Bizi Takip Edin

ASYA

Çin’in ithalat kısıtlaması, Japon balıkçılığını vurdu

Yayınlanma

Çin’in, Tokyo’nun Fukuşima Daiichi nükleer santralinden Pasifik’e atık su bırakmasına tepki olarak tüm Japon deniz ürünleri ithalatını askıya alması, tam da denizaşırı pazarlarını genişletmeye çalışan Japon balıkçılık endüstrisine darbe vurdu.

Perşembe günü Pekin, daha önce aldığı önlemlere ek olarak Japon deniz ürünlerinin tüm ithalatını belirsiz bir süre için askıya alacağını açıkladı. Çin, 2011’deki kazadan bu yana Fukuşima yakınlarındaki vilayetlerden neredeyse tüm gıda ürünlerinin ithalatını zaten yasaklamıştı.

Japonya Balıkçılık Bakanı Tetsuro Nomura cuma sabahı düzenlediği basın toplantısında Çin’in tepkisinin “Japonya’dan gıda ithalatı üzerindeki kısıtlamaların kaldırılması ve serbestleştirilmesi yönündeki küresel hamleye aykırı olduğunu ve büyük hayal kırıklığı yarattığını” söyledi.

Etrafı denizlerle çevrili olan, Hindistan, Endonezya ve Vietnam gibi ülkelerle birlikte zengin balıkçılık kaynaklarına sahip önde gelen balıkçı ülkelerden birisi olan Japonya, 1980’lerde dünyanın en büyük balık avına sahipti. Azalan nüfus ve beslenme düzenindeki değişiklikler gibi faktörler nedeniyle iç pazar daraldıkça, ülke su ürünleri ihracatına yöneldi.

Japonya Balıkçılık Ajansı’nın istatistiklerine göre, 2022 yılında deniz ürünlerinin toplam ihracat değeri yaklaşık 387 milyar yen (2,6 milyar dolar) oldu. Asya deniz ürünleri pazarının genişlemesiyle birlikte, Çin’e yapılan ihracat toplamın %22,5’ini oluştururken, Çin’e yapılan başlıca ihracat kalemleri de deniz tarağı, palamut ve ton balığı oldu.

Fukuşima suyunun salınımı yaklaşırken, Çin geçen ay Japon deniz ürünlerinde radyoaktif madde olup olmadığına dair tam kapsamlı denetimlere başladı ve artan sayıda deniz ürünü gümrüklerde alıkonarak Japonya’dan taze balık ve diğer ürünlerin ihracatını etkili bir şekilde durdurdu.

Japon ticaret istatistiklerine göre, temmuz ayında Çin’e yapılan toplam gıda ihracatı geçen yılın aynı ayına göre %24 oranında azaldı ve bu da kısıtlamaların satışları olumsuz etkilediğini gösteriyor. Çin Genel Gümrük İdaresi’nin istatistikleri de Çin’in temmuz ayında Japonya’dan 234 milyon yuan (32 milyon $) değerinde balık ve diğer deniz ürünleri ithal ettiğini ve bunun bir önceki yıla göre %29 azaldığını gösterdi.

Turizm de kötü etkilenebilir

Sumitomo Corporation Global Research’ün baş ekonomisti Takayuki Homma, Pekin’in ithalatı tamamen durdurduğunu açıklamasının ardından Nikkei Asia’ya yaptığı açıklamada, “Bazı [Japon] operatörler aşırı balık arzı nedeniyle pazar kaybedebilir,” dedi.

Homma, Japon deniz ürünlerine yönelik sıkı tedbirlerin devam etmesi halinde, kısa bir süre önce Japonya’ya tekrar seyahat etmelerine izin verilen Çinli grup gezginlerin Japonya’yı ziyaret etmekten veya kaldıkları süre boyunca deniz ürünleri tüketmekten kaçınabileceğini de sözlerine ekledi: “Gelen turizm işlerinde yavaşlama da endişe verici olacaktır.”

