin Sanayi ve Ticaret Bankası, Çin Ziraat Bankası, Bank of China ve Çin İnşaat Bankası) de dahil olmak üzere Çin’deki tüm büyük bankalar, ödemesi yapılan mallarla ilgili her şeyi mercek altına alıyor.
İsmi belirtilmeyen bir lojistik şirketinin bir çalışanı, gazeteye verdiği demeçte, nakliye rotasına ilişkin verileri ve genellikle yükün taşınacağı konteyner veya demiryolunun numarasına kadar son derece ayrıntılı verileri talep ettiklerini açıklıyor. Ve eğer zincirde yaptırım uygulanan bir şirket çıkarsa, reddediliyor.
Harbin’de yaşayan Rus girişimci, demiryolu taşımacılığı altyapısındaki şirketlerin yaptırım listelerinde olduğunu, bu nedenle demiryolu ile taşınması planlanan mallar için ödeme yapmayı reddedenlerin özellikle çok sayıda olduğunu doğruladı.
Bir başka lojistikçi, en tatsız şeyin, izinsiz demiryolu taşımacılığının da yasak kapsamında olması olduğunu dile getirdi. Tahminlerine göre, şirketinin doğrudan Çin’e ödeme yapmaya çalışan müşterileri arasında, mayıs ayından bu yana demiryoluyla yapılan her iki sevkiyattan birinde ve denizyolu ya da kombine yollarla yapılan her on sevkiyattan birinde ödeme sorunu yaşandı.
Gazetenin muhatabı, bu açıdan en sert bankanın devlete ait Bank Of China olduğunu ve lojistikte hiçbir ‘yaptırıma’ geçit vermediğini söylüyor. Dış ticaret şirketlerinden diğer üç kaynak da demiryolu taşımacılığı için ödeme yapmayı reddetme sıklığına ilişkin değerlendirmesine katılıyor.
Bir nakliye şirketinin yöneticisi, “Transcontainer ya da yaptırım altındaki demiryolu terminalleriyle iş yapan müşterilerimize ödemelerini doğrudan değil, acenteler aracılığıyla yapmalarını tavsiye ediyoruz,” ifadesini kullandı.
Rusya’nın en büyük demiryolu konteyner operatörü Transcontainer, şubat ayından bu yana ABD’nin yaptırımları altında ve Haziran sonundan bu yana da Avrupa’nın yaptırım listesinde yer alıyor.
Şu anda Delo Group’un bir parçası olan bu eski Rus Demiryolları iştiraki, kendi 140 bin konteynerlik filosuna ve bunları taşımak için 40 bin demiryolu platformuna sahip. Zabaykalsk’ta Çin’den demiryoluyla gönderilen kargoları karşılamak üzere bir terminal inşa eden şirket, Moskova oblastındaki Vorsino ana demiryolu kargo terminalinin de sahibi.
Delo Group’un bir diğer varlığı olan Primorye’deki modern Rus deniz konteyner terminali VSC (Global Ports’un bir parçası) de ABD yaptırımları altında. Bu nedenle Güney Koreli büyük taşıyıcı Sinokor terminale girmeyi reddetti.
ABD Dışişleri Bakanlığı’na göre hem Transcontainer hem de GlobalPorts Rusya’nın savunma sanayisiyle bağlantılı ve Kuzey Kore’den mühimmat tedarikine karışmışlardı.
Uzak Doğu’nun en büyük deniz taşımacılığı şirketi DVMP’nin sahibi Fesco Group da yaptırımlara maruz kalsa da şu ana kadar sadece İngiltere’nin yaptırımları söz konusu. DVMP’nin Rusya’nın ana ihracat kapıları olan Vladivostok, St. Petersburg ve Novorossiysk limanlarında kendi kargo terminalleri bulunuyor.
Rusya ve Çin, küçük bölgesel Çin bankaları aracılığıyla ödeme yaparak kısıtlamaları aşmak istiyor.
Rusya Merkez Bankası Başkan Yardımcısı Vladimir Çistyuhin’e göre Rus şirketleri ödemelerde dijital varlıkları kullanıyor ve Başbakan Yardımcısı Aleksandr Novak’a göre takasa da başvuruyorlar.
Merkez Bankası Başkanı Elvira Nabiullina, sınır ötesi ödemelerle ilgili durumun son zamanlarda daha karmaşık hale geldiğini itiraf ederek, bunun işlem maliyetlerinde artışa ve sonuç olarak ithal mallar için daha yüksek fiyatlara yol açtığını belirtti.
Asya
Pekin, Hürmüz Boğazı’ndan geçen Çin gemilerinden düzenli rapor vermelerini istedi

İran’ın ABD’nin hava saldırıları sonrasında Hürmüz Boğazı’nı kapatabileceği tartışılırken, Çin, Hürmüz Boğazı’ndan geçen tüm yerli gemilere rapor verme emri getirdi.
Hemen yürürlüğe giren karara göre, tüm nakliye şirketleri ve gemi yönetim firmaları, sadece kritik öneme sahip bir nakliye boğazı olan Hürmüz Boğazı’ndan değil, aynı zamanda boğazın bağlandığı Umman Körfezi ve Basra Körfezi’nden geçen gemilerle ilgili ayrıntılı bilgileri içeren günlük raporlar sunmak zorunda.
Ulaştırma Bakanlığı’na bağlı Çin Gemi Sahipleri Derneği (CSA) tarafından pazartesi günü internette yayınlanan bildiride, şirketlerin gemilerin adlarını, benzersiz IMO numaralarını, türlerini, bayraklarını, kapasitelerini, kalkış ve varış limanlarını, planlanan seyahat sürelerini, mürettebat sayılarını ve o bölgedeki günlük hareketlerini bildirmeleri isteniyor.
CSA, sadece mevcut veya gelecekteki gemilerle sınırlı kalmayıp, geçen yılın başından bu yana bölgeden geçen gemilere ait verilerin de sağlanmasını istiyor.
Dernek, “Kızıldeniz’de devam eden gerginlikler, çevre sularda deniz taşımacılığı güvenliği üzerinde yaygın ve derin etkiler yarattı” diyerek, bu önemli bölgelerde toplanan bilgilerin ulusal çıkarların korunması için hayati önem taşıdığını belirtti.
İran devlet medyası, İsrail ile tırmanan gerginliklerin ortasında, Washington’un ülkedeki nükleer tesisleri bombalamasının ardından İran parlamentosunun Hürmüz Boğazı’nın kapatılmasına yönelik bir önlemi desteklediğini bildirdi.
Yine pazar günü, ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, televizyonda yayınlanan bir röportajda, “petrolü için Hürmüz Boğazı’na büyük ölçüde bağımlı olduğu” için Pekin’e Tahran’ın su yolunu kapatmasını engellemesi çağrısında bulundu.
Pazartesi günü düzenlenen basın toplantısında, Çin’in Hürmüz Boğazı’nın kapatılması olasılığına ilişkin tutumu sorulan Dışişleri Bakanlığı sözcüsü Guo Jiakun, Basra Körfezi ve çevresindeki suların mal ve enerji ticareti için hayati öneme sahip uluslararası koridorlar olduğunu söyledi.
Jiakun, Çin’in uluslararası topluma, gerilimi azaltmak ve bölgesel istikrarsızlığın küresel ekonomik kalkınmaya daha büyük etkiler yaratmasını önlemek için çabalarını artırma çağrısında bulunduğunu da sözlerine ekledi.
Dünyanın stratejik açıdan en önemli darboğazlarından birinin kaderi şu anda İran’ın Yüksek Ulusal Güvenlik Konseyi’nin elinde olsa da, kapatma riski, yaklaşık iki yıldır Kızıldeniz krizinin gölgesinde faaliyet gösteren denizcilik sektöründe şok dalgaları yarattı.
Denizcilik danışmanlık şirketi Vespucci Maritime’in CEO’su Lars Jensen, sosyal medyada yaptığı açıklamada şunları söyledi: “Ticari deniz taşımacılığı için asıl soru, gemilerin saldırıya uğrayıp uğramayacağı değil. Asıl soru, riskin kendisinin Hürmüz Boğazı’ndaki trafiği azaltmak için gemi sevkiyatında değişiklik yapılmasına neden olacak kadar yeterli olup olmadığıdır.”
Bloomberg’in pazar günü Yunanistan Denizcilik Bakanlığı’nın Yunan gemi sahiplerine gönderdiği bir genelgeye atıfta bulunarak verdiği habere göre, bakanlık, ABD’nin hava saldırılarının ardından ülkeye ait gemi sahiplerine Hürmüz Boğazı’ndan geçiş planlarını yeniden gözden geçirmelerini tavsiye etti.
İsrail-İran savaşı, Çin’in enerji güvenliği ve diplomasisi için bir sınav olabilir
Denizcilik devleri Maersk ve CMA CGM, pazar günü yaptıkları açıklamalarda durumu izlediklerini ve bölgede normal şekilde faaliyetlerine devam ettiklerini belirtti.
Ancak Maersk, “Mevcut bilgilere göre durumu yeniden değerlendireceğiz” ve “Gerekli operasyonel önlemleri almaya hazırız” dedi.
Küresel ticaret istihbaratı sağlayıcısı Kpler’in ham petrol analizi başkanı Homayoun Falakshahi, pazar günü düzenlenen çevrimiçi web seminerinde, ABD’nin müdahalesinin çatışmanın tırmanmasına işaret etmesine rağmen, İran’ın Hürmüz Boğazı’nı kapatmasının kendi çıkarlarına, en büyük petrol alıcısı Çin’in çıkarlarına ve komşularının çıkarlarına zarar vereceği için olası olmadığını söyledi.