ASYA

Çinli BYD, AB’nin vergi artışlarına rağmen en yeni aracı Sealion 07’yi Avrupa pazarına sunmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

BYD, Çin yapımı elektrikli araçlara (EV) yönelik son gümrük vergisi artışlarını göz ardı ederek, en yeni spor-arazi araçlarını (SUV) Avrupa pazarına sunup denizaşırı ülkelerde daha fazla satış yapmayı hedefliyor.

Çarşamba günü yapılan açıklamaya göre, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Sealion 07’yi 2025’ten itibaren müşterilerine teslim etmeye başlayacak ve bu da firmanın Avrupa pazarına girecek yedinci saf elektrikli modeli olacak. BYD ayrıca önümüzdeki yıl ilk kez Güney Kore pazarına girmeyi ve 95 ülkedeki varlığına yenilerini eklemeyi planlıyor.

Avrupa’daki son girişim, Avrupa Birliği’nin geçtiğimiz ay sübvansiyon karşıtı bir soruşturmanın ardından Çin elektrikli araçlarına yüzde 17 ila 35,3 oranında ek gümrük vergisi uygulama kararı almasının ardından geldi ve bu da sektörün görünümüne ve maliyet avantajına duyduğu güvenin altını çiziyor. BYD’nin otomobilleri blokta yüzde 17’lik bir orana tabi.

Çin’de üretilen saf elektrikli otomobillere uygulanan yüzde 10’luk standart gümrük vergisine ek olarak getirilen ek vergiler geçen ay yürürlüğe girdi ve beş yıl sürecek. ABD de aynı gerekçeyle eylül ayından itibaren Çin yapımı elektrikli araçlara uyguladığı gümrük vergisini %25’ten %100’e yükseltti.

Bir endüstri danışmanlık şirketi olan Shanghai Mingliang Auto Service’in CEO’su Chen Jinzhu, “BYD’nin araçları ek gümrük vergilerinden sonra bile cazibesini koruyor, bu yüzden şirket için gerçekten büyük bir sorun değil” dedi. South China Morning Post’a konuşan Chen, “Sealion 07, maliyet avantajının ihracat pazarlarındaki bu tür engellerin etkisini azaltmaya nasıl yardımcı olabileceğinin en son örneğidir” diye ekledi.

Shenzhen merkezli BYD, Sealion 07’nin Avrupa’daki fiyatını henüz açıklamadı. Sürüş menzili 450 km olan SUV, anakarada 189,800 yuan’dan (26,272 ABD$) başlıyor ve müşterilere teslimatlar mayıs ayında başlayacak.

UBS analistleri geçen yıl yayınladıkları bir raporda BYD’nin geleneksel AB markalarına kıyasla yüzde 25’lik sürdürülebilir bir maliyet avantajına sahip olduğunu belirtmişlerdi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Zhuhai araba saldırısının ardından, Çinli yetkililer ‘güvenliği güçlendirme’ sözü verdi

Yayınlanma

Çin, güneydeki Zhuhai kentinde 35 kişinin ölümüne yol açan ve ülkeyi şoke eden vur-kaç saldırısının ardından güvenliği güçlendirme sözü verdi.

Kentteki büyük bir havacılık fuarı gösterisinin arifesi olan pazartesi günü 62 yaşındaki bir adam arabasını bir spor merkezinde egzersiz yapan insanların üzerine sürdü. Salı günü yetkililer 35kişinin hayatını kaybettiğini ve 43 kişinin de yaralandığını açıkladı. Çin medyasına göre kurbanların çoğunun orta yaşlı ve yaşlı olduğu düşünülüyor.

Devlet medyası salı günü Başkan Xi Jinping’in yerel yetkilileri Zhuhai saldırısından ders çıkarmaya ve “risklerin kaynağında önlenmesi ve kontrolünü güçlendirmeye” çağırdığını bildirdi.

Saldırının nedeni hala belirsizliğini koruyor.