“Asıl neden Çin” diyen Falakshahi, Çin’in deniz yoluyla ithal ettiği petrolün neredeyse yarısının Basra Körfezi’nden geldiğini belirtti.
Hürmüz Boğazı kapatılırsa Çin alternatif kaynaklar arayacaktır, ancak bu durum ülkenin aşağı akış sistemleri için yine de önemli bir stres testi olacaktır, diye ekledi Falakshahi.
Kpler’in verilerine göre, petrol ihracatının yüzde 90’ı Çin’e satılan İran için boğazın kapatılması ekonomik bir darbe olacaktır.
Falakshahi, “Boğaz, İran ve Umman arasında yarı yarıya işletiliyor; bu, İran’ın boğazı kapatması durumunda, İran için kilit öneme sahip bir ülke olan Umman’ın topraklarını veya sularını ihlal ettiği anlamına geliyor” dedi.
Bu nedenle, boğazın kapatılma olasılığının çok düşük olduğunu, “yüzde 5’ten az” olduğunu tahmin ettiğini belirtti.
Asya
ABD, DeepSeek’i Çin ordusuna bilgi sızdırmakla suçladı

Üst düzey bir Amerikalı yetkili, Reuters ajansına yaptığı açıklamada, yapay zekâ alanında faaliyet gösteren Çinli şirket DeepSeek’in, Çin ordusuna ve istihbarat servislerine yardım ettiğini iddia etti. Yetkiliye göre şirket, ABD’nin teknoloji yaptırımlarını aşmak için paravan şirketler kullanmaya çalıştı ve kullanıcı verilerini Pekin yönetimiyle paylaştı.
Üst düzey bir Amerikalı yetkili, Çinli yapay zekâ geliştirme şirketi DeepSeek‘in, Çin Halk Cumhuriyeti’nin (ÇHC) askeri ve istihbarat servislerine yardımcı olduğunu öne sürdü.
Reuters ajansına konuşan yetkili, Çinli startup’ın, ABD tarafından Çin’e satışı yasaklanan en yeni yarı iletkenlere erişmek için Güneydoğu Asya ülkelerindeki paravan şirketleri kullanmaya çalıştığını belirtti.
Habere kaynaklık eden yetkili, DeepSeek’in özellikle kullanıcı bilgilerini ve istatistikleri devlet kurumlarıyla paylaşmakla suçlandığını ifade etti. Çin’de faaliyet gösteren tüm şirketlerin, Pekin tarafından talep edilen verileri sunma zorunluluğu bulunuyor.
Ancak DeepSeek’in bu tür bilgileri halihazırda devlet kurumlarına aktardığına dair iddianın, dünya genelindeki on milyonlarca yapay zekâ sohbet robotu kullanıcısını endişelendirebileceği belirtiliyor. Şirket, gizlilik politikasına ilişkin soruları yanıtsız bıraktı.
‘Ordunun tedarik belgelerinde 150’den fazla kez adı geçiyor’
Amerikalı yetkili, DeepSeek’in adının Çin ordusunun ve ÇHC’nin savunma sanayii ile bağlantılı diğer kuruluşların tedarik belgelerinde 150’den fazla kez geçtiğini söyledi.
Yetkiliye göre şirket, Çin ordusuna bağlı araştırma enstitülerine de hizmet sağladı.
Yetkili ayrıca DeepSeek’in, Nvidia tarafından üretilen çok sayıda H100 mikroçipine erişimi olduğuna dikkat çekti. Bu çiplerin sevkiyatı, 2022’den bu yana ABD’nin ihracat kısıtlamaları kapsamında bulunuyor.
Yaptırımlardaki yasal boşluk
Nvidia’nın en gelişmiş mikroçiplerinin ÇHC’ye lisanssız olarak ithal edilmesi ABD ihracat kurallarını ihlal etse de Çinli şirketlerin, kısıtlamaların geçerli olmadığı ülkelerdeki veri merkezleri aracılığıyla bu çiplere uzaktan erişimine izin veriliyor.
Ancak bu istisna, söz konusu Çinli şirketin ABD’nin kara listesinde olması veya ihracatçının, müşterinin çipleri kitle imha silahları geliştirmek için kullandığını bilmesi durumunda geçerli olmuyor.
Amerikalı yetkililerin henüz DeepSeek’i bu tür kara listelere almadığı ve Nvidia’nın, startup’ın Çin ordusuyla işbirliği yaptığını bildiğini iddia etmedikleri de vurgulandı.
Asya
Japonya İsrail-İran savaşıyla ilgili resmi açıklamasında G7’den farklı tavır aldı

Japonya Başbakanı Shigeru Ishiba, bu hafta başında G7’nin İsrail’in “kendini savunma hakkı”nı teyit eden açıklamasına rağmen, Tokyo’nun hem İsrail’e hem de İran’a “azami itidal” çağrısı yaptığı pozisyonunu teyit etti.
Japon Komünist Partisi Başkanı Tomoko Tamura’nın aktardığına göre, Ishiba perşembe günü iktidar ve muhalefet parti liderlerinin katıldığı bir toplantıda, “Dışişleri bakanının söylediği Japon hükümetinin tutumudur. G7, G7’dir” dedi.
ABD’nin Asya’daki yakın müttefiki Japonya, İran ile uzun süredir dostane ilişkiler sürdürmekte ve tarihsel olarak Ortadoğu diplomasisinde tarafsız bir yaklaşım izleyerek, ABD yönetiminin İsrail yanlısı tutumundan ayrışmaktadır. Tokyo, ham petrol ithalatının ezici çoğunluğunu Ortadoğu’dan sağlamakta.
G7 liderleri Kanada’nın Kananaskis kentinde bir araya gelerek, İsrail’in İran’a yönelik saldırılarına arka çıkan bir açıklama yayınladı. Açıklamada, İsrail’in kendini savunma hakkı olduğu belirtilerek, İran “bölgesel istikrarsızlık ve terörün ana kaynağı” olarak kınandı. Japonya Dışişleri Bakanı Takeshi Iwaya, İsrail’in İran’a yönelik saldırılarının başladığı 13 Haziran’da yaptığı açıklamada şunları söyledi: “Devam eden diplomatik çabalar sürerken askeri güç kullanılması… tamamen kabul edilemez ve derin bir üzüntü kaynağıdır. Japonya hükümeti bu eylemleri şiddetle kınamaktadır.”
Iwaya, “Japonya, misilleme saldırılarının devam etmesinden ciddi endişe duymakta ve durumu daha da tırmandırabilecek her türlü eylemi şiddetle kınamaktadır” diye ekledi.
“Japonya, tüm tarafları azami itidal göstermeye çağırıyor ve gerginliğin azaltılması için güçlü bir çağrıda bulunuyor” ifadeleri kullanıldı.
Parti liderlerinin toplantısı sırasında Japon Komünist Partisi Başkanı Tomoko Tamura, Iwaya’nın açıklamaları ile G7 ortak bildirisi arasındaki bariz çelişkiyi Ishiba’ya vurgulayarak, hükümetin “çifte standart” uyguladığını ima etti.
Başbakan Ishiba ise, “Dışişleri bakanının söylediği Japon hükümetinin tutumudur. G7, G7’dir” yanıtını verdi.
Bu arada, dışişleri bakanı cuma günü düzenlediği basın toplantısında, İran ve İsrail’den kara yoluyla toplam 87 Japon vatandaşı ve bunların aile üyelerinin tahliye edildiğini söyledi. 66 kişi İran’dan komşu Azerbaycan’a, 21 kişi ise İsrail’den Ürdün’e tahliye edildi.
Japon vatandaşların ek talepleri üzerine, İran’dan karayoluyla ikinci bir tahliye operasyonu cumartesi günü gerçekleştirilecek. Şu anda İran’da yaklaşık 220 Japon vatandaşı, İsrail’de ise yaklaşık 1.000 Japon vatandaşı bulunuyor.
Olası hava tahliyelerine hazırlık amacıyla, hükümet, uçakların hazır olması halinde, Hava Öz Savunma Kuvvetleri’ne ait iki askeri nakliye uçağını Doğu Afrika’daki Cibuti’ye göndermeyi planlıyor. İran ve İsrail’deki havaalanları kapalıyken, Iwaya, örneğin havaalanları yeniden açılırsa ve koşullar hava nakliyesine izin verirse, uçakların kullanılabileceğini söyledi.
-
Görüş1 hafta önce
Çin, İsrail’i Kınamaktan Daha Fazlasını Yapabilir mi?
-
Asya2 hafta önce
Huawei kurucusu: Çiplerimiz ABD’nin bir nesil gerisinde
-
Ortadoğu6 gün önce
İsrail’de hangi ‘halk’ yaşıyor?
-
Diplomasi1 hafta önce
Çinli akademisyen İsrail-İran savaşını Harici’ye değerlendirdi: İran, Çin için stratejik öneme sahip
-
Avrupa6 gün önce
Merz: İsrail hepimizin kirli işlerini yapıyor
-
Amerika2 hafta önce
ABD’de göçmen isyanı büyüyor: Deniz piyadeleri Los Angeles’ta
-
Dünya Basını2 hafta önce
İran’la savaş kapıda mı?
-
Görüş7 gün önce
İsrail’in ‘Bildiği Şeytan” ile İşi Bitti mi?