Zhuhai Halk Hastanesi’nin internette dolaşan elektronik tıbbi kayıtları, Fan soyadlı saldırganın işsiz olduğunu ve boynunda ve göğsünde kendi kendini yaraladığı anlaşılan çok sayıda bıçak yarasıyla hastaneye başvurduğunu gösteriyor. Polis, sürücünün bir boşanma anlaşması yüzünden sinirli olduğunu söyledi.

Xi’nin direktifinin ardından, Zhuhai’yi yöneten Guangdong Eyaleti’nin parti başkanı Huang Kunming, eyaletin önemli güvenlik risklerini ortadan kaldırmak ve aşırı olayları önlemek için kamu güvenliği önlemlerini güçlendireceği sözünü verdi. Yetkililer, özellikle kalabalık bölgelerde güvenliğin artırıldığını söylediler.

Huang, Guangdong’un evlilik ve aile, komşuluk anlaşmazlıkları, hukuk ve dava konuları, tarım ve arazi sorunları, kamu maliyesi, emlak ve mülk yönetimi ile ilgili çatışmaları çözmeye odaklanacağını ve aynı zamanda savunmasız bireylere ve ihtiyaç sahiplerine yardım sunacağını söyledi.

Çin’in, ordunun en yeni savaş uçakları ve insansız hava araçlarının sergilendiği en büyük hava gösterisi Zhuhai’de devam ediyor ve South China Morning Post’a konuşan bir etkinlik organizatörü, saldırının ardından güvenlik endişeleri nedeniyle medya brifinglerinde değişiklikler yapıldığını söyledi.

Guangdong yetkilisi “Diğer şehirlerden çok daha fazla polis memurunu Zhuhai’ye seferber ettik” dedi ve ekledi: “Öncelik çok açık – insanların kendilerini daha güvende hissetmeleri için polis varlığını görmelerini sağlamamız gerekiyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin ordusu Filipinler’le tartışmalı bölgede deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi

Yayınlanma

Çin ordusu, Güney Çin Denizi’nde Filipinler ile devam eden gerginliğin ortasında çarşamba günü Scarborough Sığlığı çevresinde ortak bir deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi.

Halk Kurtuluş Ordusu (PLA) Güney Cephesi Komutanlığı devriye faaliyetlerinin “yasalara uygun olarak gerçekleştirildiğini” söyledi.

Çin’de Huangyan Adası ve Filipinler’de Panatag Sığlığı olarak bilinen Scarborough Sığlığı, hem Pekin hem de Manila tarafından talep ediliyor ve 2012’deki yoğun bir çatışmadan bu yana Çin tarafından etkin bir şekilde kontrol ediliyor. Ana Filipin adası Luzon’un yaklaşık 220 km (120 deniz mili) batısında bulunuyor.

Bu tatbikat, Manila ile devam eden gerilimin ortasında PLA tarafından dört ay içinde sığlık çevresinde yapılan ikinci tatbikat.

Son yıllarda iki ülke arasında tırmanan gerilim, özellikle geçen yıldan bu yana bir dizi çatışmanın yaşandığı Scarborough, İkinci Thomas ve Sabina sığlıkları üzerinde yoğunlaşıyor.

Cuma günü Filipinler ihtilaflı sularla ilgili iki yeni yasayı yürürlüğe koydu. Bunlardan biri olan Deniz Bölgeleri Yasası, Spratlys’in büyük bir kısmını Filipin toprağı olarak tanıyor ve adaların taban çizgilerinden 12 deniz mili (22 km) uzanan suların Manila’nın karasuları olduğunu iddia ediyor.

Çin Dışişleri Bakanlığı ise Manila’yı Scarborough Sığlığı ve Spratly Adalarını “yasadışı” olarak deniz bölgelerine dahil etmeye çalışmakla suçladı ve Çin’in “toprak egemenliğini ve denizcilik haklarını ve çıkarlarını sıkı bir şekilde savunmak için yasalara uygun olarak gereken her şeyi yapacağını” söyledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English